آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 28 اردیبهشت ماه 1394 = 18-05 2015

گنبد کاووس: کتابخانه ‌ای که غسالخانه شد

سرانه فرهنگي گنبدکاووس در اختيار اموات
کتابخانه‌اي که غسالخانه شد!

گنبد کاووس به عنوان دومين شهر گلستان فاقد غسالخانه است و سالهاست کتابخانه امامزاده يحيي بن زيد(ع) اين شهر، به عنوان يک فضاي فرهنگي، به تنهايي زحمت بدرقه مسافران آخرت را مي‌کشد.

به گزارش مهر، بي شك بالاترين عنصري كه در حيات يک جامعه نقش دارد، فرهنگ است. فرهنگ هويت جامعه را تشكيل مي‌دهد و با انحراف فرهنگ ديگر ابعاد آن جامعه نيز دچار مشکل شده و موجوديت خود را در تمام ابعاد از دست مي‌دهد. در همين راستا، گسترش فضاهاي فرهنگي و تلاش براي فرهنگسازي اقدامي ‌است که اولويت تصميمات مسئولان بايد باشد. همانطور که مقام معظم رهبري نيز، سال گذشته را با اين عنوان نامگذاري کردند.

اما متاسفانه شاهديم در استان گلستان، به جاي تلاش براي توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي، حداقل زيرساخت‌هاي موجود را تغيير کاربري داده، و از آن استفاده نامتعارف مي‌کنند. در همين راستا، حدود يک دهه است که کتابخانه نزديک آرامستان گنبدکاووس به دليل نبود غسالخانه از کاربري اصلي خود خارج شده و به عنوان تنها غسالخانه اين شهر مورد استفاده مي‌گيرد.

موضوعي که شايد در نگاه اول باورکردني نباشد. شگفتي اين موضوع حداقل براي ما تا جايي بود که علي‌رغم گزارش‌هاي مردمي و تاييد رسانه‌هاي محلي، تصميم گرفتيم تا به صورت حضوري بازديد از اين کتابخانه که اکنون غسالخانه است، داشته باشيم. براي همين فاصله 92 کيلومتري گرگان تا گنبدکاووس را طي کرديم تا به همراه ساير رسانه‌هاي محلي بازديدي از اين شگفتي داشته باشيم. آنچه مشاهده شده، در ظاهر، فضايي بزرگ و محيطي سبز و آرام براي مطالعه بود اما در باطن فضايي بود براي بدرقه مسافران مسير آخرت. سازه‌اي با فضاي مطالعه مجزا براي آقايان و بانوان و همچنين مخزني براي کتابخانه که اکنون ديگر خبري از کتاب نبود و جاي آن را تخت‌هاي غسالخانه گرفته بود. به دليل نوع استفاده از اين مرکز فرهنگي، طبيعتا از مساحت ساير قسمت‌هاي اين ساختمان نمي‌توان استفاده ديگري کرد و به نوعي بخش‌هاي ديگر بنا بلا استفاده مانده است. صرف نظر از هزينه‌اي که براي اين کتابخانه بزرگ شده، تغيير کاربري اين بنا با توجه به اهميت موضوع مطالعه و کمبود فضاي کتابخانه در گنبد، نشانگر سهل شمردن بحث سرانه مطالعه از سوي مسئولين شهر به شمار مي‌رود چرا که امروزه ترويج کتابخواني و توجه به اين مقوله فرهنگي به عنوان يک ضرورت براي آحاد افراد جامعه احساس مي‌شود. از طرفي با توجه به اينکه امکانات ساختماني يک کتابخانه نمي‌تواند پاسخگوي مناسبي براي تامين نيازهاي غسالخانه باشد، مشکلاتي مانند نبود بهداشت و ساير امکانات در اين خصوص به همراه داشته است.

عضو هيات امنا و مدير داخلي امامزاده يحيي بن زيد(ع) که ما را در اين بازديد همراهي مي‌کرد، با بيان اين نکته که سال‌هاست از کتابخانه به عنوان غسالخانه استفاده مي‌شود، افزود: بارها در دوره‌هاي قبل و اين دوره موضوع را پيگيري کرديم اما هيچگاه به نتيجه نرسيد. احمد باقريان با بيان اين نکته که مرکز فرهنگي امام زاده که از بقاع شاخص کشور است اکنون تبديل به غسالخانه شده، گفت: در سال جاري تربيت يک هزار و 400 نفر براي طرح حافظان قرآن را در دستور کار داريم در حاليکه فضايي براي اين امر در اختيار ما قرار ندارد.

وي خواستار تبديل کتابخانه به کاربري اصلي آن شد و گفت: بنا داريم کتابخانه و مرکز فرهنگي و قرآني را به محض احيا آن، دوباره راه اندازي کنيم.

باقريان ادامه داد: از آنجايي که مسئوليت آرامستان‌ها و تهيه غسالخانه بر عهده شهرداري است بايد مديريت شهري در اين راستا کاري انجام دهد. عضو هيات امنا امامزاده يحيي‌بن زيد(ع) با اعلام اين مطلب که شهرداري و شورا تاکنون همکاري نکرده، افزود: ما همواره اين موضوع را تا به نتيجه رسيدن دنبال خواهيم کرد. سال گذشته شوراي شهر متعهد به تخليه کتابخانه طي 6 ماه آينده شده ولي تاکنون هيچ اقدام يا مذاکره‌اي براي خريد زمين به عنوان گام اول هم برداشته نشده است. وي با بيان اين نکته که در جلسه 25 اسفند سال گذشته شوراي شهر متعهد به تخليه کتابخانه طي 6 ماه آينده شده، افزود: تاکنون هيچ اقدام يا مذاکره‌اي براي خريد زمين به عنوان گام اول هم برداشته نشده است.

براي اطلاع بيشتر از موضوع تعيين تکليف زمين و ساخت غسالخانه به سراغ رئيس شوراي شهر گنبد کاووس رفتيم، علي پورمندي در اين باره به خبرنگار مهر، گفت: بودجه براي اين موضوع مشخص شده و بقيه مسائل بر عهده شهرداري است.

وي با بيان اين نکته که بودجه شورا و شهرداري محدوديت داشته و تقسيم بندي شده است، افزود: 200 ميليون تومان اعتبار براي غسالخانه در نظر گرفته شده که 100 ميليون تومان آن براي غسالخانه اهل سنت و 100 ميليون تومان براي غسالخانه اهل تشيع خواهد بود. وي در پاسخ به اين سوال که در گذشته غسالخانه در کجا قرار داشته، گفت: جايگاه قبلي غسالخانه در خاطرم نيست، تازه متوجه شديم که اين موضوع بسيار حادي است.

علي‌رغم اين که هماهنگي قبلي با مسئول دفتر شهردار گنبدکاووس براي مصاحبه حضوري با شهردار انجام شده بود و خبرنگار ما قبل از سفر به گنبد ساعت ملاقات را هماهنگ کرده بود، اما شهردار در قرار حاضر نشد و مسئول دفتر هم ابتدا از دليل عدم حضور شهردار اظهار بي اطلاعي کرد، اما هنگام خروج خبرنگار از دفتر شهردار اعلام کرد که شهردار خارج از شهر کاري داشته است. نکته اي که ضروري بود با توجه به هماهنگي انجام شده به خبرنگار ما اعلام مي‌شد، با توجه به اهميت موضوع مهر تصميم گرفت پاسخ را تلفني از شهردار گنبدکاووس داشته باشد، و به همين دليل بارها از طريق تماس تلفني و پيامک پيگير مصاحبه با شهردار شد. بر خلاف تلاش ما، موفق به صحبت با «عبدالحميد قزلجه» نشد از اين رو با فرماندار ويژه گنبدکاووس ارتباط برقرار کرديم. محمد حميدي از احداث مکان جديد غسالخانه خبرداد و با بيان اين نکته که مکان غسالخانه را در مزار بيرون امامزاده در نظر گرفتيم، افزود: در ماه‌هاي پاياني سال گذشته در جلسه اي شوراي شهر را تکليف کردم که بودجه‌اي براي اين موضوع در نظر بگيرند. وي از بهره‌برداري اين مکان تا قبل از پايان سال جاري خبر داد و گفت: احداث ساختمان غسالخانه پيچيدگي خاصي ندارد از اين رو به محض تعيين تکليف زمين در مدتي کوتاه آماده بهره‌برداري خواهد شد. حميدي با اعلام اين مطلب که اين موضوع در سال‌هاي قبل بايد مورد توجه قرار مي‌گرفت، افزود: با متوليان امامزاده صحبت مي‌کنيم تا زميني به اين موضوع اختصاص دهند؛ تصورم اين است با توجه به اهميت وجود غسالخانه، اوقاف نگاهي خاص به اين مورد داشته باشد. با متوليان امام زاده صحبت مي‌کنيم تا زميني به اين موضوع اختصاص دهند؛ تصورم اين است با توجه به اهميت وجود غسالخانه، اوقاف نگاهي خاص به اين مورد داشته باشد. گنبدکاووس به عنوان دومين شهر گلستان از حداقل امکانات مانند غسالخانه محروم شده و به ناچار از کتابخانه براي اين امر بهره جسته است. با توجه به اهميت بحث خدمت رساني به مردم که همواره مسئولين از آن ياد مي‌کنند، نبود امکاناتي مثل غسالخانه براي شهر، بايد زنگ خطري براي مسئولين به خصوص مديريت شهري گنبد باشد نه اينکه به سمت برداشتن مسئوليت از خود و انداختن آنچه انجام نشده به دوش ديگران باشند. جداي از بحث نبود غسالخانه در شهري مثل گنبدکاووس، تغيير کاربري فضاي فرهنگي مانند کتابخانه به غسالخانه با توجه به کمبود فضاي فيزيکي کتابخانه در اين شهر به نوعي اجحاف در حق کتاب و فرهنگ کتابخواني به شمار مي‌رود.

سال گذشته مدير کل کتابخانه‌هاي عمومي استان با اشاره به اينکه توسعه فضاي کتابخانه و کتاب در تراز شايستگي‎هاي مردم گلستان نيست، گفته بود بر اساس استانداردها بايد به ازاي هر يکصد نفر جمعيت، هشت مترمربع فضا داشته باشيم اين در حالي است که يک و سه دهم مترمربع فضا داريم و از طرفي فرماندار ويژه گنبد کاووس نيز با بيان اينکه فضاي فيزيکي کتابخانه‌هاي گنبدکاووس با استاندارد کشور فاصله دارد، اعلام کرده بود که شهرستان گنبد 28 هزار متر مربع با فضاي فيزيکي استاندارد، فاصله دارد.

با توجه به اهميت مطالعه و ترويج فرهنگ کتابخواني و کمبود فضاي فيزيکي در شهر گنبد انتظار مي‌رود مسئولين شهري براي احداث ساختمان غسالخانه به روند کار خود، تسريع دهند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: