آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

کلاهبرداری میلیاردی از خریداران آپارتمان

مردی که به بهانه پیش‌فروش آپارتمان صدها میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده است، دستگیر شد. تاکنون ٢٠٠ میلیارد تومان از کلاهبرداری‌های این متهم در منطقه پاسداران تهران فاش اما مشخص شده او در مناطق پیروزی، بزرگراه محلاتی و ازگل نیز کلاهبرداری‌های گسترده‌ای انجام داده است.

به گزارش شرق، کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران در پی شکایت ده‌ها ما‌ل‌باخته به دادسرای ناحیه چهار، درخصوص پیش‌فروش واحدهای مسکونی توسط شرکتی خصوصی و عدم اجرای تعهدات برای تحویل واحدهای فروخته‌شده، تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کردند.

مال‌باختگان در اظهاراتی مشابه عنوان کردند در زمان مراجعه به دفتر این شرکت واقع در برج تجاری هروی، قرارداد تنظیم و به حساب بانکی مدیر شرکت پول واریز کرده، اما پس از مدتی متوجه توقف پروژه و تعطیلی دفتر شرکت شده‌اند. یکی از مال‌باختگان که مبلغ ٦٧٠ میلیون تومان به حساب مدیر شرکت به نام «مهدی. هـ» واریز کرده بود، در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: «چندی پیش دنبال خرید یک واحد مسکونی در محدوده پاسداران بودم. از طریق بنگاه‌های املاک اطلاع پیدا کردم شخصی به نام «مهدی. هـ» تعداد محدودی واحدهای مسکونی را در این منطقه با شرایط بسیار مناسب پیش‌فروش می‌کند به‌گونه‌ای که قیمت تمام‌شده آپارتمان‌ها نسبت به واحدهای مشابه، بسیار ارزان‌تر است.

با مراجعه به دفتر «مهدی. هـ» در برج تجاری هروی، قرارداد تنظیم و مبلغ ٦٧٠ میلیون تومان به حساب او واریز کردم. قرار شد مجتمع مسکونی مورد نظر در مدت حداکثر یک‌سال تحویل داده شود، اما پس از چند هفته، زمانی‌که برای پیگیری نحوه پیشرفت کار به محل پروژه رفتم، متوجه شدم هیچ‌گونه پیشرفتی در ساخت‌وساز صورت نگرفته است به همین علت به دفتر شرکت مراجعه کردم و متوجه شدم شرکت تعطیل شده و علاوه بر من، ده‌ها نفر دیگر نیز به همین شیوه و شگرد از آنها کلاهبرداری شده است».

کارآگاهان در همان مراحل اولیه تحقیقات متوجه شدند «مهدی. هـ» مردی ٤٥ساله و از مجرمان سابقه‌دار در زمینه «فروش و انتقال مال غیر» است که هم‌زمان با تاسیس شرکت صوری بدون سیر مراحل قانونی و حتی ثبت شرکت محل سکونت خود را که قبلا در منطقه عراقی بود، تغییر داده است.

کارآگاهان در ادامه اطلاع پیدا کردند تمامی مال‌باختگان از طریق بنگاه‌های مشاوره املاک به متهم پرونده معرفی شده‌اند. تحقیقات در این‌خصوص فاش کرد «مهدی. هـ» با مراجعه به تعدادی از بنگاه‌های املاک در منطقه پاسداران، خود را به عنوان سازنده واحدهای مسکونی معرفی و در ادامه اقدامات فریب‌کارانه خود و ریختن طرح دوستی با مدیران بنگاه‌ها، از آنها درخواست کرده افراد متقاضی پیش‌خرید منزل را به دفتر شرکت در برج «هروی» معرفی کنند.

با بررسی اسناد و مدارک متعلق به ده‌ها قرارداد تنظیم‌شده مابین متهم و شکات پرونده مشخص شد مهدی در طول مدت فعالیت خود اقدام به پیش‌فروش یک واحد به چندنفر کرده و حتی به منظور جلب اعتماد آنها، برخی مراحل مقدماتی ساختمان‌سازی را نیز انجام داده و در نهایت پس از برداشت تمامی وجوه پرداختی از سوی متقاضیان واحدهای مسکونی، در سال ١٣٩٣ متواری شده است.

در ادامه تحقیقات پلیسی و در شرایطی که متهم هیچ‌گونه اثر و نشانی از خود به‌جا نگذاشته بود، با انجام اقدامات پیچیده پلیسی، مخفیگاه وی در منطقه «ازگل» شناسایی شد و کنترل نامحسوس این محل به‌منظور اطمینان از حضور متهم در محل، در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

سرانجام متهم چندی قبل درحالی‌که با یک دستگاه خودرو «بی‌‌ام‌و» مدل X٤ قصد خارج‌شدن از مخفیگاه خود را داشت، توسط مأموران دستگیر و به اداره چهاردهم پلیس آگاهی منتقل شد.

مهدی در بازجویی‌ها صراحتا به کلاهبرداری از شکات اعتراف و در اظهاراتش به کارآگاهان عنوان کرد: «با مراجعه به بنگاه‌های مشاوره املاک، ضمن معرفی خود به‌عنوان «پیمانکار ساختمانی» اقدام به شناسایی برخی از محل‌های مناسب برای انجام پروژه‌های ساختمان‌سازی کرده و در ادامه، تحت عنوان مشارکت در ساخت‌وساز با مالک زمین قرارداد تنظیم می‌کردم. از سوی دیگر بدون اطلاع صاحب حقیقی زمین، با طرح موضوع پروژه ساختمان‌سازی، واحدهای به ظاهر درحال‌ساخت را پیش‌فروش می‌کردم و زمانی که مراجعه‌کنندگان به دفتر شرکت می‌آمدند و خواستار بازدید از محل ساخت‌وساز می‌شدند، آنها را به آن پروژه‌ها هدایت می‌کردم. آنها نیز با مشاهده انجام برخی اقدامات مرتبط با ساختمان‌سازی از قبیل گودبرداری، اسکلت‌زنی چندطبقه و...، پول مورد توافق در قرارداد را به حساب واریز می‌کردند بدون آنکه اطلاع داشته باشند واحدی که اصلا وجود ندارد و ساخته نخواهد شد، به چندنفر دیگر نیز فروخته شده است».

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس‌پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «با شناسایی ده‌ها مال‌باخته و بررسی اسناد و مدارک به‌دست‌آمده از شکات و همچنین متهم پرونده، ارزش مالی پرونده تاکنون بیش از ٢٠٠ میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به اعترافات جدید متهم درباره ارتکاب جرائم مشابه در دیگر مناطق تهران به‌ویژه در مناطق پیروزی، بزرگراه محلاتی و ازگل، احتمال افزایش ارزش پرونده همچنان وجود دارد به‌همین‌دلیل با صدور قرار قانونی لازم از سوی مقام قضائی، متهم برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرائم ارتکابی در اختیار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است».



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: