آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 تیر ماه 1394 = 29-06 2015

اعتیاد؛ وخیم‌ تر از آن‌ که فکرش را می‌ کردیم

سایت تابناک: برداشت شخصی بسیاری‌مان از جامعه حکایت از رشد چشمگیر معضل اعتیاد و درگیر شدن تعداد بیشتری به اعتیاد و حواشی آن دارد،‌ واکنش مسئولان و آماری که در این باره توسط نهادهایی مانند نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه می‌شود، هیچ شباهتی به برداشت های ما ندارد. تنها می‌ماند آمارهای جسته و گریخته‌ای که گاه درباره اعتیاد قشری خاص از جامعه منتشر می‌شود که نمی‌دانیم باورشان کنیم یا خیر!

این در حالی است که به تازگی علی هاشمی، رئیس کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمارهایی درباره این پدیده شوم ارائه کرده که از یک سو با آمارهای ثابت تعداد معتادان ـ که هر ساله توسط برخی مراجع ارائه می‌شود ـ در تعارض است و از سوی دیگر، برخی حقایق قابل اعتنا را شامل می‌شود که نمی‌دانیم بی توجهی نهادهای مختلف به آنها را چگونه ارزیابی کنیم!

حرف زیاد است، اما کافی است بخش هایی از سخنان این مقام مسئول را که مبتنی بر نتایج برخی تحقیقات و آمار است،‌ اجمالی مرور کنیم تا اوضاع دستمان بیاید و دریابیم‌ چه خطری بیخ گوشمان نشسته و نسبت به آن بی تفاوت هستیم.

سه نگرانی اصلی مردم در نظرسنجی‌های مختلف انجام شده طی این سال‌ها، "بیکاری"، "تورم" و "اعتیاد" عنوان شده است؛ اعتیاد به یکی از نگرانی‌های دائمی مردم تبدیل شده و نوعی بی‌اعتمادی‌ را رقم زده است، به گونه‌ای که ناخواسته افراد از عملکرد حکومت ناراضی می‌شوند و می‌گویند، دولت یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند با این پدیده برخورد کند.

با توجه به گستردگی ابعاد، شدت و فوریت پیامدهای کلان، تأثیر ژرف بر ساختارهای اجتماعی، هزینه مهار بالا و علت‌العلل بودن پدیده مواد مخدر و اعتیاد، به جرأت می‌توان گفت این پدیده تهدیدی علیه «امنیت جامعه» است. «امنیت جامعه» به عنوان دانه درشت‌ترین «مرجع امنیتی»، امنیت ملی، امنیت فردی، امنیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را تحت پوشش قرار می‌دهد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: