آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 15 اردیبهشت ماه 1394 = 05-05 2015

ایران: مرگ ۱۲ هزار کارگر در ۱۰ سال

کاوه قریشی/روزآنلاین: همزمان و قبل از هفته‌ای که به نام کارگر نام‌گذاری شده، نبود ایمنی و سازو کارهای حفاظتی در نقاط مختلف کشور دست کم جان سه کارگر را گرفت. در تازه‌ترین مورد گزارش شده که دو کارگر در عسلویه بر اثر تنفس گاز نیتروژن یا سولفید هیدروژن در یک واحد صنعنی جان خود را از دست داده‌اند.

این اتفاقات قبل و همزمان با اعلام سازمان پزشکی قانونی مبنی بر کاهش ۲.۵ درصدی حواث کار رخ داده‌اند.

روز یکشنبه، ۱۳ اردیبهشت، اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که‌ تلفات حوادث کار در سال ۱۳۹۳ معادل یک‌هزار و ۸۹۱ نفر بوده که ۱۳ نفر آنها از کارگران زن بوده اند.

درسال ۱۳۹۲ حوادث کار منجر به مرگ یکهزار و ۹۶۷ نفر مرد و ۲۷ زن شده بود.

براساس این آمار در حوادث کار سال گذشته، سقوط از بلندی با ۴۵.۶ درصد بیشترین علت مرگ در حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن، اصابت جسم سخت با ۲۲.۱ و برق‌گرفتگی با ۱۵.۱ درصد بیشترین دلایل مرگ در حوادث کار را در برمی‌گیرند.

به داخل دستگاه کشیده شد

ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران،‌ روز دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ماه، تنها دو روز بعد از روز جهانی کارگر، گزارش کرده که دو کارگر در عسلویه، منطقه اقتصادی پارس جنوبی به علت کارنکردن دستگاه تهویه در مخزن گاز یک واحد صنعتی جان خود را از دست داده اند.

به گفته شهرام غریب، از کارشناسان حفاظت فنی و ایمنی کار منطقه ویژه عسلویه به این خبرگزاری، حادثه فوق روز پنجم اردیبهشت ماه در فازهای ۱۷ و ۱۷ پارس جنوبی رخ داده است.

این کارشناس در توضیح علل این حادثه گفته است: "در روز حادثه تمامی مجوزهای لازم برای فعالیت این کارگران صادر نشده بوده و همین مسئله باعث کشته شدن دو کارگر بر اثر نبود اکسیژن کافی در اتاقک مخزن شده است."

پیشتر ایلنا گزارش کرده بود که در این حادثه یک کارگر نیز مسموم شده است.

اما این تنها حادثه هفته کارگر نبود، یک روز قبل از روز جهانی کارگر، گزارش شد که یک کارگر زن ۳۰ ساله در سنندج هنگام کار در کارخانه بستنی‌سازی به داخل دستگاه کشیده شده و به طرز فجیعی جان باخته است.

بر اساس گزارش‌ها در این حادثه ابتدا دست این کارگر در دستگاه خط تولید این کارخانه بستنی‌سازی گیر می کند و سپس بدن او به داخل دستگاه کشیده می شود.

وزارت کار مسئول است

سازمان پزشكی قانونی در گزارش سال گذشته خود با هشدار در خصوص افزايش تلفات در حوادث ناشی از كار و تأكيد بر رعايت نكات ايمنی به ويژه در موارد كار در ارتفاع، يادآور شده بود که در ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲) ۱۲ هزار و ۴۳۶ نفر در حوادث کار جان خود را از دست داده‌اند.

طبق قانون کار، متولی اصول ایمنی کار و نظارت بر رعايت این اصول وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: