آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 9 خرداد ماه 1394 = 30-05 2015

بسیج؛ از اعدام یک جوان 24 ساله جلوگیری کنید!

حکم اعدام احسان شاه قاسمی به اتهام قتل یک طلبه بسیجی در دیوانعالی رژیم تأیید شده است. عفو بین‌الملل خواستار لغو اعدام این جوان 24ساله ایرانی شد.

«احسان شاه‌قاسمی» جوانی که در نزاع خیابانی «علی خلیلی» را مضروب کرد، در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد. برخی گزارشات موثقی که در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار گرفته حکایت از این دارد که قرار است بزودی و خارج از نوبت حکم اعدام «احسان شاه‌قاسمی» به مورد اجرا درآید.

در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۰ مصادف با یکی از اعیاد مهم شیعیان (نیمه شعبان)، «احسان شاه‌قاسمی» که در آن زمان ۱۹ سال داشته با جوان دیگری بنام «علی خلیلی» درگیر می‌‍شود و وی را از ناحیه گردن مضروب می‌کند.

«علی خلیلی» نزدیک به سه سال بعد از حادثه در تاریخ سوم فروردین ماه سال ۱۳۹۳ به علت عفونت ریوی فوت می‌کند و احسان مجددا بازداشت می‌شود. پزشکی قانونی نظری می‌دهد که مرگ «علی خلیلی» بی‌ارتباط با ضربه چاقویی که ۳۲ ماه قبل به وی اصابت کرده نیست. اینبار برای احسان کیفر خواستی مبنی بر قتل عمد صادر و وی در ‌‌‌نهایت مهر ماه سال جاری در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی «حسین اصغرزاده» به اعدام محکوم شد و حکم وی نیز در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

یکی از نزدیکان خانواده «احسان شاه‌قاسمی» به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «این درحالی است که خانواده احسان از سه تن از مراجع تقلید نیز فتوایی اخذ کرده‌اند که حتی در شریعت اسلام نیز اعدام در چنین شرایطی صحیح نیست. این مراجع در پاسخهای خود گفته‌اند: به دلیل گذشت زمان و اخذ دیه از سوی مرحوم علی خلیلی و دادن رضایت محضری از سوی ایشان و پدرشان اعدام جایز نیست.»

این منبع همچنین گفت: «علی خلیلی قبل از فوت آنقدر سلامت بوده که با پای پیاده به کربلا رفته. آنجا از لحاظ بهداشتی وضعیت خوبی نیست و عفونت ریه برای هرکس دیگری ممکن بود پیش بیاید. متاسفانه پزشکی قانونی و دادگاه تحت فشارهای احساسی و جو رسانه‌ای که رسانه‌های تندرو و بسیجیان ایجاد کردند قرار گرفته و به همین علت حکم اعدام برای احسان صادر شده است.»

بنا به اطلاعاتی که سازمان حقوق بشر ایران از چندین منبع موثق به‌دست آورده، زمان حادثه «علی خلیلی» که از اعضای بسیج (نیروهای شبهه نظامی مذهبی) بود؛ قصد آنچه «امر به معروف و نهی از منکر» گفته می‌شود را داشته و به همین علت از «احسان شاه قاسمی» و دوستانش می‌خواهد که صدای ضبط اتومبیل را کم کنند. این موضوع با مخالفت سرنشینان خودرو مواجه شده و در ‌‌‌نهایت منجر به درگیری و مضروب شدن «علی خلیلی» از سوی «احسان حاج‌قاسمی» می‌شود.

یکی از بستگان احسان در این رابطه به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «احسان و دوستانش با صدای بلند موزیک گوش می‌دادند که این امر با برخورد علی خلیلی که از اعضای بسیج است روبرو می‌شود.»

وی همچنین افزود: «این‌ها دو جوان ۱۹ و ۲۰ ساله بودند که با هم در خیابان دعوا کردند و مرحوم علی خلیلی بدون داشتن هیچ گونه منصبی و تنها به صرف اینکه بسیجی و طلبه است از روی غرور جوانی به احسان و دوستانش گیر می‌دهد که صدای موسیقی شما بلند است و این امر موجب نزاع بین ایشان می‌شود.»

برخی رسانه‌های وابسته به جناحهای تندرو در داخل ایران در ابتدا مدعی شدند احسان و دوستانش «مزاحمت برای نوامیس مردم» ایجاد کرده بودند که این مسئله پس از تحقیقات مفصل مردود و ایشان از این اتهام تبرئه شد.

«احسان شاه قاسمی» اسفند ماه ۱۳۹۰ در شعبه ۱۰۳۳ مجتمع قضایی قدوسی به اتهام ضرب و جرح با سلاح سرد به ۳ سال زندان، ۳۵ میلیون دیه و شلاق محکوم شد و پس از تحمل محکومیت، شلاق و پرداخت دیه با اخذ رضایت محضری از علی خلیلی و پدر وی آزاد و به جامعه بازگشت.

برخی گزارشات موثقی که در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار گرفته حکایت از این دارد که قرار است بزودی و خارج از نوبت حکم اعدام «احسان شاه‌قاسمی» به مورد اجرا درآید.



homa May 30, 2015 11:25 AM

بسیجی علی خلیلی ازکجا تشخیص داده اهنگ غیرمجازست مگر به اهنگ ها زیاد گوش میداده دم احسان شاه قاسمی گرم زیرا بسیجی شادی اوراگرفته ورفته تو اعصابش بسیجی احمق وخرافاتی حقش بوده خوشحالم یک نادان خرافاتی کشته شد احسان شاه قاسمی جوان بیگناه هست رژیم چرا مخالف شادی جوانان میهنم است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Mahtab May 30, 2015 06:52 PM

این بسیجی لعنتی گه خورده به جوانان این مرزو بوم اهانت میکنه و اظهار نظر میکنه حتمن خودش هم گوش میداده در خونش اما در خیابان مردم رو اذیت میکرده بخاطر پول خوب شد که یک خر مزدور مورد، این جوان قسم بیگناه است

گزارش یا اعتراض به این نظر


اتش زیر خاکستر May 30, 2015 10:55 PM

با سلام اقا کدام قانون اگر این بنده خدا دهسال اینده به دلیل سردرد میگرنی هم جان به جان افرین تسلیم میکرد باز هم میگفتند مقصر این بنده خدا بوده طرف رضایت که داده هیچ دیه را که گرفته هیچ مسافرت کربلا هم که رفته هیچ بعد از سه سال از گذشت داستان ایشان را محکوم کردند به گردن ضربه زده است بعد به خاطر عفونت ریه جان میدهد من در این فکرم اگر باران ببارد چه شود و ما چه جوابی خواهیم داد نمیدانم فقط دور نمائی از تصاویر ان روز جلو چشمانم رژه میروند واگر خداوندمتعال میانجیگری هم بکند چشمانتان را ببندید و تجسم کنید چه شود بی خود نیست رهیر عزیز اعلام میدارد بیشترین سدمه را روحانیت میبیند ایا قاضی صلواتی گرانقدر شبها اسوده میخوابند من که نمیدانم شما چطور وسلام

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: