آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

گزارشی از درون سفارت اشغالی آمریکا در تهران

تلویزیون دولتی فرانسه در گزارشی با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: با بازدید از سفارت سابق آمریکا در تهران دورنمای گفتگو و آشتی بین آمریکا و حکومت ایران دور از دسترس به نظر می رسد. عکسی که در تصویر مشاهده می شود در سال 1979 گرفته شده است. در آن زمان طرفداران آیت الله خمینی به سفارت آمریکا حمله کردند و پنجاه دیپلمات را به گروگان گرفتند. گروهی از خبرنگاران ما 35 سال بعد از این رویداد به تهران رفتند و به محل این سفارت که در اختیار سپاه پاسداران است، سری زدند.

سفارت سابق آمریکا در مرکز تهران واقع شده است. از 35 سال پیش عبور از این دیوارها و نرده ها غیر ممکن شده است. ما به طور استثنایی توانستیم وارد این ساختمان شویم. این محل زیر نظر سپاه پاسداران از محافظه کارترین تشکل های رژیم قرار گرفته است. هویت راهنمای ما به دلایل امنیتی محفوظ است.

راهنما: این طبقه از سفارت محل ویژه ای بوده که در اختیار جاسوسان سازمان سیا قرار داشته است. مدخل ورودی این محل یک درب غیرقابل نفوذ است که قفل آن با یک رمز باز می شود.

گزارشگر: رمز ورودی این محل هنوز تغییر نکرده است. آن سوی در تقریبا هیچ چیز تغییر نکرده است و همه چیز به حالتی که در سال 1979 بوده، حفظ شده است. این همان سالی است که گروگانگیری تاریخی رخ داد. چهارم نوامبر همان سال دانشجویان طرفدار آیت الله خمینی که به تازگی به قدرت رسیده بود، به سفارت حمله کردند.

دیپلماتهای آمریکایی ها به سرعت مدارک محرمانه را نابود کردند. امروز دستگاه های نابود کننده این مدارک هنوز در این محل نگهداری می شوند و بازمانده های این دستگاه ها با افتخار به ما نشان داده می شوند.

راهنما: پودری که در این دستگاه وجود دارد مربوط به زمان حمله است. آمریکایی ها آنقدر از این دستگاه استفاده کرده بودند که از کار افتاد؛ از این رو ناگزیر شدند از دستگاه دیگری استفاده کنند. این دستگاه کاغذها را به رشته های باریک تبدیل می کند. نمونه هایی از آن در این عکس دیده می شود. دانشجویان انقلابی با زحمت زیاد این نوارها را مجددا کنار هم قرار دادند. دانشجویان با این مدارک محرمانه هشتاد کتاب، مانند کتابی که اکنون مشاهده می کنید، تهیه کردند.

گزارشگر: سفارت سابق آمریکا در تهران به یک موزه تبلیغات انقلاب مبدل شده است. همه جای این سفارت شعارهایی در مخالفت با آمریکا مشاهده می شود، مثل این شعار که آمریکا در آن دشمن شماره یک حکومت ایران معرفی شده است. سال ها گذشته اما دشمنی با آمریکا اینجا کاهش نیافته است. راهنما برای توجیه این دشمنی ما را به اتاق دیگری راهنمایی کرد.

به گفته وی این مکان قلب جاسوسی آمریکایی ها بوده است. این ماشین های قدیمی برای ارسال پیام هایی به صورت رمز و شنود تلفنی مورد استفاده قرار می گرفتند. این دستگاه ها حاصل آخرین فن آوری های سال های هفتاد بوده اند.

راهنما: این دستگاه ها نشان می دهند که آمریکا در آن زمان (پس از پیروزی انقلاب) همچنان به امر جاسوسی مشغول بوده است. اخیرا با خبر شدیم که آمریکایی ها تلفن همراه سی و پنج تن از سران کشورهای جهان و از جمله آنگلا مرکل را شنود کرده اند. آن ها در آن زمان شاه را زیر نظر داشتند. آمریکایی ها مکالمات طرفداران آیت الله خمینی را شنود می کردند تا مانع به قدرت رسیدن وی شوند.

گزارشگر: آمریکا جاسوسی ها را انکار می کند، اما این اتهامات همچنان مطرح هستند. به گفته راهنمای ما، آمریکایی ها در این مکان برای ماموران شان مدارک جعلی تهیه می کردند و یک کارت هویت مربوط به آن زمان و تکه کاغذی برجای مانده روی یک ماشین تحریر خاک گرفته به عنوان دلایلی برای اثبات این گفته ارائه می شود. وقتی در باره یک آشتی احتمالی صحبت به میان می آید، پاسخی که شنیده می شود غیر منتظره نیست.

راهنما: آمریکا و متحدش اسرائیل بارها جمهوری اسلامی را به حمله تهدید کرده اند. چطور می خواهید با کشوری که شما را به حرکت رو به جلو ترغیب می کند و از پشت سر خود را برای یک ضربه کثیف آماده می سازد، گفتگو کنید.

گزارشگر: حین خروج از ساختمان سفارت این جمله از آیت الله خمینی را مشاهده کردیم: ما به آمریکا شکستی سخت تحمیل خواهیم کرد.... ما سپس از برابر یک مجسمه با کبوتری که پشت میله ها قرار داد و مجسمه آزادی آمریکا را به سخره گرفته بود، عبور کردیم. آمریکا و حکومت ایران از چند ماه پیش در مورد برنامه هسته ای به گفتگو نشسته اند. اما در سفارت سابق آمریکا بازتابی از این گفتگو ها شنیده نمی شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: