آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 اردیبهشت ماه 1394 = 05-05 2015

روحانی: خدا نکند نظارت بر کتاب سلیقه‌ای شود

اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود؛ چاپ اول مجاز، ‌چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود. چون نظارت سلیقه‌ای است و خدا نکند این موضوعات جناحی شود و منافع شخصی گروهی و جناحی مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی در افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: حضور همه فرهنگیان، ‌ فرهنگ‌دوستان، ناشران و مولفان و صاحب‌نظران و مهمانان عزیز از کشورهای دوست خارجی ازجمله وزرای محترم کشور دوست و برادر عمان و عراق و همچنین همه آنها که در طول زندگیشان با کتاب در ارتباط‌اند٬ این روز را تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی گفت: ما باید بدانیم انس ما با کتاب؛ افتخار ما با کتاب و همواره فرهنگ ما از کتاب است. و بخشی از دیپلماسی فرهنگی ما توسط همین کتاب قرار است انتقال پیدا کند. این صحبت‌ها گزافه نیست.

روحانی بیان کرد: ما دارای آیین و دینی هستیم که معجزه پیامبر و میراث امام بزرگوارش کتاب است. منظور من‌‌ همان قرآن و نهج‌البلاغه است. افتخارات سرزمین و فرهنگ اسلام و فرهنگ ایران در شاهکاری چون شاهنامه گلستان و بوستان مثنوی معنوی و در یک اثر گرانمایه چون دیوان حافظ جمع شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همواره تمدن ما از طریق کتاب به جهانیان منتقل شده است. امروز ما می‌بینیم کتاب قانون ابن‌سینا در همه دانشگاه‌های بزرگ و کتابخانه‌های جهان در شرق و غرب وجود دارد و محل مراجعه دانشمندان و اندیشمندان است.

رئیس دولت تدبیر و امید بیان کرد: منطق ما کتاب و زبان گویای اسلام نیز همیشه کتاب بوده است؛ نه شمشیر٬ که با کتاب قرآن٬ آیات و روایات پیامبر و صحابه و امامان (ع)٬ واقعیت اسلام برای جهانیان روشن شده است.

روحانی با اشاره به اهمیت کتاب در فرهنگ اسلامی گفت: در قرن دوم هجری صد کتاب در احادیث و روایات دینی تدوین شده‌اند. ما امروز باید بدانیم پشتوانه اصلی ما کتاب٬ و راه توسعه ما همین کتاب خواهد بود.

رئیس‌جمهور با اشاره به شرایط بوجود آمده در وضعیت دیجیتال نیز گفت: برخی فکر می‌کنند جدالی بین کتاب و دنیای دیجیتال وجود دارد که در این جدال٬ کتاب کاغذی مغلوب می‌شود و کم‌کم از یاد‌ها می‌رود و موبایل و تبلت جایگزین می‌شود. ممکن است درجه و شکل متفاوت باشد و صورت‌های گوناگونی منتشر شود٬ اما کتاب همچنان جای خود را خواهد داشت.

روحانی گفت: امروز ممکن است در هر خانه‌ای با انواع ابزارهای الکترونیکی یک کتاب به‌ عنوان قرآن مجید کتاب‌های دینی تاریخی و ادبی وجود داشته باشد و این نشان می‌دهد کتاب می‌ماند و خواهد ماند در این مسیر ما وظایفی داریم. در مجموعه کتاب که از مولف مترجم٬ ویراستار و حروفچین دست به دست هم بدهیم و کتاب را تقویت کنیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: دولت وظایفی دارد تا کتاب به خوبی به دست اهل آن برسد. ما در زمینه سخت‌افزاری احساس وظیفه می‌کنیم و قصد داریم این مسائل را هموار و در دسترس تدوینگران کتاب قرار دهیم. علاوه بر زمینه سخت‌افزاری باید در زمینه نرم افزاری نیز کار‌ها را سهل و سهل‌تر کنیم و فضای امن و آزادی را برای کتاب ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: اما در این مسیر قصوری وجود دارد که ما باید با توجه به فرهنگ دینی در چارچوب منافع ملی اسلامی و دینی مورد توجه همگان قرار بگیرد تا فضایی ایجاد نگردد که خرافه‌ها به عنوان کتاب در دست جوانان و نوجوانان قرار بگیرد. ما باید تلاش کنیم برخی از خرافه‌ها نتوانند به عنوان کتاب دینی انقلابی و علمی در جامعه منتشر شوند.

وی ادامه داد: نمی‌توان آنچنان سختگیرانه و سوگیرانه عمل کرد که برای مولف و ناشر هر روز زحمت و ورود به کوچه‌های پر پیچ و خم در برابرشان قرار داد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اصول ما برای نشر باید کاملا شفاف، روشن و کوتاه باشد، اظهار داشت: اگر بنا شد نظارت‌ها سلیقه‌ای شود؛ چاپ اول مجاز، ‌چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود. چون نظارت سلیقه‌ای است و خدا نکند این موضوعات جناحی شود و منافع شخصی گروهی و جناحی مد نظر قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه کتاب برای بیان تاریخ گذشته و رفع نیازمندی‌های امروز است، تصریح کرد: کتاب برای مهارت آموزی و رسیدن به قله‌های دانش است. کتاب برای آن است که جامعه با بهترین ابزار عملی مشکلات جامعه به راحتی حل کند.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابراز داشت: امروز نمایشگاه بین‌المللی کتاب افتتاح شد و پررونق است. اینکه گفته می‌شود ۳۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۱۶۰هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده و هزاران ناشر داخلی و خارجی حاضر و فعال هستند، جای بسی افتخار است.

وی افزود: اینکه در سه سال گذشته سه میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کرده‌اند؛ جای خوشبختی است و به همین نسبت هم باید کتابفروشی‌های ما در سطح شهر تهران، شهرستان‌ها و حتی روستا‌ها پررونق باشند و کتابخانه‌های عمومی ما پررونق باشند.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر کتابخانه‌های عمومی خلوت باشد و ناشران در انتظار مشتری ساعت‌ها چشم به ورودی مغازه‌ها بدوزند٬ پیداست ما مشکل داریم، یادآورشد: این مسئله نشان می‌دهد که هنوز آشتی و دوستی کامل با کتاب صورت نگرفته و هم دولت و هم مردم و هم جوانان باید این مسئولیت را بپذیرند تا کتابخوانی را رونق بدهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه راهی نداریم که کتاب خریدن و کتابخوانی وارد سبک زندگی ما شود٬ عنوان کرد: تا این مسئله صورت نگیرد؛ مشکلی قابل حل نیست. اینکه می‌گویند کتاب گران اس؛٬ آن را ارزان کنید یا کتاب را مجانی کنید. تجربه شخصی این است که هر کتابی که مجانی بدهیم٬ فرد فقط ورق می‌زند. باید پول داد و کتاب را خرید تا صفحه به صفحه آن را خواند.

رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: گاهی آمار می‌گوید که فلان کتاب آنقدر نشر پیدا کرده ممکن است نهادی پولی داشته باشد و نداند که چگونه آن را خرج کند و کتابی را نشر می‌دهد و آن را پخش می‌کند؛ ولی چقدر آن کتاب خوانده شده و تاثیرگذار بوده است؟

وی با بیان اینکه آثار کتاب را باید در جامعه و اخلاق اجتماعی مشاهده کنیم؛ گفت: باید آثار کتاب را در رقابت‌های سالم و خدایی ناکرده ناسالم گروهی و جناحی دید. معیار، ادب، متانت، اعتدال، تدین، کشور دوستی و مردم دوستی است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کتاب خوب و بد به این نیست که به نفع من یا به ضرر من باشد، اظهار داشت: کتاب خوب، ‌کتابی است که با استدلال همراه باشد؛ ولو آنکه به نفع من نیز نباشد. کتابی که با بی‌ادبی همراه باشد٬ ولو با شعار و ظاهر زیبا و مدافع حق وحقیقت نباشد؛ کتاب خوب نیست. کتاب ناصحیح و توهین و بی‌ادبی ارزش کتاب را به صفر تنزل می‌دهد.

روحانی با یادآوری اینکه کتاب خوب یعنی کتاب مستدل و کتابی که با اخلاق و ادب همراه باشد، تاکید کرد: ما باید کاری بکنیم که فضا برای نویسندگان آماده‌تر بشود و کتاب راحت‌تر در دسترس باشد.

وی ادامه داد: چرا در مترو خیلی کم دیده می‌شود کسی کتاب بخواند؟ چرا در اتوبوس خیلی کم دیده می‌شود کسی کتاب بخواند؟ چرا در قطار بین‌شهری خیلی کم دیده می‌شود کسی کتاب بخواند؟ چرا در هواپیما خیلی کم دیده می‌شود که کسی کتاب بخواند؟

روحانی افزود: در برخی کشورهای غربی و شرقی می‌بنید که یک جوان٬ چه در اتوبوس چه در مطب دکتر و چه در ایستگاه قطار مطالعه خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: باید به کتاب ایمان بیاوریم. باید معتقد شویم کتاب باید وارد زندگی مردم شود. روزی که فرزندان ما به جای لباس٬ کتاب هدیه بگیرند و از این هدیه خوشحال شون؛٬ یا به جای ادکلن به دوستان خود کتاب هدیه دهی؛٬ کتاب وارد زندگی ما شده. اما زمانی که از چنین هدیه‌ای استقبال نشود و تلویزیون و روزنامه‌های ما به فلان ورزشکار و فلان حزب و جناح سیاسی بیشتر از کتاب علاقه داشته باشند؛ هنوز کتاب وارد فرهنگ ما نشده است.

رئیس‌جمهور گفت: ما باید ناشران توانمند را به عنوان بزرگترین مددکاران جامعه بشناسیم و به کمک آنها مشکلاتمان را حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات عمرانی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و معضلات جهانی و منطقه‌ای گفت: یکی از راه‌‌های حل‌ این مشکلات کتاب است. یکی از راه‌های معرفی انقلاب ایران کتاب است.

روحانی با اشاره به اینکه امروز مردم هند و همسایه‌های شرقی و غربی ایران ما را با سعدی و حافظ و ابن‌سینا و فارابی و ذکریای رازی می‌شناسند؛ گفت: این شناسایی از طریق کتاب به دست آمده و کتاب راه ارتباط دیپلماسی سریع با کشورهای جهان است و می‌توان معضلات کشور را با کتاب حل و فصل کرد.

روحانی گفت: امروز در منطقه ترور و انفجار آثار تمدنی که قرن‌ها باقی مانده بود را از بین برده و متاسفانه این مشکلات به این خاطر به وجود آمده؛ که فلان شرکت آمریکایی می‌خواهد سود خود را از افزایش فروش اسلحه بالا ببرد. آیا اشتغال مردم در کارخانه‌های اسلحه‌سازی درست است؟ آیا از بین بردن آثار تمدنی در دمشق و صنعا به صلاح است؟ با این حال این کشور‌ها ائتلاف ضدتروریست هم تشکیل می‌دهند؛ چرا از اختلاف بین مذاهب حمایت می‌کنید؟

روحانی گفت: ما ترک و عرب و بلوچ قرن‌هاست درکنار هم بدون اختلاف زندگی کرده‌ایم. در همین بازار تهران، بغداد و دمشق بازاریان مسلمان و مسیحی و یهودی درکنار هم زندگی می‌کردند. چرا امروز با اختلاف افکندن این همه کشتار ایجاد می‌شود؟

رئیس‌جمهور خطاب به ناشران حاضر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: یک رسالتی که امروز ما به عهده داریم٬ این است که فرهنگ و اخلاق را توسعه دهیم؛ چون در جامعه امروز جهان راهی جز اعتدال و اخلاق و ادب نیست.

رئیس‌جمهور در خاتمه تصریح کرد: تا در مدارس ما زنگ کتابخوانی احیا نشود و جوانان ما با کتاب صمیمی نشوند؛ معضل کتاب حل نخواهد شد. ما باید از آموزش و پرورش و مساجد کار را شروع کنیم؛ چنانچه در سال‌های ابتدایی انقلاب٬ کتابخانه مساجد پررونق بود و موجب تعالی فرهنگی جامعه شده بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: