آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

اقتصاد جمهوری اسلامی به اشغال ۱+۵ درآمده؟

با توجه به اظهارات حسن روحانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری درباره سوء تدبیر مسؤولان اجرایی در عرصه اقتصادی و بهانه کردن تحریم‌های غرب، حال باید این سؤال را از دولت داشت که چگونه قبل از تشکیل کابینه یازدهم تحریم‌ها اثر نداشت ولی بعد از روی کار آمدن دولتمردان تدبیر و امید سرزمین اقتصادی ایران به اشغال ۱+۵ در آمد؟

به گزارش مشرق، با توجه به آن که روحانی به عنوان منتقد دولت سابق، در هشت ساله ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ ریشه مشکلات اقتصاد کشور را سوء مدیریت داخلی و نه تحریم‌های خارجی می‌دانست و اینک پس از دو سال از شروع به کار دولت خود، ریشه مشکلات را به تحریم‌ها ربط می‌دهد و از اشغال اقتصاد کشور به دست ۱+۵ سخن می‌گوید؛ آیا موضع اخیر روحانی بدین معنا نیست که فشار تحریم‌ها در دولت یازدهم تشدید شده است؟

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم روز یکشنبه دوم خردادماه ۱۳۹۴ در هشتمین کنگره ملی تجلیل از ایثارگران، بار دیگر حل مشکلات اقتصادی کشور را به خاتمه یافتن مذاکرات هسته‌ای حواله داد.

وی در این مراسم، توصیفات جدیدی از وضعیت اقتصادی کشور بیان کرد و از اشغال اقتصاد، تجارت، بانک‌ها و نفت کشور توسط غربی‌ها به سبب تحریم‌ها سخن گفت که می‌توان این سخنان را هم‌تراز اظهارنظر ۵/۱ سال پیش او دانست که از خالی بودن خزانه خبر داد. اتفاقاً در هر دو بار هم مذاکرات هسته‌ای در دوران حساس خود بود و این بار هم به نظر می‌رسد سخنان روحانی کفه ترازو را به نفع طرف مذاکره‌کننده غربی تقویت می‌کند.

روحانی در مراسم روز یکشنبه گفت: امروز سرزمین فعالیت اقتصادی ما با دنیا، توسط ۵+۱، شورای امنیت و ابرقدرت‌ها اشغال شده است و ما با ابزار سیاسی و دیپلماسی می‌خواهیم سرزمین اقتصاد خود را که به ناروا تصرف و اشغال شده، آزاد کنیم. باید تمامی سرزمین های تصرفی اقتصادی، تجاری و علمی خود را که در سراسر جهان به ناروا اشغال شده است، به عنوان خرمشهر و خونین شهر جدید، از دست دشمن آزاد کنیم.

فحوای کلام روحانی کاملاً آشکار است؛ او حل معضلات اقتصادی کشور را به انجام مذاکرات هسته‌ای منوط می‌داند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: