آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 6 تیر ماه 1394 = 27-06 2015

پرورش ماهی قزل آلای سرطانزا در ایران

کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: مصرف ماده شیمیایی، "مالاشیت گرین اگزالات"، در استخرهای پرورش ماهی ممنوع بوده و با مصرف کنندگان این ماده شیمیایی برخورد خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از مشهد؛ علیرضا آریان افزود: مصرف این داروی قارچ کش برای ماهیانی که به مصرف انسان می رسد، می تواند باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان شود.
وی عنوان کرد: ممنوعیت پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از ماده "مالاشیت گرین" و خطرات بکارگیری آن به پرورش دهندگان ماهی در خراسان رضوی از طریق برگزاری دوره های آموزشی اعلام شده است.

این کارشناس گفت: ممنوعیت استفاده از داروی مالاشیت گرین اگزالات یک تصمیم کشوری است که با تجهیز آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی به کیت شناسایی این دارو، امکان انجام نمونه گیری از مزارع ماهیان سردآبی در سال جاری عملیاتی شده است .

علیرضا آریان افزود: ازابتدای امسال به صورت مرتب از مزارع ماهیان سردآبی نمونه گیری انجام گرفته و در صورت مشاهده آثاری از مصرف این دارو در نمونه های قزل آلا، نسبت به معدوم سازی مزرعه مربوطه اقدام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه، داروهای سولفات مس همراه با نمک،آلویتا، سانکس،پراکسید هیدروژن و فرمالین به عنوان قارچ کش و ماده جایگزین برای ضدعفونی مزارع توصیه می شود، افزود: ماهی های پرورش یافته درسطح استان، فاقد این ماده سرطان زا است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به بررسی های به عمل آمده فقط در 2 مزرعه شواهد حاکی از مصرف این قارچ کش شناسایی شده که خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند و از مصرف و توزیع تولیدات آنها ممانعت به عمل آمده است.
803 مزرعه پرورش ماهی گرمابی و سردابی با ظرفیت تولید سالانه پنج هزار و 335 تن ماهی در سال هم اکنون در استان شش میلیون نفری خراسان رضوی فعالیت دارند .



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: