آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 خرداد ماه 1394 = 25-05 2015

نوکیسه‌های حکومت اسلامی و شوالیه های انگلیس

درآمدهای بادآورده کجا خرج می شود؟
بازار زره شوالیه و
قبر میلیاردی

نازنین کامدار/روزآنلاین: سبک زندگی فوق لوکس که همزمان با بروز پدیده نوکیسه‌ها در ایران رو به گسترش گذاشته، اکنون تمامی عرصه‌ها را در نوردیده و آنطور که رسانه‌های داخلی می نویسند به خرید قبرهای میلیاردی، پوست حیوانات و حتی زره سربازان قرون وسطی نیز رسیده است.

بنا به نوشته روزنامه اعتماد، عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره خرید و فروش قبر‌های میلیاردی در بهشت زهرای تهران چنین گفته: "الان قیمت قبر در برخی زیارتگاه‌های تهران به چند صد میلیون هم می‌رسد".

او افزوده است: "این قبر‌ها، قبرهایی هستند که در زیارتگاه‌ها وجود دارند. مثلا قبر در امامزاده طوبی شهرری ٣٠٠ میلیون تومان است و در امامزاده صالح تا یک میلیارد تومان هم می‌رسد".

قیمت یک میلیارد تومانی قبر در ایران در حالیست که نرخ رسمی قبر در نقاط مخصوص برای ثروتمندان از سوی سازمان بهشت زهرا، بین ۱۷ تا ۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

روزنامه اعتماد در اینباره می‌نویسد: "بهشت زهرا حالا برای خودش شهری شده است با‌‌ همان قوانین و حساب و کتاب‌های دنیای زنده‌ها. اینجا هم در اصطلاح «هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری». اگر بخواهی در یکی از نقاط خوش آب و هوای فاز یک مرده‌ات را دفن کنی باید بین ١٧ تا ٢٠ میلیون بابت خانه آخرتش هزينه كني. اما اگر فوت شده، از تمكن مالي چنداني برخوردار نباشد مي‌تواند در فازهاي جديد حتي رايگان دفن شود".

این سبک زندگی منحصر به قبرهای میلیاردی نیست و بازار چشم و همچشمی طبقه نوکیسه را به سمت تخریب هر چه بیشتر محیط زیست هم سوق داده به طوری که روزنامه شرق دیروز از فروش پوست پلنگ، سمور قهوه‌ای، خرس، راکون، روباه و آهو در بازار ایران خبر داد.

روزنامه شرق نوشت: "چهارراه استانبول، مجتمع تجاری پروانه؛ این منطقه یکی از جاهایی است که فروشندگان پوست حیوانات وحشی در روز روشن بساط تجارت ممنوعه خود را پهن می‌کنند. در این مجتمع همه‌چیز پیدا می‌شود؛ از انگشتر و گردنبند طلا تا عاج فیل و پوست حیوانات. یکی از مغازه‌ها پوست نعره‌زن پلنگی را در ویترین خود گذاشته که گوشت و استخوانی بر پوست ندارد که به گفته صاحب مغازه قیمت این پوست پلنگ پنج میلیون تومان است. البته این پوست درواقع ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان می‌ارزد. کسانی که در ایران پلنگ را تاکسیدرمی می‌کنند از چشم‌های یک‌میلیون‌تومانی استفاده می‌کنند".

شرق می افزاید: "پوستِ گربه وحشی ۸۰۰ هزار تومان است و روی این پوست می‌شود با دست و سوزن کار کرد. کلاه سمور قهوه‌ای ۴۵۰ هزار تومان است. پوست خرس، راکون، روباه و آهو در بازار وجود دارد اما روی پوست آهو نمی‌شود با سوزن کار کرد".

عینک های آفتابی میلیونی نیز یکی دیگر از کالاهای مورد علاقه نوکیسه هاست؛ کالایی که امکان نشان دادن نوع زندگی را به آنها می دهد.

آنطور که ایسنا گزارش داده، هم اکنون برخی از مغازه های عینک فروشی در ایران، عینک هایی به قیمت ۱۸ میلیون تومان را برای "مشتری های خاص" در معرض فروش گذاشته اند.

ایسنا می نویسد: "تفاوت در قیمت عینک‌های موجود در بازار به ویژگی‌های مختلفی از جمله جنس بدنه، زیبایی ظاهری و در مورد عینک‌های آفتابی به ویژگی‌های شیشه استفاده شده در آن برمی‌گردد اما نکته مهم اینجاست که این تفاوت‌ها چگونه می‌تواند سبب اختلاف ۱۸ میلیون تومانی در انواع آن‌ها شود؟ گشتی در یکی از بازارهای عینک در تهران نشان می‌دهد که هر کدام از مغازه‌های عینک‌فروشی شیوه کاری خود را دارند؛ برای مثال برخی از این مغازه‌ها فروش عینک را از ۷۰ هزار تومان آغاز می‌کنند و در ‌‌نهایت قیمت‌هایی در بازه یک میلیون تومان در وی‌ترین آن‌ها به چشم می‌خورد. از سوی دیگر برخی مغازه‌ها عینک‌هایی با قیمت‌های بالا‌تر و تا نرخ ۱۰ میلیون تومان نیز در‌‌ همان محل عرضه می‌کنند. کسی که به دنبال خرید عینک باشد، می‌تواند با ۱۰۰ هزار تومان نیز یک عینک قابل استفاده بخرد اما برخی از مشتریان به دنبال خرید عینک‌ با برندهای خارجی هستند که همین امر قیمت عینک را بالا می‌برد. بعضا عینک‌های خاص با قیمت‌های ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان نیز به فروش می رسد که البته این عینک‌ها مشتریان خاص خود را دارد".

ماجرا اما به عرصه اسباب بازی هم کشیده شده تا جایی که اسباب بازی های یک میلیون تومانی در فروشگاه های میرزای شیرازی، اکنون برای تهرانی ها چندان عجیب نیست.

روزنامه دنیای اقتصاد که خبرنگار اش در این بازار گشتی زده، می نویسد: "در این بازار نیز قیمت‌های عجیب به چشم می‌خورد، از ماشین شش میلیونی که بگذریم، عروسک‌های میلیونی قابل توجه است. یکی از این عروسک‌ها که از روی شخصیت زرافه‌ ماداگاسکار تهیه شده بسیار بزرگ است و سر آن به سر یک انسان با قد متوسط می‌رسد. این زرافه مورد علاقه‌ کودکان است و اغلب آنها وقتی این عروسک را می‌بینند دوست دارند آن را داشته باشند. این زرافه به نحوی تهیه شده که کودک می‌تواند روی آن بنشیند. بنابراین قیمت گران آن، فقط به دلیل بزرگ بودن آن نیست بلکه کیفیت آن نیز در قیمت آن تاثیر گذار است مغازه همچنین تعدادی خرس بزرگ یک میلیونی و تعدادی پنگوئن و گوریل بزرگ ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی عرضه می‌کنند. البته فروش عروسک‌های میلیونی منحصر به یک مغازه نیست".

در بازار مصرف تازه به دوران رسیده ها، حتی زره "شوالیه" نیز برای دکور منازل به فروش می رسد.

سایت های خبری در اینباره نوشته اند: "لباس شوالیه جنگی در مغازه دکوراسیون داخلی در تهران به قیمتی حدود ۱۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گفته صاحب مغازه این زره‌پوش واقعی و اصل بوده و از کشور انگلیس توسط یک مسافر وارد شده است".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: