آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 تیر ماه 1394 = 29-06 2015

خلخال؛ خـواسته روی زمـن ماـده 50 سـالـه

شهرستان خلخال با وجود اينکه محل اتصال چهار استان محسوب مي‌شود، حتي يک راه اصلي ندارد و تمامي پروژه‌هاي راهسازي آن طي سال‌هاي گذشته گرفتار نظرات سليقه‌اي بوده و هيچکدام به فرجام نرسيده است. به گزارش مهر، در جنوبي‌ترين منطقه استان اردبيل جايي که جنگل و کوهستان تواما تلفيق شده‌اند، شهرستان خلخال واقع شده است. وجود کوهستان‌ها با ارتفاع بيش از سه هزار متر و واقع شدن 85 درصد از جنگل‌هاي استان موجب شده است، خلخال چهره متفاوتي به خود گرفته و با وجود امتيازات طبيعي از شهرستان‌هاي محروم استان اردبيل محسوب شود. اين شهرستان از شمال به شهرستان کوثر، از شرق به استان گيلان، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان ميانه از آذربايجان شرقي متصل است و در عين حال که محل تلاقي چهار استان محسوب ‌مي‌شود سهمي از اين امتياز منحصر به فرد خود در ابعاد مختلف ندارد. جاذبه‌هاي گردشگري، تاريخي و مذهبي خلخال در کنار آنچه که امتياز جغرافيايي مي‌توان ناميد همواره محل تاسف شهروندان ساکن در اين منطقه است. چرا که نبود زيرساخت‌هاي اوليه از جمله راه موجب شده اين شهرستان زيبا در پيچ و خم گردنه‌ها و کوه‌هاي بلند پنهان بماند و هنوز که هنوز است يک راه اصلي ارتباطي حتي به مرکز استان نداشته باشد. تا جايي که به جاي بهره گيري از امتيازات اقليمي خلخال از چهار سو با بن بست راه‌هاي ارتباطي به فرجام نرسيده مواجه است. راه‌هاي محدود ارتباطي اين شهرستان در زمستان به دليل بارش برف و کولاک اغلب دچار انسداد شده و به ويژه عرصه را براي ساکنين در روستاها تنگ مي‌کند.

تمامي‌برنامه‌هاي توسعه خلخال به تاکيد مسوولان استاني و کشوري منوط به تکميل زيرساخت‌هايي از جمله راه است و با اين وجود بهره اين شهرستان به حدي اندک بوده که همين مانع بسياري از پروژه‌هاي توسعه را به توقف و زمين گيري واداشته است.

خواسته روي زمين مانده 50 ساله

فرماندار خلخال که از بدو حضور چند هفته اي در فرمانداري خلخال، راه را از مشکلات اصلي خلخال يافته در خصوص اصلي ترين دغدغه شهروندان خلخال به خبرنگار مهر گفت: ما جاده اي که مشخصات جاده اصلي داشته باشد را نداريم. علي نظري شيخ احمد با بيان اينکه اتصال به مرکز استان خواسته 50 ساله مردم ساکن در اين منطقه است، افزود: اميدواريم با افتتاح جاده خلخال- فيروزآباد بتوان به اين خواسته تحقق بخشيد. جاده خلخال- فيروزآباد که قرار است با بهره‌گيري از جاده معروف سرچم، خلخال را به اردبيل مرتبط کند تنها 27 کيلومتر طول دارد. جاده‌اي که سال‌ها گله‌مندي، اصرار و اعتراض فرمانداران و نمايندگان را به خود ديد و سال‌ها طول کشيد تا به پيشرفت مطلوب برسد و بتواند خلخالي‌ها را اميدوار به داشتن يک جاده اصلي کند. به گفته نظري شيخ احمد قطعه يک به طول 11 کيلومتر آماده بهره برداري است، قطعه دوپروژه به طول هشت کيلومتر و780 متر هم‌اکنون با شتاب قابل قبول از سوي پيمانکار پروژه درحال زيرسازي و آماده‌سازي براي آسفالت بوده و قطعه سوم نيز هم‌اکنون در حال اجراي لايه دوم آسفالت است. فرماندار خلخال ابراز اميدواري کرد که تا هفته دولت امسال اين جاده تحويل مردم شده و مورد استفاده قرار گيرد. قولي که جداگانه از زبان نماينده مردم خلخال و کوثر در مجلس شوراي اسلامي نيز شنيده شده است.

تمامي احتياج خلخال البته با فيروز آباد تامين نمي‌شود. اين جاده تنها يکي از ضرورياتي است که قرار است خلخال را به مرکز استان متصل کند. سال گذشته معاون وزير راه و شهرسازي و مدير عامل شرکت ساخت توسعه زيربنايي وزارت راه و شهرسازي در بازديد از جاده خلخال- فيروزآباد اظهاراتي را بيان کرد که به نظر مي‌رسد آرمان روي زمين مانده اين جاده باشد. پونل- خلخال- ميانه محدود به خلخال نيست و اعتبارات آن بايد به صورت ملي تامين شود و اين پروژه با محدوديت اعتباري همراه است. علي نورزاده گفت: با پايان يافتن عمليات اجرايي راه اصلي خلخال به فيروزآباد و اتصال اين راه به جاده خلخال به پونل در استان گيلان مسير ارتباطي مناسبي بين استان‌هاي شمال غرب و شمال کشور ايجاد شده و با اتصال خلخال به شريان‌هاي ارتباطي کشور اين شهرستان از بن بست خارج مي‌شود. وي همچنين در بازديد از جاده خلخال به پونل نسبت به تامين اعتبار براي ترميم، بهسازي و روکش آسفالت شش کيلومتر از اين راه واقع در ابتداي حوزه استحفاظي استان گيلان قول مساعد داد.

يک سال از اين اظهارات گذشته و امروز فرماندار خلخال در تشريح وضعيت فعلي اين جاده تاکيد دارد که پونل- خلخال- ميانه محدود به خلخال نيست و اعتبارات آن بايد به صورت ملي تامين شود و اين پروژه با محدوديت اعتباري همراه است. نظري شيخ احمد هر چند اين محور را از پروژه‌هاي اصلي راهسازي در خلخال مي‌داند اما تاکيد دارد که بايد اعتبار مناسب آن تزريق شود. فرماندار خلخال در عين حال تاکيد کرد: تمامي انرژي مسوولان اين شهرستان روي جاده کلور- درام متمرکز است چرا که اين جاده به دليل کد ارتفاعي پايين و ايمني بالا به عنوان يک شاهراه حياتي براي شهرستان محسوب مي‌شود.داستان کلور- دارم البته به حدي کش و قوس دارد که تاکيد چندين فرماندار را به خود ديده و با اين وجود همچنان در موازات با ساير پروژه‌هاي راهسازي خلخال با وجود اجماع نظرات مسوولان به بن بست‌هاي عجيب منتهي مي‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: