آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 31 اردیبهشت ماه 1394 = 21-05 2015

روزنامه اسرائیلی: جبران توافق هسته‌ای برای تل آویو

روزآنلاین/گزارش "هاآرتص": به دنبال تحولات خاورمیانه، آمریکا و اسرائیل تماس‌های اولیه و غیررسمی در مورد کمک نظامی ویژه واشنگتن به تل‌‌آویو را شروع کرده‌اند.

با این‌که هیچکدام از طرفین صراحتا اعلام نکرده‌اند، دولت اوباما قصد دارد در صورت امضای توافق هسته‌ای با ایران، به منظور محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور، به اسرائیل سیستم‌های دفاعی پیشرفته‌تری بدهد. این موضوع بخاطر افزایش ریسک‌های دفاعی از جانب ایران و همچنین قراردادهای نظامی جدید بین واشنگتن و کشورهای خلیج فارس است. احتمال دارد آمریکا در میان اقلام دیگر، به اسرائیل جنگنده‌های اف 35 و سیستم رهگیری موشکی بدهد.

آمریکا در مسیر سیاست 30 ساله خود، همواره به حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه متعهد بوده است. این سیاست تضمین می‌کند که نیروی دفاعی اسرائیل بهترین سیستم‌ها، تجهیزات و فناوری های نظامی آمریکایی را دریافت کند و هیچ کشور دیگری در خاورمیانه ـ– از جمله کشورهای عرب که الزاما با اسرائیل دشمن نیستند ـ– سیستم‌های فناوری پیشرفته‌ای را که قبلا به اسرائیل ارائه نشده دریافت نکند.

این سیاست در سال 2008 بصورت قانون درآمد. همچنین رئیس‌جمهور می‌بایست هر چهارسال یک بار در مورد سلاح‌هایی که آمریکا در خاورمیانه فروخته است به کنگره گزارش دهد. اسرائیل و آمریکا، خصوصا زمانی که با کشورهای عربی قراردادهای فروش سلاح امضاء می‌شود، همواره در مورد برتری نیروی دفاعی اسرائیل گفتگو می‌کنند.

اسرائیل بطور مداوم مخالفت خود را با توافق قریب‌الوقوع هسته‌ای بین قدرت‌های جهانی و ایران، که ماه گذشته چارچوب آن در لوزان ارائه شد، ابراز کرده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و موشه یعلون، وزیر دفاع و همچنین وزرای دیگر این کشور، نگرانی خود را نسبت به یک «توافق بد»، که به زعم آن‌ها ایران را در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار می‌دهد، ابراز کرده‌اند. بین واشنگتن و تل‌آویو هیچ گفتگوی رسمی انتقال سلاح به اسرائیل، به منظور کنار آمدن این کشور با مفاد توافق هسته‌ای صورت نگرفته است.

با این حال دستگاه دفاعی اسرائیل و پنتاگون پیشاپیش تماس‌های اولیه را درباره بسته دفاعی این کشور شروع کرده‌اند. مشوق دیگر برای این مذاکرات، قرارداد فروش سلاح بین آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این کشورها برای دریافت سیستم‌های دفاعی بازدارنده ایران تا امضای توافق نهایی صبر نکرده‌اند. یک منبع آگاه گفته است، دو کشور «مشق‌هایشان» را پیش از (امضای) چنین توافقی آغاز کرده‌اند.

به گفته بولتن‌های خبری رسانه‌های آمریکا، نمایندگان کشورهای خلیج فارس هفته گذشته در کنفرانس کمپ دیوید با باراک اوباما، خواستار خرید سلاح‌‌های جدید شده‌اند. آن‌ها خواستار جنگنده‌های بیشتر، سکوهای پرتاب موشک و تجهیزات نظارتی هستند. به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم، عربستان سعودی در سال 2014، هشتاد میلیارد دلار و امارات متحده عربی 23 میلیارد دلار صرف خرید سلاح کرده‌اند. آمریکا صادرکننده اصلی سلاح به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.



farhad May 21, 2015 02:10 PM

ها ها ها این لو لوی قدرت نظامی ایران خوب نون دونی شده برای یانکی ها نفت میگیرن اسباب بازی هایی به اعراب میدن که حتی استفاده ازش را هم بلد نیستن

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: