آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 تیر ماه 1394 = 29-06 2015

عقب نشینی رژیم از موضع خود در باره تحریمها؟

پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده که رژیم ایران موافقت کرده تحریم‌ها پس از تائید اجرای تعهداتش از سوی آژانس انرژی اتمی برداشته شود.

در این گزارش با اشاره به اظهارات فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در باره پیشرفت در مذاکرات آمده است: دو دیپلمات از شش کشور مذاکره‌کننده با رژیم ایران گفتند که تهران موافقت کرده است تا زمانی که بازرسان سازمان ملل اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای آنها را تائید کنند، برای کاهش تحریم‌ها منتظر بماند.

بلومبرگ می نویسد: جزئیات نهایی قرار است پس از ارائه ی ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای رژیم ایران در گذشته مشخص شوند.

این در حالیست که خامنه ای پیش تر گفته بود: ما با موکول کردن هر اقدامى به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست چون بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده.

در گزارش بلومبرگ آمده است: سازش بر سر این موضوع یکی از داغ ترین مسائلی را که مذاکره کنندگان را آزار می دهد حل و فصل خواهد کرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: چند دیپلمات از دو هیئت غربی هم گفته اند برداشتن تحریم‌ها، از جمله محدودیت‌هایی که در صنعت نفت و بانکداری اعمال شده، متناسب با پایبندی رژیم ایران به توافق نهایی، گام به گام خواهد بود.

روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای نوشته است: چنانچه توافقنامه ای به دست آید، تحریمهاها پیش از پایان سال 2015 لغو نخواهد شد. قبل از آن آژانس بین المللی انرژی اتمی باید تایید کند که رژیم ایران به قواعد بازی پایبند است (به تعهدات خود عمل می کند) و این مسئله ماهها طول می کشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: