آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 اردیبهشت ماه 1394 = 05-05 2015

سفر غیر منتظره وزیر خارجه آمریکا به سومالی

وزیر خارجه آمریکا در یک سفر ناگهانی وارد پایتخت سومالی شد و به اولین وزیر خارجه آمریکا تبدیل شد که از این کشور شاخ آفریقا دیدن کرده است.

به گزارش فارس، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «جان کری» روز سه‌شنبه (امروز) در یک سفر ناگهانی وارد سومالی شد و به اولین وزیر خارجه آمریکا تبدیل شد که از یک کشور شاخ آفریقا سفر کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، کری تنها چند ساعت در «موگادیشو» پایتخت سومالی بود و قرار نبود محدوده فرودگاه را که تحت حفاظت بود، ترک کند.

کری در موگادیشو با «حسن شیخ محمود» رئیس‌جمهور و «عمر عبدالرشید علی شارماکه» نخست وزیر سومالی دیدار و گفت‌وگو کرد.

هارف تصریح کرد: وزیر خارجه در موگادیشو فرود آمد تا بر تعهد آمریکا در حمایت از انتقال قدرت در سومالی به سوی دموکراسی آرام تأکید کند. کری در دیدار با مقامات دولت فدرال و منطقه‌ای قصد دارد درباره همکاری امنیتی و پیشرفت سومالی در جهت نشست اصلاح و توسعه گفت‌وگو کند...وی همچنین قرار است با رهبران جامعه مدنی درباره اهمیت یک بخش پرجنب و جوش سازمانهای غیردولتی دیدار کند و از ارتش متحد آفریقا برای نقشی که در ثبات سومالی ایفا می‌کنند، تشکر کند.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا، سفر کری به سومالی را تاریخی خوانده است.

در سالهای اخیر، دیگر مقامات ارشد کشورهای خارجی از سومالی دیدار کردند که می‌توان در بین آنها به «ویلیام هیگ» وزیر خارجه سابق انگلیس و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، سفر کری با تمرکز بر مبارزه با شاخه سومالی القاعده موسوم به «الشباب» و همچنین تلاش برای ساخت امنیت سیاسی در این کشور صورت گرفته است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: