آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 30 اردیبهشت ماه 1394 = 20-05 2015

نماینده مجلس: مدیران وزارت کار "امنیتی" هستند

فیروزه متین/روزآنلاین: در جریان طرح سوال از علی ربیعی، وزیر کار دولت حسن روحانی در مجلس اسلامی، یک نماینده مجلس ادعا کرد که وی عوامل اطلاعاتی و امنیتی حکومت را بر سر پست های مدیریتی این وزارت خانه قرار داده است.

حسین طلا نماینده محافظه کار تهران در جریان طرح سوال از ربیعی در مجلس به سمت ها و اسامی مدیران اطلاعاتی وزارت کار اشاره نکرده، اما از جو امنیتی حاکم در این وزارتخانه ابراز انتقاد کرده است.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، وی گفته است: "بخشی از مجموعه سیستم امنیتی وارد یک وزارتخانه اجتماعی شده است و یک وزارت اجتماعی از وزیر و معاونانش و برخی از رؤسای ادارات امنیتی شدند و نتیجه این عملکرد وضعیت فعلی می‌شود".

او در تشریح منظورش از "وضعیت فعلی" نیز افزوده: "کارگری معدن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و کارگران معدن باید روزانه ۶ ساعت و در هفته ۳۶ ساعت کار کنند که روزانه ۱۲ ساعت کار می‌کنند. حقوق‌های آنها پرداخت نمی‌شود و پایین است. بازرس شما کجاست؟ طبق اعلام آقای وزیر ۵۶ معدن خطرناک وجود دارد که باید این ۵۶ مورد به دادگستری و دادستانی اعلام می‌شد نه به وزارت صنعت که این اقدام فرافکنی است. سال ۹۲، هزار کارگر ساختمانی دچار ضایعه نخاعی شدند. ۷ و ۱۵ اردیبهشت ۹۴ تعدادی از کارگران در پالایشگاه امام خمینی (ره) فوت کردند. آیا ما هنوز باید شاهد موضوعات اینچنیین در شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌بی‌سی و من و تو باشیم که چهره رحمانی اسلام را مخدوش می‌کنند؟حرف ما این است که بازرس کار نباید منتظر وقوع حادثه باشد بلکه باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود داشته باشد. بازرس کاری که به دستور مقامات بالاتر خود کمک می‌گیرد و بازرسی که در جای دیگری مشاوره بیمه است و کارشناس رسمی دادگستری است و پول‌های کلان می‌گیرد به وظیفه خود در حوزه کار و کارگر عمل نمی‌کند. کسی که به عنوان بازرس کار خود متهم در ایجاد حوادثی به علت عدم پیشگیری است متاسفانه در اینجا چگونه می‌تواند تقصیر حوادث را مشخص کند. با توجه به آمارهای موجود چگونه شما می‌گویید مشکلات کاهش یافته است، آقای ربیعی امروز ۴۵ درصد صدور پروانه‌های ساختمانی کاهش یافته یعنی اگر حادثه کم شده به این دلیل است که کارگر کاهش یافته نه اینکه اقدامی انجام شده است".

علی ربیعی اما در پاسخ به حسین طلا، ماجرای وارد کردن یک سیستم امنیتی به وزارت خانه اجتماعی را مسکوت گذاشته و تنها به پاسخ به سوال از امنیت کار کارگران اکتفاء کرده است.

او گفته: "صیانت از نیروی کار و حفظ سلامت جسمی و روانی کارگران را نه تنها جز وظایف قانونی خود بلکه به عنوان یک وظیفه دینی می دانم و با رویکرد انسانی، اعتقادی و اخلاقی به این مسئله نگاه می کنم. وزارت تعاون در سال ۹۳ و ۹۴ در چند حوزه تمرکز عملیات انجام داده یکی از این حوزه ها بحث درمان و بیمه بود که ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را با موفقیت بیمه کردیم و حوزه دیگر بحث حمایت غذایی بود. در حوزه روابط کار برنامه مشخص شده سال ۹۳ ما کنترل و پیشگیری حوادث ناشی از کار بوده و این موضوع مورد سوال، یکی از برنامه های با اولویت من در سال ۹۳ بوده است. مقایسه حوادث منجر به فوت ناشی از کار در سطح جهان بیانگر این است که حتی کشورهایی با اقتصاد پیشرفته و دارای تجهیزات ایمنی مدرن هنوز نرخ حوادث منجر به فوت در آنها زیاد است. حل مشکلات ساختاری و فرا دستگاهی این موضوع، زمان بر بوده و تجهیزات ایمنی در بنگاههای تولیدی به ویژه در معادن قدیمی و فرسوده در شرایط نامطلوبی بوده و هستند، نصب تجهیزات مدرن از جمله سیستم مونیتورینگ هوشمند، کنترل سیستم های تهویه مکانیکی گاز زدایی و آسانسورها و نقاله ها از مواردی است که در معادن ما فرسوده است و از اواسط سال ۹۲ که ما امدیم مطالعه کردیم غالب اینها نیاز به اصلاح داشتند. وظیفه نوسازی محیط کار در این واحد ها براساس قوانین با مجموعه ای از دستگاههاست و بازرسی کار و نظارت برعهده وزارت تعاون است.

او افزوده: "اگر امروز دستور دهم که معادن را تعطیل کنند ۱۰ هزار شغل مستقیم و همچنین ۲۰۰ هزار شغل تبعی از بین می رود. دولت به معادن وام داده است و ما برای آنها تجهیزات ایمنی خریداری کرده و به آنها تحویل داده ایم. این تعهد را برای خودم فرض می دانم که روند بهتر شدن وضع ایمنی در معادن کشور روند تعطیل ناپذیری داشته باشد و این موضوع را پیگیری خواهم کرد".

بنا به نوشته سایت ها، پس از این اظهارات نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر کار به سؤال حسین طلا قانع شدند امابه گزارش تسنیم حسین طلا نماینده تهران اعلام کرده که از پاسخ‌های وزیر قانع‌ نشده لذا محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم خانه ملت که ریاست صحن علنی را برعهده داشت، این سؤال را به رای بهارستان‌نشینان گذاشت. وکلای مجلس نیز با ۱۱۴ رای موافق، ۸۴ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن مجلس اعلام کردند که از پاسخ‌های ربیعی قانع‌ شدند.

علی ربیعی تا کنون چندبار از سابقه امنیتی خود دفاع و حتی چندی پیش اعلام کرده که نگاه اش به حوزه اجتماع، نگاه امنیت اجتماعی است.

او گفته بود: "وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی مسئول تولید امنیت اجتماعی است. سازمان های بیمه گر با پوشش بیمه ای خود برای جامعه ضمن ایجاد امنیت خاطر از آینده، بستر فعالیت پویا و سالم را برای جامعه کار و تلاش فراهم می سازد. باید این برداشت ما به عنوان الگوی کار و تلاش مدنظر قرار گیرد و حراست ها باید با صیانت از حیثیت انسانها در مجموعه سازمان با ایجاد بستر مناسب به پویایی سازمان کمک کنند. حراست ها در ایجاد و افزایش هم افزایی در مجموعه وزارتخانه تلاش موثرتری در رسیدن به اهداف پیش رو که مورد اهتمام مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید نیز هست به انجام برساند. شفاف سازی و سالم سازی باید از جمله اولویت های کاری این وزارتخانه باشد و در این روند باید از مدیران و کارکنان که در راستای سالم سازی محیط کار و سازمان گام برمی دارند، حمایت کنند. مبارزه با فساد به لوازمی نیاز دارد که از آن جمله ساختار مناسب سازمانی و حمایت پرسنل و مدیران سالم از مولفه های اساسی آن است".

او در جریان رای اعتماد نیز از سابقه امنیتی اش با افتخار یاد کرده و گفته بود: "در تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخش‌های امنیتی کار می‌کنند کارکشته‌ترین و برجسته‌ترین سیاست‌مداران و افراد استراتژیست در این بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعالیت ما در دبیرخانه شورای امنیت است که روشنفکرترین سیاست‌های قومی در این دبیرخانه پیاده شده است. بنده به گذشته خود افتخار می‌کنم به همین دلیل امنیتی بر این باورم برخی از دوستان که موضوع امنیتی بودن را مطرح می‌کنند باید آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنیتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنیتی هستیم و حتی شما نیز امنیتی هستید".

سایت محافظه کار ۵۹۸ درباره سابقه امنیتی وی نوشته: "علی ربیعی مشهور به «عباد»‌ در دوره دبیری شورای عالی امنیت ملی حسن روحانی، مسئول اجرایی دبیرخانه این شورا و مشاور اجتماعی رئیس جمهور در دوره ریاست جمهوری خاتمی بود. به تعبیر برخی از نزدیکان دولت اصلاحات، وی در حقیقت نیروی اصلی این دبیرخانه و حسن روحانی تنها یک سمبل و نام در این دبیرخانه بود. وی پیش از این نیز ریاست کمیته سیاستگذاری تبلیغات شورای عالی امنیت ملی را به عهده داشت. او همچنین معاون وزیر اطلاعات بوده است. ربیعی با نام مستعار عباد معاون پارلمانی وزارت اطلاعات در زمان وزارت دری نجف‌آبادی و پیش از آن مدیر کل اطلاعات آذربایجان غربی نیز بوده است".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: