آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 خرداد ماه 1394 = 22-05 2015

بی تدبیرهایی که نفس ورزش ایران را برید

بی تدبیری های مکرر و اداره شدن وزارت ورزش توسط افراد ذی نفوذ داخل و خارج وزارت ورزش سبب شده است تا عملا این وزیر ورزش دولت یازدهم یاد و خاطره مدیران دولت احمدی نژاد در اذهان زنده شود و جز نارضایتی میلیون ها نفر هوادار تیم های ورزشی و علاقه مندان تیم های ملی چیزی عاید کشور نشده است.

شاید رقم خوردن نتیجه غیرمنتظره در لیگ برتر و محروم ماندن پرشورها از کسب جام قهرمانی، سرآغازی است برای به پایان رسیدن ماموریت محمود گودرزی در وزارت ورزش. جایی که از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید دستخوش انتشار اخبار متعددی شد و به نوعی بی تدبیری در این وزارتخانه اکثر اتفاقات ورزشی که در کشور افتاد را تحت تاثر قرار داد. بماند که عدم مدیریت صحیح در این وزارتخانه در حوزه جوانان کار را به جایی رسانده است که هم مجلس، هم کارشناسان و هم مدیریت های مربوط به حوزه جوانان، وزارتخانه اذعان دارند که باید موضوع جوانان از وزارت ورزش جدا باشد.

به گزارش خبرنگار اعتدال، محمود گودرزی، روز گذشته پس از اینکه از سوی رئیس جمهور ماموریت پیدا کرد تا تکلیف ماجرای اتفاقات بازی تراکتور سازی و نفت تهران را روشن و گزارش کاملی در این خصوص ارائه دهد، به همراه علی کفاشیان، رئیس خوش خنده فدراسیون فوتبال که گویا حالا حالاها قصد ندارد، صندلی ریاست را خالی کند، عازم تبریز شد تا یک روز قبل از سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی، تحقیقات لازم را در این خصوص انجام داده و مقصران این اتفاقات را معرفی کند.

آقای وزیر هم که شاید به دلیل اینکه قبلا در کسوت معلمی در دانشگاه تهران و مدیریت دانشکده تربیت بدنی بیشتر موضوعات را از این دید بررسی می کند، گویا بهترین راه را انتخاب راحت‌ترین راه دانست. بر همین اساس اظهار نظرهای جالبی پس از انجام تحقیقات چند ساعته داشت که شنیدن آن باعث تعجب بسیاری از کارشناسان و اهالی ورزش شد.

شاید اکثر کارشناسان، ورزشی نویسان و اهالی فوتبال؛ بازی نفت و تراکتور را به جز صحنه اخراج آندرانیک تیموریان به خاطر دریافت کارت زرد دوم که البته تاثیر بسیاری هم بر روند بازی داشت، جزء کم اتفاق ترین مسابقات بدانند. به نظر می رسد با توجه به گزارش ارائه شده از سوی داور بازی، دادن کارت زرد دوم به تیموریان هم درست بوده و لذا مشکل خاصی از این حیث وجود نداشته است، ضمن اینکه با نگاهی به کارنامه علیرضا فغانی، داور برجسته کشورمان که فینال مسابقات جام ملت های آسیا، حضور در جام جهانی، قضاوت چندین بازی مهم لیگ قهرمانان آسیا و قضاوت بازی مهم پرسپولیس و استقلال و ... را در کوله بار تجربیات خود دارد، حرف وزیر ورزش و جوانان را در ارتباط با اینکه کادر داوری مسابقه باعث ایجاد مشکل شده اند را بی ربط نشان می دهد.

ضمن اینکه باید توجه داشت که اصل ماجرا چیز دیگری بوده و گویا دان اطلاعات غلط به کادرفنی و بازیکنان تراکتور، قطع شدن آنتن تلفن های همراه، ایجاد اختلالات رادیویی و ... مهمترین مشکلات ایجاد شده در داستان بازی تبریز بوده است نه آنچه آقای وزیر به عنوان گزارش مطرح کرده اند. به نظر می رسد گودرزی با دادن آدرس غلط و ایجاد انتظار نادرست در مردم شریف آذربایجان در ارتباط با احتمال تکرار بازی و ... بار دیگر بی تدبیری خود را برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه ورزش نشان داده است.

از سوی دیگر، یکی از آزمون های مهمی که وزیر ورزش در به نتیجه رساندن آن ناکام بوده، این است که پرسپولیس و استقلال به دلیل عملکرد نادرست برخی معاونان آقای وزیر متاسفانه در این فصل نه تنها یکی از بدترین نتایج تاریخ خود را کسب کرده اند، بلکه طرح مسائل و موضوعاتی نظیر تغییرات پی در پی مدیران و اعضای هیئت مدیره این دو باشگاه به خصوص پرسپولیس، پیش کشیدن بحث مزایده و فروش این دو باشگاه در کوران برگزاری مسابقات لیگ و مسائلی از این دست باعث بی انگیزگی، بلاتکلیفی و ایجاد شرایط نامناسب برای این دو سرمایه فوتبال و ورزش کشور که چند ده میلیون هوادار نیز دارند، شد.

در کنار این موضوعات ایجاد چالش ها و بحث های متعدد در خصوص فداراسیون های مختلف، گلایه فدارسیون ها از عدم وجود بودجه کافی، دخالت برخی مدیران سابق ورزشی در امور این وزارتخانه، بحث بر سر ماندن یا رفتن سرمربی تیم ملی فوتبال با وجود علاقه مندی مردم برای ماندن وی که با گرفتن پاسپورت کی روش به دلیل مشکلات مالیاتی باعث ایجاد یک جو ناصحیح علیه ورزش کشورمان در رسانه های بین المللی شد و ... همه و همه نشان می دهد که گودرزی اگرچه یک استاد دانشگاه خوب در حوزه ورزش است، اما شاید به دلیل عدم وجود تجربه کافی در عهده دار بودن مدیریت و مسئولیت در سطح کلان، توانایی جمع کردن چنین حاشیه های سنگینی در حوزه ورزش کشور را ندارد.

این را هم اضافه کنیم که البته عدم به کارگیری نیروهای کارآمد در حوزه جوانان و تمرکز بیش از اندازه بر حوزه ورزش به دلیل پیش آمدن حاشیه هایی که از آن یاد شد، باعث شد تا مدیریت عالی وزرات ورزش و جوانان، نتواند فرصت و وقت کافی را به بخش جوانان اختصاص دهد و این بخش نیز حوزه مغفول مانده این وزارتخانه باشد، تاجایی که مجلس و حتی مدیران این وزارتخانه اذعان کردند که حوزه ورزش باید از جوانان جدا شود تا شاید بار دیگر شاهد شکل گیری سازمان ملی جوانان باشیم.

شاید اعتماد بیش از اندازه وزیر به برخی مدیران ارشد سابق در سازمان تربیت بدنی و واگذار کردن اکثر اقدامات این وزارتخانه به یک نماینده مجلس باعث شد که وزیر ورزش و جوانان با گذشت 2 سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، کارنامه چندان قابل قبولی از خود برجای نگذارد. دوستی می گفت «وزارتخانه ای که از راه دور توسط هاشمی طباء کنترل شود و در آن امیررضا خادم همه کاره باشد، بهتر از این هم نمی‌شود!»

در هر حال باتوجه به زمزمه های ایجاد تغییر در دولت همانطور که پیش از این هم برخی رسانه ها گمانه زنی کرده بودند، به نظر می رسد یکی از گزینه هایی که احتمال جداشدنش از اعضای هیات دولت بیش از دیگران است، محمود گودرزی باشد. در همین زمینه گفته می شود خبرهای جدیدی تا هفته آینده منتشر خواهد شد و از بین گزینه هایی که بعضا نام آنها در رسانه ها شنیده می شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: