آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 30 اردیبهشت ماه 1394 = 20-05 2015

بازار پر رونق فلزیاب‌ها برای جست‌وجوی گنج

در كشور ما از افسانه گرفته تا واقعيت داستان‌هاي يافتن گنج‌ها نسل به نسل در بين مردم رواج داشته است و به‌ويژه با توجه به قدمتي كه كشور ما دارد احتمال اينكه اين افسانه‌ها رنگ واقعيت داشته باشند بيشتر قوت مي‌گيرد.

به گزارش آرمان، در دنياي قصه‌هاي قديمي معمولا پاي گنج‌هاي افسانه‌اي وسط است كه با يافتن آنها زندگي افراد زير و رو مي‌شود. اما يافتن گنج براي رسيدن به ثروت‌هاي افسانه‌اي به دنياي قصه‌ها محدود نمانده است. اين روزها برخي براي حل مشكلات خود يافتن گنج‌هاي افسانه‌اي را تجويز مي‌كنند؛ گنج‌هايي كه بود و نبود آنها در‌هاله‌اي از ابهام است. انگار هنوز هم كساني را مي‌توان يافت كه در دنياي قصه‌ها زندگي مي‌كنند و با اميد به يافتن اين گنج‌ها بيل و كلنگ را در دست مي‌گيرند و شروع به كندن زمين مي‌كنند.

در كشور ما هم از افسانه گرفته تا واقعيت داستان‌هاي يافتن گنج‌ها نسل به نسل در بين مردم رواج داشته است و به‌ويژه با توجه به قدمتي كه كشور ما دارد احتمال اينكه اين افسانه‌ها رنگ واقعيت داشته باشند بيشتر قوت مي‌گيرد.

يافتن افرادي كه به‌دنبال اين گنج‌ها باشند كار سختي نيست. به سراغ يكي از اين جويندگان طلا مي‌رويم. نامش سامان است و 24 سال سن دارد. او مي‌گويد: يك سال پيش در معامله‌اي ضرر زيادي كردم و قرض فراواني بالا آوردم. براي حل مشكل هيچ چاره‌اي به‌نظرم نمي‌رسيد. ما در يكي از مناطق غربي كشور زندگي مي‌كنيم. شايعه‌هاي زيادي درباره وجود گنج در اين مناطق وجود دارد. شنيده بوديم كه در اطراف باغمان يك گنج چندهزار ساله دفن است. براي همين با كمك يكي از فاميل‌ها توانستيم يك دستگاه فلزياب بياوريم؛ دستگاه دو ميليون قيمت داشت. وقتي درحال حركت دادن فلزياب در منطقه مورد نظر بوديم در يك نقطه آلارم دستگاه شروع به زدن كرد. ما هم شروع به كندن آن نقطه كرديم. براي اينكه كسي به ما شك نكند سه شب تا صبح آنجا كار كرديم. حدود سه متر كه حفاري كرديم يك استخوان پيدا كرديم كه كنارش يك كوزه بود. يك خنجر فلزي هم درون كوزه بود. در حقيقت هيچ‌كدام از چيزهايي كه يافتيم ارزش نداشتند و فلزياب هم براي آن خنجر فلزي علامت داده بود. او مي‌افزايد: اين نخستين‌باري نبود كه به دنبال گنج رفتيم. قبلا يك‌بار ديگر هم اين كار را كرده بوديم. در همان حوالي يك ورودي غار وجود داشت كه خيلي شبيه غارهاي قديمي بود. بعد از مشورت با يك فرد مطلع در زمينه آثار باستاني در آن ناحيه شروع به كندن كرديم. مدتي طولاني آنجا كار كرديم. يك چاه 20 متري حفر كرده بوديم. در اواخر به حدي چاه عميق شده بود كه خاك را با كاسه از آن بيرون مي‌آورديم ولي باز نتوانستيم هيچ چيزي پيدا كنيم. حرف‌هاي سامان اين جمله قديمي را يادم مي‌آورد كه «نابرده رنج گنج ميسر نمي‌شود» اما رنج كشيدن بايد در مسير درست باشد وگرنه با هيچ‌كدام از اين كوره‌راه‌ها نمي‌توان به مقصد رسيد.

نام قانوني و مستعار گنج‌ياب‌ها!

تبليغات براي فلزياب‌ها در و ديوار شهر را پر كرده است. از پشت قوطي‌هاي كبريت گرفته تا ديوار خانه‌ها و پشت كاميون‌ها مي‌توان تبليغات فلزياب‌ها را مشاهده كرد. ديدن اين همه تبليغات براي فلزياب‌ها اين سوال را در ذهن تداعي مي‌كند كه چه خبر است كه اين‌همه فلزياب تبليغ مي‌شود؟ شايد بيننده‌اي كه زياد با اوضاع آشنا نباشد احساس كند كه به يك سرزمين فلزي پا نهاده است. اما در حقيقت خيلي از افراد در پستوي ذهن خود جواب سوال را مي‌دانند. كاربرد فلزياب نه براي يافتن لوله يا فلز بلكه براي يافتن گنج‌هاي باستاني است. فلزياب، نام قانوني و مستعار گنج‌ياب‌هاست. تبليغات براي فلزياب‌ها محدود به در و ديوارهاي شهر نمانده بلكه اين روزها در فضاهاي مجازي هم اين تبليغات رونق زيادي پيدا كرده است. در اين سايت‌هاي مجازي ديگر لاپوشاني‌هاي دنياي واقعي وجود ندارد و با صراحت از گنج‌ياب‌ها به‌جاي فلزياب سخن گفته مي‌شود. قدم به يكي از اين سايت‌هاي مجازي مي‌گذاريم. سايت در يك قالب چند رسانه‌اي حرفه‌اي طراحي شده است كه امكانات مختلفي براي بازديدكننده وجود دارد. در اين سايت انواع گنج‌ياب‌ها تبليغ مي‌شوند. مشخصات گنج‌ياب و مزاياي آن شرح داده شده است. حتي براي اجناس گارانتي‌هاي يك يا دو ساله وجود دارد. از انواع تبليغات براي جذب افراد استفاده شده است. فيلم‌هاي آموزشي هم براي افراد وجود دارد تا نحوه استفاده از گنج‌ياب را ياد بگيرند و خود بتوانند دست به حفاري بزنند. گذاشتن ايميل و شماره ارتباط را با سازندگان سايت راحت كرده است. در معرفي سايت ذكر شده است كه به شما انواع مشاوره‌ها را مي‌دهيم فقط كافي است از ساعت سه بعد از ظهر تا 12شب با ما تماس بگيريد. با شماره‌اي كه در سايت گذاشته شده است تماس مي‌گيريم. مرد ميانسالي گوشي را برمي‌دارد. با نخستين سوال‌ها شروع به دادن اطلاعات درباره انواع گنج‌ياب‌ها مي‌كند. او به آرمان مي‌گويد: گنج‌ياب‌ با قيمت‌هاي متفاوتي داريم ولي هر چقدر بيشتر حاضر به هزينه كردن باشيد گنج‌ياب بهتري را مي‌خريد؛ از قيمت‌هاي خيلي پايين يكي دو ميليوني تا قيمت‌هاي متوسط سي چهل ميليوني و بهترين جنس‌هايي هم كه مي‌توان يافت قيمت‌هاي ميلياردي دارند. بسته به نوع حفاري و عمقي كه مي‌خواهيد كاوش كنيد نوع گنج‌ياب فرق مي‌كند. او ادامه مي‌دهد: ما هر نوع مشاوره ديگري هم در اين زمينه مي‌دهيم و اگر با سند به ما ثابت شود در منطقه‌اي گنج وجود دارد حاضر هستيم با شريك شدن در قيمت آن خودمان در آن منطقه دست به كاوش بزنيم. علاوه بر مشاوره در زمينه يافتن گنج مي‌توانيم خريدار خوبي هم به آنها معرفي كنيم. شماره خريدار را نمي‌دهد. مي‌گويد ما خودمان واسط فروشنده و خريدار هستيم. درباره غيرقانوني‌ بودن اين عمل از او مي‌پرسيم که مي‌گويد: خريدن گنج‌ياب كاری غيرقانوني است و بايد بااحتياط در اين زمينه عمل كرد وگرنه در صورتي كه ثابت شود فرد گنج‌ياب دارد برايش مجازات قانوني تعيين مي‌شود. در پايان هم آدرس ايميلش را مي‌دهد و مي‌گويد اطلاعات تكميلي را در اين زمينه برايتان مي‌فرستم.

اينها در حال ويران‌كردن بناهای باستانی هستند

يك كارشناس ميراث‌فرهنگي به «آرمان» مي‌گويد: نوع استفاده‌اي كه از فلزياب‌ها صورت مي‌گيرد تقريبا صددرصد براي حفاري غيرمجاز است. در موارد بسيار نادري پيش مي‌آيد كه براي كارهاي ساختماني از آنها استفاده شود. اين دستگاه‌ها را به محوطه بناهاي تاريخي مي‌برند و با شلختگي و بي‌دقتي زيادي در اين مناطق شروع به حفاري مي‌كنند. مهدي حجت مي‌افزايد: اين حفاري‌هاي غيراصولي و نادرست تمام محوطه آثار باستاني را به‌هم مي‌ريزد. اين حفاري‌ها به حدي به محوطه آثار باستاني ضرر مي‌زنند كه حتي باستان‌شناسان هم ديگر نمي‌توانند در آن محيط دست به حفاري بزنند. روي در و ديوار، فلزياب‌ها تبليغ مي‌شوند. اين تنها صورتي از تبليغات براي اين كالاست. سايت‌هاي مختلفي هم در اين زمينه وجود دارند. سايت‌هايي كه با صراحت تمام از گنج‌يابي، آدرس گنج و... در آنها صحبت شده است. او تاكيد مي‌كند: اينها درحال ويران‌كردن بناهای باستانی هستند ولي هيچ برخورد جدي با آنها صورت نمي‌گيرد. در اين زمينه قوانين بسياري وجود دارد كه بايد طبق آنها عمل شود. كسي كه اين وسيله را دارد بايد از وزارت نيرو يا سازمان ميراث‌فرهنگي و آثار باستاني مجوز داشته باشد. واردكنندگان فلزياب‌ها، سازندگان آنها و مصرف‌كنندگان آنها كارشان غيرقانوني است و لازم است كه برخورد جدي با آنها صورت گيرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: