آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

بنزین، 1000 تومان!؛ بنزین سهمیه ای هم پر کشید

از شعار صداقت تا عمل چقدر راه است؟

درحالی که ۱۳ ماه از گران شدن بنزین می‌گذرد، دولت یازدهم دومین شوک بنزینی خود را به مردم وارد کرد و این‌بار برخلاف افزایش قیمت بنزین کارت سوخت خودروهای شخصی را در آخرین ماه بهار شارژ نکرد تا ضد و نقیض‌های بنزینی بالا بگیرد. در این میان عده‌ای از اشکال فنی سخن می‌گفتند و...

شفاف نیوز: درحالی که ۱۳ ماه از گران شدن بنزین می‌گذرد، دولت یازدهم دومین شوک بنزینی خود را به مردم وارد کرد و این‌بار برخلاف افزایش قیمت بنزین کارت سوخت خودروهای شخصی را در آخرین ماه بهار شارژ نکرد تا ضد و نقیض‌های بنزینی بالا بگیرد. در این میان عده‌ای از اشکال فنی سخن می‌گفتند و عده‌ای از آزاد سازی نرخ بنزین و تک نرخی شدن آن. در این میان زمزمه‌های گرانی مجدد نرخ بنزین نیز مطرح شده بود و سرگردانی افکار عمومی ادامه داشت.

تا اینکه بیژن نامدار زنگنه شنبه‌شب درخصوص وجود شایعاتی مبنی بر تک نرخی شدن قیمت بنزین، اعلام کرد: تنها ۲ تا ۳ شب منتظر بمانید تا از وضعیت سهمیه و نرخ جدید بنزین خودروهای سواری آگاهی یابید. سخنانی که البته بر شایعات بنزینی پایان نداد.

وی درباره گران شدن قیمت بنزین و حذف قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی، گفت: در این زمینه همه گزینه‌ها روی میز است. این در حالی است که پیش‌تر مقامات وزارت نفت، تاکید کرده بودند که تا پایان سال جاری، تغییری در قیمت و میزان سهمیه خودرو‌ها ایجاد نخواهد شد.

با توجه به گفته‌های مقامات ارشد نفتی کشور دارندگان وسایل نقلیه اعم از سواری و موتورسیکلت‌ها ظاهرا باید چند روزی صبر کنند تا تکلیف نرخ حامل‌های انرژی و چگونگی جبران کسری بودجه روشن شود.

اما علی‌رغم سخنان وزیر نفت به نظر می‌رسد که دولت به احتمال بسیار قوی دیگر تصمیم به واریز سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی و موتور سیکلت‌ها ندارد و احتمال تک نرخی شدن بنزین در روزهای آتی قوت گرفته و بنزین از این پس با نرخ ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر عرضه خواهد شدچرا که عباس کاظمی مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورد‌های نفتی تک نرخی شدن بنزین را تایید کرد.

با این قرائن به نظر می‌رسد زنگ تغییرات در تخصیص این سهمیه به صدا درآمده است چرا که نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور تبصره مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌ها را با تغییراتی نسبت به سال ۱۳۹۳ تصویب کردند و حالا دولت قصد اجرای مصوبه مجلس را دارد از زمان اجرای طرح سهمیه بندی بنزین مقرر شد در ابتدای هر ماه ۶۰ لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای در کارت سوخت انواع خودروهای سواری شارژ شود، گفته می‌شود واریز نشدن سهمیه بنزین مربوط به خرداد ماه در پی برگزاری جلسه اخیر هیات دولت است که - بر اساس مصوبه مجلس- تغییر قیمت فرآورده‌های نفتی برای سال جاری در این جلسه به تصویب رسید اما هنوز ابلاغ نشده است.

ضد و نقیض‌های بنزینی دولتی‌ها

در این میان این اتفاق در حالی رخ داده که طی ماه‌های گذشته وزیر نفت و سخنگوی دولت نیز از تثبیت قیمت و سهمیه‌های بنزین تا اطلاع ثانوی خبرداده و تاکید کرده بودند دولت فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین یا تغییر سهمیه‌ها ندارد.

حتی در واپسین روزهای اردیبهشت نیز خبری از تغییر سهمیه یا افزایش قیمت این فرآورده نبود به‌طوری که سیدناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در واکنش به احتمال تغییرات جدید بهاری در سهمیه و قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای و آزاد عرضه شده به مردم، گفته بود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تغییری در سهمیه‌های بنزین خودرو‌ها اعمال نشود.

ستاد سوخت هم با تاکید بر اینکه تاکنون صحبتی مبنی بر تغییر در میزان سهمیه بنزین برای سال ۹۴ نشده است، اعلام کرده بود: هیچ نظر رسمی درباره تغییر در میزان سهمیه بنزین انواع خودرو‌ها اعلام نشده است و برنامه‌ای هم برای این تغییر نداریم.

با این حال این اقدام دولتی‌ها به نوعی نشان می‌دهد که فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها و گرانی بنزین در راه است. حالا هم در تایید این خبر به تازگی، مدیر روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرده: در مورد سهمیه سوخت خودرو‌های شخصی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته است اما به‌ احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی‌شود و خودرو‌های شخصی از این به بعد با نرخ آزاد سوخت گیری میک اکبر نعمت‌اللهی با بیان اینکه خودرو‌های عمومی نیز بر اساس مسیری که طی می‌کنند و چیزی که از بارنامه و جی‌پی‌اس آن‌ها دریافت می‌شود سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، عنوان کرده: با این کار سوخت مازاد بر مصرف داده نمی‌شود و هر فرد به‌اندازه‌ای که مصرف دارد سوخت دریافت می‌کند.

نکته جالب‌تر اما اینجا است که قرار بود ساعت ١٢ بامداد روز جمعه اول خرداد، سهمیه ماهانه بنزین، ۶٠ لیتر به ازای هر خودروی شخصی به کارت‌های سوخت واریز شود، اما این اتفاق نیفتاد. این در حالی بود که اعلام شده بود تا دو روز آینده سهمیه‌ها واریز می‌شود چرا که سهمیه خودروهای عمومی واریز شده است اما بیژن حاج محمدرضا، رییس انجمن جایگاه داران سوخت در این خصوص گفته: ما این دروغ را سر زبان‌ها انداختیم چون برخورد‌ها تند شده بود و باید کاری می‌کردیم تا ماجرا بالانگیرد.

او ادامه داد: در جایگاه مسعودیه مردم منتظر واریز سهمیه بودند تا بنزین بزنند، ساعت از ١٢ گذشت و این اتفاق نیفتاد، باور می‌کنید برخی آن قدر عصبانی شدند که می‌خواستند با کارگران جایگاه‌ها درگیر شوند؟ همکار ما گفته بود بیایید بنزین بزنید و پول بنزین سهمیه‌ای را بدهید، و بعدا ما به التفاوت را حساب می‌کنیم.

وی گفت: بسیاری از بلاتکلیفی عصبی‌تر بودند، ما هم به دروغ گفتیم اشکال نرم افزاری است و مشکل به زودی حل می‌شود!

تبلیغ وزارت نفت برای بنزین ۱۰۰۰ تومانی

در هر حال به هر ترتیب به نظر می‌رسد، وزارت نفت که ظاهرا عزم جدی برای تک نرخی کردن قیمت بنزین را دارد.

این وزارت خانه دیروز با تهیه چندین گزارش، تبلیغات درباره عرضه بنزین تک‌نرخی و با قیمت یکهزار تومانی را پس از توقف واریز سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۷۰۰ تومانی خرداد ماه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها آغاز کرد. در این گزارش‌ها وزارت نفت تاکید می‌کند که هم اکنون هزینه تولید بنزین در ایران به لیتری دو هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و از این‌رو فروش بنزین با قیمت‌های ارزان منجر به اختصاص یارانه‌های کلان توسط دولت شده است.

علاوه بر این، در گزارش‌های تبلیغاتی وزارت نفت هزینه حذف ۶۰ لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای شخصی ماهانه حدود ۶۰ هزار تومانی برآورد شده است.

از طرفی گفته می‌شود حذف سهمیه‌ها در راستای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفته و برای دولت ۴۰۰۰میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌کند که می‌تواند مشکلات بودجه‌ای دولت را حل کند.

در هر حال ماجرا هر چه که باشد، نکته مهم عدم اعتماد دولت به مردم بر خلاف شعار صداقت و حذف بی‌سر و صدا و ناگهانی بنزین سهمیه‌ای است. حذفی که هم با شعارهای اقتصادی دولت در شرایط حاضر در تناقض است و در آن شفافیت و صداقت هم دیده نمی‌شود تا بار دیگر اثبات شود از شعار تا عمل راه بسیار است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: