آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 8 تیر ماه 1394 = 29-06 2015

شايعه بيماری جديد در مازندران

در حالي به تازگي بيماري آنفولانزا با خسارتهاي کلانش از جمعيت طيور مازندران رخت بربسته است که ردپاي بيماري جديد در بين دامداريهاي استان مشاهده مي شود.
به گزارش خبرنگار مهر، بيش از يک هفته است که بيماري لمپي اسکرين يا آبله گاوي در روستاهاي بخش مرکزي محمودآباد شيوع پيدا کرده و باعث تلفات در گاوداري ها شده است.
بيماري لمپي اسکرين يک بيماري پوستي ويروسي با سرعت انتشار بالاست و خسارتهاي اقتصادي سنگيني همراه با کاهش توليدات دامي به وجود مي آورد، اين بيماري منحصرا در گاو بروز مي کند و انتقال عامل بيشتر توسط نيش حشرات از قبيل پشه ها و مگس خونخوار صورت مي گيرد.
علائم بيماري ويروسي شامل تب، ريزش آب ازچشمها، افزايش ترشحات بيني و حلق، بي اشتهايي، کاهش توليد شير و ظهور ضايعات پوستي به شکل برجستگيهاي دانه مانند است که ممکن است تمام سطح بدن حيوان را بپوشاند.علائم بيماري ويروسي شامل تب، ريزش آب از چشمها، افزايش ترشحات بيني وحلق، بي اشتهايي، کاهش توليد شير و ظهور ضايعات پوستي به شکل برجستگي هاي دانه مانند بوده که ممکن است تمام سطح بدن حيوان را بپوشاند.
به گفته برخي روستاييان محمودآبادي، اين بيماري اولين بار از طريق جنگلهاي نور و محمودآباد به روستاهاي اين شهر رسيده است، برخي دامداران ساکن حاشيه جنگلها، دامهاي خود را در جنگل رها مي کنند که بيماري از طريق نيش پشه به دامهاي اين منطقه منتقل شد.
اين بيماري اولين بار در يکي از روستاي شهرستان محمودآباد مشاهده شد و سپس وارد روستاهاي مجاور آن شده است و تاکنون يک راس گاو تلف شده است، علاوه براينکه چندين راس گاو بر اثر اين بيماري زمينگير شدند و تاکنون حدود۴۰ راس گاو آلوده شناسايي شدند.
کامران مهدوي، دامدار ساکن روستاي برنج ده از بخش مرکزي محمودآباد که اولين مورد تلف شدن گاو در دامداريش رخ داد در گفتگو با خبرنگار مهر، مي گويد: اگر به موقع واکسيناسيون انجام مي شد امروز ما دچار اين مشکل نمي شديم.
وي بيان داشت: اولين بار حدود ۲۰ روز پيش متوجه زخمهايي روي بدن گاوها شدم و به مرور علايم ديگر مثل تب در آنها بروز کرد و به دامپزشکي محمودآباد مراجعه کردم که گفتند قبلا براي واکسن آمديم و به همه دامداريها رفته ايم.

مهدوي با اشاره به اينکه به مرور ديگر گاوها نيز بيمار شدند گفت: يک گاو نيز در مراحل حاد بيماري است و احتمالا تا چند روز ديگر تلف مي شود و بايد مثل بقيه لاشه آن را بسوزانيم.
پدر اين دامدار نيز ادامه داد: من به همراه سه فرزندم تمام سرمايه خود را در اين دامداري گذاشتم ولي امروز کسي به داد ما نمي رسد.
او درحاليکه سطل دارو را نشان مي داد گفت: هر روز دامپزشک به اينجا مي آوريم و تاکنون بيش از سه ميليون تومان هزينه دارو داديم، هر روز اينجا را سمپاشي مي کنيم و هرچه داشتيم، خرج اين دامداري و درمان بيماري کرديم.
وي با بيان اينکه تلف شدن هردام بيش از پنج ميليون تومان خسارت دارد، گفت: متاسفانه دامهايمان بيمه هم نيستند و يکي يکي جلوي چشم ما تلف مي شوند و کاري از دست ما ساخته نيست.
يکي از دامپزشکان محمودآبادي که براي درمان به روستا رفته بود عمده کار خود را حمايتي مي داند و مي گويد: اين بيماري ويروسي است و درمان ندارد و کار ما حمايتي است و توضيح مي دهيم اين بيماري عفوني نيست که با دارو درمان شود، دوره درمان آن۲۰ روز طول مي کشد. بيماري زيادکشنده نيست ولي خسارت اقتصادي به کشاورزان وارد مي کند و در بازديد از هفت دامداري متوجه شدم در يک دامداري چهار راس گاو آلوده است.
تاييد شايعه بيماري گاوي در برخي مناطق
در حاليکه متوليان دامپزشکي استان مازندران شايعه بيماري آبله گاوي را رد مي کنند اما رئيس دامپزشکي نکا ضمن تاييد وجود اين بيماري در برخي مناطق استان، شيوع بيماري گاوي در نکا را تکذيب کرد.
رئيس دامپزشکي شهرستان نکا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شيوع بيماري هاي دام و طيور در سطح استان گفت: خوشبختانه بيماري آبله گاوي و ديگر بيماري هاي مختص دام و طيور در سطح شهرستان نکا مشاهده نشده است
.
روح الله جمشيدي در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به شيوع بيماري آنفولانزاي مرغي، تب کنگو و ساير بيماري هاي دام و طيور در سطح استان مازندران اظهار داشت: خوشبختانه با انجام واکسيناسيون دام و ساير اقدامات پيشگيرانه طي چند هفته اخير تاکنون هيچ موردي از شيوع بيماري هاي دام و طيور مشاهده و گزارش نشده است.
وي همچنين افزود: به دليل اينکه بيماري آبله گاوي در برخي از مناطق استان مازندران مشاهده شده نخستين اقدامات پيشگيري از اين بيماري در سطح شهرستان نکا انجام شده است.
رئيس دامپزشکي نکا با تاکيد بر امنيت سلامت کامل دام و طيور شهرستان ادامه داد: خوشبختانه هيچ گونه مورد تاييد شده اي در خصوص بيماري آبله گاوي و ساير بيماري هاي مختص به دام و طيوردر شهرستان گزارش نشده و همچنان حوزه دام و طيور نکا در امنيت سلامت کامل به سر مي برد.
اگرچه در برخي سايت هاي محلي و فضاي مجازي، تصاويري از تلف شدن دامهاي سنگين منتشر مي شود اما بنظر مي رسد، مخفي کاري متوليان امر نظير و پاسخگو نبودن، فضاي شايعه سازي ها را تقويت خواهد کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: