آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1394 = 18-05 2015

برخی موسسات مالی و اعتباری ورشکسته شدند

وزیر اقتصاد از ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری در ماه‌های اخیر خبر داد و به مردم توصیه کرد تا برای دریافت سود بیشتر به موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز اعتماد نکنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی طیب نیا در حاشیه همایش همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: هر موسسه مالی و اعتباری که قرار باشد به مردم خدمات رسانی کند، باید از صلاحیت و توانایی مالی لازم برخوردار بوده و مجوزهای لازم را از بانک مرکزی دریافت کند، ضمن اینکه باید تحت نظارت بانک مرکزی کار کند، این در شرایطی است که هم اکنون بانک مرکزی بر ساماندهی موسسات مالی و اعتباری تمرکز ویژه ای کرده و سایر قوا از جمله قوه قضائیه نیز قول همکاری داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از پلمپ چند موسسه مالی و اعتباری غیر مجاز خبر داد و افزود: برای این موسسات در قوه قضائیه پروند تشکیل شده و تصور می شود با اقدامات موثری که در رابطه با ساماندهی این موسسات در حال اجرا است، تمامی موسسات مالی و اعتباری مجبور به تمکین از ضوابط بانک مرکزی و انحلال هستند.

طیب نیا تصریح کرد: از مردم درخواست می‌شود برای کسب سود بیشتر به این موسسات مراجعه نکنند، چراکه اگر اتفاقی برای منابع مالی شان بیفتد، دولت و بانک مرکزی هیچ گونه تضمینی برای احیای منابع مالی آنها نخواهد داشت.

این عضو کابینه یازدهم ادامه داد: در ماه‌های اخیر شاهد ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری بودیم که این موضوع باعث شد تا اصل منابع مالی مردم دچار ضرر و زیان شود، چراکه وقتی موسسه‌ای فاقد مجوزهای بانک مرکزی و دولت است، اصل دارایی مردم تضمین نمی‌شود و بنابراین از مردم تقاضا داریم در موسسات مالی و اعتباری و بانک‌های مجاز سرمایه گذاری کنند.

وی گفت: نرخ سود موسسات مالی و اعتباری مجاز و بانک‌ها از نرخ تورم به نحو معناداری بالاتر است و این اولین بار در تاریخ اقتصاد ایران است که سود بانکی بالاتر از نرخ تورم است و بنابراین مردم پاداش لازم را از سرمایه گذاری در موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها دریافت می کند، ضمن اینکه ریسک سرمایه گذاری در این بخش نیز صفر است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: وضعیت در مذاکرات وضعیت مناسبی است و عملکرد موفقی که طی یک سال گذشته دولت در زمینه کاهش تورم و رشد اقتصادی داشته، بسیار مثبت است و این امر مذاکره کنندگان را مجبور به ایفای حقوق ملت ایران می کند، ضمن اینکه آنها چاره ای جز موافقت ندارند.

طیب نیا افزود: شرایط در این رابطه بسیار مناسب است و به نظر می رسد روزهای خوبی برای اقتصاد ایران در راه است.

حذف یارانه ثروتمندان با دقت کامل

وی درباره حذف تدریجی یارانه ثروتمندان گفت: افرادی که به حذف یارانه خود اعتراض دارند، می‌توانند اعتراضات خود را به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه دهند و به طور قطع اجازه نخواهیم داد حقی از کسی ضایع شود و به وضعیت معترضان رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه حذف یارانه افراد پردرآمد برعهده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است، افزود: قرار است با دقت کامل عملیات حذف افراد ثروتمند از فهرست یارانه بگیران صورت بگیرد و البته اطلاعات تکمیلی در مورد نحوه حذف یارانه پردرآمدها را می توان از وزیر کار دریافت کرد.

وی در خصوص وضعیت فعلی بورس خاطرنشان کرد: نوسانات بورس عمدتا نتیجه هیجانی برخی اشخاص حقیقی است، این در شرایطی است که بازار سرمایه در مدت اخیر شاهد اتفاقات مثبتی بوده و در حوزه سیاست‌های پولی نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ شده است.

به گفته طیب نیا، نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی کاهش پیدا کرده و این نرخ‌ها در موعدهای سه ماهه مجدد بازبینی می شود.

قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شد

وی در خصوص مشکلات پالایشگاه‌ها در بورس خاطرنشان کرد: مشکلات پالایشگاه‌ها حل و فصل شده و طی مصوبه ای که ستاد تدابیر اقتصادی در جلسه اخیر خود صادر کرده، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اصلاح شده که مجموعه این اخبار در بازار سرمایه مثبت است، ضمن اینکه در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه معتقدند وضعیت فعلی سهام با وضعیت بنگاه‌های اقتصادی به هیچ وجه تناسب ندارد و سرمایه گذاری در بازار سرمایه از جذابیت‌های لازم برخوردار است اما باید نوسانات اخیر بورس را ناشی از رفتارهای هیجانی دانست که افراد حقیقی در بازار سرمایه از خود نشان داده و تصمیمات عجولانه می گیرند.

این عضو کابینه یازدهم به مردم برای ورود به بازار سرمایه توصیه کرد تا با مشورت افراد متخصص، اقدام به خرید و فروش سهام کنند، چرا که رفتار هیجانی عمدتا به زیان افراد است که بر این مبنا دولت هم بنا دارد از بازار سرمایه حمایت کند.

طیب نیا گفت: دولت به دقت مسائل بازار سرمایه و بخش حقیقی اقتصاد را دنبال کرده و تلاش دارد عمده مشکلات را حل و فصل کند، بنابراین برخی اصلاحات به وجود آمده در بازار سرمایه منتظر حرکت از سوی فعالان اقتصادی است.

وی خاطرنشان کرد: من به شرایط آینده اقتصاد ایران خوشبین بوده و البته به دقت مسائل مرتبط با تورم و رشد اقتصادی را پیگیری می کنم.

طیب نیا گفت: از ۳۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک‌ها، ۶۰ درصد مربوط به استمهال است، ضمن اینکه دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: