آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 اردیبهشت ماه 1394 = 21-05 2015

همکاری روسيه و آمريکا در عرصه انرژی دشوار شده

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره ی همکاری آمریکا و روسیه در عرصه ی انرژی ضمن اشاره به دشوار شدن این همکاری با توجه به بحران اوکراین گفت: هر دو کشور در گفتگوهای پنج بعلاوه ی یک با ایران حضور دارند.

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره ی همکاری آمریکا و روسیه در عرصه ی انرژی ضمن اشاره به دشوار شدن این همکاری با توجه به بحران اوکراین گفت: هر دو کشور در گفتگوهای پنج بعلاوه ی یک با ایران حضور دارند.

ارنست مونیز با حضور در مرکز مطبوعات خارجی در وزارت امور خارجه ی آمریکا در واشنگتن پس از صحبت های مقدماتی درباره ی مسائل انرژی در دنیا به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار یک خبرگزاری روسی از ارنست مونیز پرسید:

شما در صحبت های آغازین خود به اهمیت علم و فناوری و همکاری در این زمینه ها اشاره کردید که شامل آمریکا و روسیه هم می شود. آیا شما همچنان به چنین همکاری هایی علاقه دارید؟آیا برنامه هایی برای از سرگیری این همکاری ها در آینده ی نزدیک دارید؟

مونیز در پاسخ گفت: در مورد همکاری با روسیه باید بگویم که دو طرف علاقه ی زیادی را در این زمینه بروز داده اند اما واقعیت این است که عملی کردن این همکاری درشرایط کنونی دشوار است و همه ی ما این مسئله را درک می کنیم. قطعا در زمینه ی همکاری هسته ای ما برنامه ی قوی و محکمی را به مدت چند سال دنبال

می کردیم. این برنامه به طور کامل متوقف نشده است ما پروژه هایی داریم که هنوز هم ادامه دارند اما بخش زیادی از کار در پروژه ی روستام( به کسر سین) اکنون تعلیق شده است. ما همیشه آماده ایم تا عرصه هایی را بررسی کنیم که مزیت های مشترک در آنها وجود دارد. این همکاری قطعا شامل همکاری از جنبه ی پرداختن به مواد هسته ای در کشورهای ثالث است که این همکاری بدون وقفه ادامه داشته است. ما در این زمینه

منافع امنیتی داریم. هر دو کشور در گفتگوهای پنج بعلاوه ی یک با ایران حضور دارند اما واقعیت این است که هرچند ما کارهایی را در کنار یکدیگر انجام می دهیم اما این کارها تضعیف شده است. ما فقط می توانیم امیدوار باشیم که وضعیت اوکراین حل شود.

خبرنگار روسی در ادامه پرسید:

من می دانم که شما در این مقطع همکاری های عملی با اوکراین دارید. شما سوخت هسته ای در اختیار اوکراین قرار می دهید، شما برنامه های آمریکا برای آینده اوکراین را بگوئید. شما در نظر دارید در آنجا سوخت هسته ای تولید کنید و یک کارخانه ی تولید سوخت هسته ای احداث کنید. آیا شما تمایل دارید که منابع مالی ایجاد چنین کارخانه ای را تامین کنید؟ شاید هم یک راکتور هسته ای برای آنها بسازید.

ارنست مونیز در پاسخ به این خبرنگار روسی گفت:

اول از همه باید بگویم که ما هیچ یک از این کارهایی را که شما گفتید انجام نمی دهیم. ما در دهه ی هزار و نهصد و نود از برنامه ای در اوکراین حمایت کردیم که هدف آن تولید سوخت جایگزین برای راکتورهای اوکراین بود. این برنامه اکنون به ثمر نشسته است. شرکت های آمریکایی نیز در بخش ذخیره سوخت مصرف شده ی هسته ای در اوکراین فعال هستند. ما قطعا از این فعالیت حمایت می کنیم. دولت آمریکا به طور مستقیم از هیچ از این فعالیت های تجاری حمایت نمی کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: