آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 اردیبهشت ماه 1394 = 06-05 2015

مرگ تعداد بسیاری از هنرمندان برجسته در فقر کامل

عصر روز گذشته درحالی مراسم تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی با حضور متولیان سازمان میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی برگزار شد که در این مراسم هنرمندان مشکلات معیشتی این حوزه را بسیار جدی عنوان کردند. به‌گفته برخی از آنها، تعداد بسیاری از هنرمندان برجسته کشور در فقر کامل و مشکلات معیشتی از دنیا رفتند.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ دومین همایش تجلیل از پیشکسوتان هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی با نام «همای هنر» عصر روز گذشته ( دوشنبه 14 اردیبهشت‌ماه) با حضور جمع کثیری از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع‌دستی در سالن همایش سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

به گزارش CHN، در این همایش که به گفته هنرمندان صنایع‌دستی بعد از سالها وقفه و نابسامانی برگزار شده چندین هنرمند پیشکسوت در این مراسم سخنرانی کردند. این هنرمندان درحالی معتقد بودند که مسئولان فعلی میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی وارث نابسامانی‌های بسیاری از گذشته هستند که همچنان مشکلات معیشتی را بزرگترین معضل این قشر عنوان کردند.

«سیدمحمد بهشتی» رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی یکی از مسئولان پیشکسوت سازمان میراث فرهنگی به شمار می‌رود که در این مراسم حضور داشت. او گفت: «از آنجایی که سرزمین ما دارای ویژگی‌های خاصی است، مهمترین خصوصیات آن بالقوگی منابع است. این امر سبب شده که مردم ایران در طول تاریخ از بالقوگی به بالفعلی در بیایند و شرایط زیستی را مهیا کنند».

بهشتی درحالی مردم سرزمین ایران را کیمیاگر توصیف کرد که به گفته او، اگر مردم سرزمین ما کیمیاگر نبودند، نمی‌توانستند در این سرزمین زندگی کنند. چراکه با توجه به منابع بالفعل که در این سرزمین وجود دارد ظرفیت‌ها محدود است و اگر شاهد این گستره زیستی در سرزمین‌مان هستیم محصول کیمیاگری است که در زمان مختلف بروز پیدا می‌کند، مثل قنات در شهرهای کویری و کیمیاگری در معماری.

او ادامه داد: کیمیاگری در کلام، آن جاست که شاعران ما حضور پیدا می‌کنند و شعر نه بیان احساسات بلکه بیان فکر ماست، بیان آن چیزی که ما از حقیقت به جا آوردیم. به این ترتیب همه در سرزمین ما کیمیاگر هستند، اما کیمیاگری در برخی از مردم بیشتر بارز است و آن هم مربوط به قشر هنرمند می‌شود.

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: در روزگاری ویژگی‌های فرهنگی از یاد رفته است، یادمان رفته که کیمیاگر هستیم و دچار نسیان شده‌ایم و این بزرگداشت یادآوری فراموشی این ویژگی فرهنگی است. اینکه ما به خودمان و هنرمند یادآوری کنیم چه کسی هستیم و در چه دنیای نسیان زده زندگی می‌کند.

مرگ تعداد بسیاری از هنرمندان در فقر کامل

در این مراسم« محمدحسین زُمرشیدی» معمار در حالی به ارائه سخنرانی پرداخت که به گفته او بسیاری از هنرمندان مهم کشور در فقر کامل از این دنیا رفتند.

او با یادآوری ارزش‌های هنری استادان برجسته و پیشکسوت مرمت به نام‌هایی چون استاد خوش دست، حاج حسین تقوایی و دکتر باقر شیرازی اشاره کرد که مرمت‌های بسیاری را در مکان‌های تاریخی و ارزشمند کشور انجام داده‌اند اما همواره در زندگی معیشتی خود دچار مشکلات معیشتی بوده‌اند.

این هنرمند در حالی حمایت از هنرمندان را موضوعی مهم دانست که به گفته او، امید می‌رود پس از مراسم تچلیل از هنرمندان وزارت ارشاد و سازمان میراث‌فرهنگی توجه جدی به مسائل معیشتی هنرمندان داشته باشند.

این هنرمند ادامه داد: عزیزان مسوول بعد از هشت سال وارث چه نابسامانی‌هایی هستند و با این حال بلافاصله اقدام به بازسازی و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی کرده‌اند. این مسوولان با توجه به شرایط مادی کشور که ما امروز از آن آگاه هستیم این کارها را انجام می‌دهند.

عبدالمجید شریف‌زاده، مدیرکل آموزش، توسعه و ترویج صنایع دستی، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی، محسن محسنی، کارشناس فرش از دیگر سخنرانان این همایش بودند و حسین بختیاری بیانیه‌ای خواند.

در این میان مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که گفته می‌شد به علت کسالت شاید در این مراسم حاضر نشود، کمی دیرتر وارد سالن شد و در مراسم تجلیل از هنرمندان شرکت کرد.

در دومین همایش و تجلیل از هنرمندان صنایع دستی و سنتی «همای هنر» از استادان شمسی‌نژاد، محمدمهدی قنبری، سیدکمال میرطیبی، اردشیر مجردتاکستانی، عبدالقادر گلریزخاتمی، جعفر پاکدست، محمدمهدی قان‌بیگی، احمد ستاری، زینب‌السادات امامی، اسماعیل شیران، محسن محسنی و علی‌اکبر اسماعیلی‌قوچان‌تبار تجلیل شد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: