آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 6 تیر ماه 1394 = 27-06 2015

ایران: بانک سلول های بنيادی در آستانه تعطيلی

بانک سلول هاي بنيادي با قابليت درمان 60 بيماري در آستانه تعطيلي

روزنامه خراسان: -بانک عمومي خون بندناف کشور به دليل تامين نشدن اعتبارات مورد نياز درآستانه تعطيلي قرار گرفته است.به گفته رئيس بانک خون بندناف پژوهشگاه رويان، اعتبارات بانک عمومي خون بندناف بايد ازمنابع دولتي تأمين شود که متأسفانه چند سالي است اين اعتبارتامين نشده است . اين درحالي است که بانک عمومي خون بندناف يک منبع مهم سلول هاي بنيادي به شمار مي رود که به طور بالقوه امکان درمان بيش از 60نوع بيماري از جمله بيماري هاي صعب العلاج نظير فلج مغزي ، سرطان ،تالاسمي و... رافراهم مي کند.

با توجه به کاربردي بودن سلول هاي بنيادي خون بند ناف و نيز توجه به اين مسئله که همواره اين ماده حياتي به عنوان زباله در بيمارستان ها دور ريخته مي شد، از سال ها پيش محققان به اين مهم پي بردند که خون بند ناف سرشار از سلول هاي بنيادي است که مي توان از آن ها دردرمان بسياري از بيماري ها استفاده کرد براين اساس تفکر استفاده و بازيافت اين خون شکل گرفت و به اين ترتيب اولين بانک خون بندناف با هدف ذخيره سازي و تامين سلول هاي بنيادي بند ناف براي پيونددر فرانسه و سپس در سراسر جهان تاسيس شد.

اهميت راه اندازي بانک خون بندناف تا اندازه اي است که امروز اغلب کشورهاي پيشرفته به منظور ايجاد يک منبع سلولي غني، به راه اندازي وتوسعه بانک خون بندناف اقدام کرده اند و علاوه برآن از سال 1977 يعني حدود 38 سال پيش نيز بانک جهاني سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف شکل گرفته است و بانک هاي خون بندناف کشورهاي مختلف با عضويت در اين شبکه ، امکان استفاده عموم بيماران را در سراسر جهان از سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف فراهم مي کنند . به نحوي که تاکنون نمونه‌هاي بسياري در اين شبکه ذخيره سازي شده وهزاران پيوند نيز با استفاده از سلول هاي ذخيره شده در اين بانک جهاني براي درمان کودکان و بزرگسالان انجام شده است.

با توجه به افزايش قابليت ها و کارکردهاي سلول هاي بنيادي، هر کشوري که بتواند يک منبع سلولي مناسب داشته باشد در آينده مي تواند در حوزه سلول درماني گام هاي بلندتري بردارد، زيرا روز به روز کاربردهاي سلول هاي بنيادي براي درمان بيماري ها بيشتر شناخته مي شودو اين موضوع مي تواند فرصتي مناسب و مهم براي کشور ما به عنوان يکي از 10 کشور مطرح دنيا در عرصه تحقيقات سلول درماني قلمداد شود .حال آن که متاسفانه با وجود برخورداري کشور ازبانک خون بندناف ، فعاليت اين بانک از مدت ها پيش به دليل تنگنا هاي مالي وبودجه اي محدود شده و امکان پذيرش نمونه هاي جديد در اين بانک تقريبا به صفر رسيده است!

ذخيره سازي بيش از 4 هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومي
به گفته دکتر ضرابي که هم اکنون رياست بانک خون بند ناف پژوهشگاه رويان را بر عهده دارد ؛ تاکنون بيش از 4 هزار نمونه خون بند ناف در اين بانک ذخيره سازي شده است که اگر به صورت ميانگين سالانه هزار نمونه خون بند ناف در اين بانک ذخيره سازي شود، به ازاي هر نمونه 1.5ميليون تومان و در مجموع سالانه يک ميليارد و 500 ميليون تومان اعتبار لازم است . او مي گويد: اعتبارات بانک عمومي خون بندناف بايد ازمنابع دولتي تأمين شود که متأسفانه چند سالي است تامين نشده است.

به گفته ضرابي، امروزه در اغلب کشورهاي توسعه يافته بانک خون بند ناف به 2شکل عمومي وخصوصي وجود دارد . دراين بانک ها خون بند ناف نوزاد به جاي دور ريخته شدن، ذخيره مي شودو در آينده براي خود او يا ديگر بيماران مورد استفاده قرارمي گيرد . براين اساس والدين قبل از تولد نوزاد به ثبت نام در اين بانک اقدام مي کنند. بلافاصله بعد از زايمان، بندناف از نوزاد جدا مي شود و با يک سوزن خون از بندناف و جفت جمع آوري و به کيسه هاي خون منتقل مي شود. سپس خون بند ناف نوزاد که غني از سلول هاي بنيادي و سلول هاي خونساز است، منجمد و در بانک نگهداري مي شود تا چنان چه نوزاد در بزرگسالي به بيماري هايي نظير سرطان خون مبتلا شد، براي درمان استفاده شود. اين خون قادر به ساخت انواع سلول هاي ديگر و ترميم و نگهداري سلول ها هنگام جراحت است. منشأ سلول هاي خوني موجود در بند ناف، سلول هاي بنيادي جنيني است و از نظر سلولي، نابالغ تر از سلول هاي خوني موجود در يک فرد بزرگسال است، بنابراين به همان نسبت سلول هاي بنيادي آن توانايي بيشتري در تمايز به ديگر سلول ها و از جمله سلول هاي خوني دارد.

بيماري هايي که با خون بند ناف درمان مي شود
امروزه تحقيقات گسترده اي به منظور درمان بيماري ها و ضايعات عصبي، ترميم بافت هاي آسيب ديده قلبي و استخواني، ترميم سوختگي ها و ضايعات پوستي، ترميم لوزالمعده و ترشح انسولين و ترميم ديگر بافت‌هاي آسيب ديده با استفاده از سلول‌هاي بنيادي مغز استخوان، خون بندناف و ديگر سلول هاي بنيادي يک فرد بالغ درحال انجام است. به طور کلي برخي بيماري هايي که با خون بند ناف درمان مي شود ؛ عبارت است از اختلالات سلول هاي بنيادي ، کم خوني آپلاستيک، لوسمي حاد و مزمن ، بيماري‌هاي نقص در توليد لنفوسيت‌ها، ناهنجاري هاي ارثي گلبول‌هاي قرمز، تالاسمي ماژور، کم خوني سلولي داسي شکل و اختلالات سيستم ايمني مادرزادي .

ضرابي مي گويد : درحال حاضرسلول هاي بنيادي خون بندناف به طور بالقوه امکان درمان بيش از 60نوع بيماري رافراهم مي‌کند.وي تصريح مي کند: به طور نمونه در سال جاري 3 نمونه ازسلول هاي بنيادي خون بند ناف اين بانک براي درمان بيماران فلج مغزي در مشهد استفاده شد که نتايج بسيار خوبي نيز داشته است.

مهم ترين نکات
فعاليت بانک خون بند ناف از مدت ها پيش به دليل تنگناهاي مالي وبودجه اي محدود شده و امکان پذيرش نمونه هاي جديد در اين بانک تقريبا به صفر رسيده است!

تاکنون بيش از 4 هزار نمونه خون بند ناف در اين بانک ذخيره سازي شده است.

سلول هاي بنيادي خون بندناف به طور بالقوه امکان درمان بيش از 60نوع بيماري رافراهم مي کنند.

در اغلب کشورهاي توسعه يافته بانک خون بند ناف به 2شکل عمومي وخصوصي وجود دارد .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: