آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 اردیبهشت ماه 1394 = 21-05 2015

آمریکا شش چینی را به جاسوسی اقتصادی متهم کرد

اتهام آمریکا به شش شهروند چینی به جرم جاسوسی اقتصادی و سرقت اسرار تجاری، روابط دو کشور را که در هفته های اخیر با تنش لفظی تقریبا شدیدی همراه شده بود، متشنج تر کرد.

به گزارش ایرنا، آمریکا که همواره چین را به جاسوسی اینترنتی متهم می کند، بار دیگر از سرقت اطلاعات توسط گروهی از متخصصان این کشور به نفع دانشگاهها و شرکت های تحت کنترل پکن خبر داده است.

اتهام این افراد سرقت فناوری استفاده شده در گوشی های تلفن همراه و فروش آن به مراکز دولتی و غیردولتی عنوان شده است.

انتشار این اخبار در حالی صورت می گیرد که روابط دو کشور طی دو هفته گذشته نیز به دلیل تصمیم وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مبنی بر اعزام ناوهای جنگی و هواپیماهای جاسوسی به حریم دریایی چین در دریای جنوب جهت مهار پکن و تضمین کشتیرانی آزاد در این منطقه، متشنج شده بود.

حال، آمریکا بار دیگر اتهام جدیدی را متوجه چین کرده و می گوید، یک گروه شش نفره از متخصصان این کشور با راه اندازی یک شرکت در شهر «تیان جن» در اطراف شهر پکن، ضمن سرقت اطلاعات محرمانه شرکت های تجاری آمریکا اقدام به تولید فناوری سرقتی کرده اند.

براساس گزارش های منتشر شده، این اتهام به تازگی از سوی وزارت دادگستری آمریکا مطرح شده و این وزارتخانه به صراحت شش نفر از اتباع چین را در مظان اتهام قرار داد.

پکن هنوز به این اتهامات واکنش نشان نداده است.

اتهامات وارد شده به چین در حالی صورت می گیرد که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در دیدار روز یکشنبه گذشته جان کری با وی، خواستار دوری جستن دو کشور از تنش شد تا روابط پکن - واشنگتن دچار آسیب نشود.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی، سه نفر از شش فرد مذکور را که آمریکا مدعی جاسوسی آنان شده، استاد دانشگاه های چین معرفی و اعلام کرده است بر اساس کیفرخواست، این افراد به سرقت فناوری های دو شرکت آمریکایی تولید کننده اجسام نیمه هادی متهم هستند.

این گزارش همچنین از دستگیری پروفسور «ژانگ هائو» استاد دانشگاه شهر «تیان جن» در آمریکا خبر داده است که سه روز پیش به هنگام ورود به این کشور از سوی پلیس در فرودگاه بازداشت می شود.

موضوع حملات سایبری و سرقت اطلاعات از شرکت های آمریکایی در سالهای اخیر همواره موضوع بحث برانگیز بین آمریکا و چین بوده و چین همواره دخالت خود را در حملات سایبری به آمریکا رد می کند.

آمریکا اواسط فروردین ماه سالجاری طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن، افراد، شرکت ها و کشورهای دخیل در حملات سایبری خارجی که قصد سرقت اطلاعات، آسیب رسانی به زیرساخت های حیاتی و سیستم مالی و بازرگانی آمریکا و شهروندان این کشور را داشته باشند، مورد شدیدترین تحریم های این کشور قرار می گیرند.

ایالات متحده می گوید متهمان، فناوری FBAR را از شرکت هایی که برایشان کار می کرده اند دزدیده اند. این فناوری به گوشی های تلفن همراه و ابزار های دیگر امکان می دهد سیگنال های مزاحم را حذف کنند.

«جان کارلین»، معاون دادستان کل آمریکا در امور امنیت ملی در این خصوص گفت: این افراد به دلیل دسترسی و آگاهی از فناوریهای حساس و همچنین با انگیزه مالی اقدام به سرقت اسرار تجاری آمریکا می کردند تا آنها را در ازای دریافت پول در اختیار مراکز طالب این اطلاعات در کشورشان قرار دهند.

او همچنین گفت: جاسوسی تجاری، هزینه کلانی به کسب و کار آمریکا تحمیل می کند، بازار جهانی را تضعیف کرده و در نهایت به منافع ایالات متحده در سرتاسر جهان آسیب می رساند.

دو سال پیش نیز روزنامه آمریکایی واشنگتن اعلام کرده بود، هکرهای چینی به نقشه شماری از سامانه های تسلیحاتی آمریکا دست پیدا کرده اند که طرح هواپیماهای جنگنده، کشتی ها، و موشک های دفاعی از جمله این موارد بوده است.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی ای) نیز حدود 2 سال پیش پنج نظامی چینی را به اتهام جاسوسی اینترنتی تحت تعقیب قرار داد.

دادستان عمومی ایالات متحده در آن زمان اعلام کرده بود که افراد مذکور، اطلاعات معاملاتی و فعالیت های تجاری شش شرکت آمریکایی را از هشت سال پیش و از طریق هک کردن وبسایت های مربوطه، به سرقت برده اند.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده بود که این سرقت ها از شرکت های آمریکایی فعال در زمینه انرژی هسته ای و صنایع فلزی و خورشیدی نظیر شرکت آلومینیوم آمریکا «آلکوا»، شرکت فولاد آمریکا «یو اس استیل» و شرکت برق «وستینگهاوس » صورت گرفته است.

وزارت خارجه چین در آن زمان با انتشار بیانیه ای شدید اللحن اتهامات دستگاه قضایی آمریکا را «ساختگی» و موجب تخریب روابط پکن - واشنگتن و از بین رفتن اعتماد دوجانبه دانست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: