آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 تیر ماه 1394 = 02-07 2015

انرژی‌های‌تجدید پذیر پایان عصر نفت را رقم می‌زنند

محمد ساتکین رئیس انجمن انرژی ایران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص مباحث مربوط به انرژی های تجدید پذیر و لزوم گنجاندن آنها در سبد انرژی کشور دیدگاه های خود را ارائه کرد و سوق یافتن به سمت انرژی های پاک را اجتناب ناپذیر خواند.

وی درباره ضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت انرژی های نو و تنوع بخشی به سبد انرژی کشور اظهار داشت: اگر اتکای کامل به یکی از منابع انرژی داشته باشیم و آن منبع به هر دلیلی از دسترس ما خارج و یا نتوانیم از آن بهره برداری کنیم و یا اینکه به دلیلی قابلیت استفاده از تکنولوژی های بهره برداری از آن منبع انرژی در دسترس مان نباشد؛ با چالش مواجه می شویم.

ساتکین ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده در فوق کشورهای توسعه یافته سبد انرژی‌شان را گسترش می دهند یعنی از هر منبعی که بتوانند استفاده می کنند حتی اگر منبع انرژی غالب در کشورشان بیشتر از اشکال دیگر انرژی وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته در سبد انرژی خود تنوع بخشی می کنند تا اگر ضرورت داشت مشکلی در تغییر دادن منبع انرژی پیدا نکنند ما نیز قائدتا با به استناد همین چارچوب اگر فقط اتکایمان به انرژی فسیلی بخصوص نفت و گاز باشد باید تغییراتی در منابع انرژی مان بوجود آوریم.

انرژی‌های تجدیدپذیر امکان فروش بیشتر نفت را فراهم می‌کنند

رئیس انجمن انرژی ایران یکی از دلایل لزوم تنوع بخشی در سبد انرژی کشورمان را فراهم شدن امکان فروش انرژی های فسیلی عنوان و خاطرنشان کرد: اگر هر مقدار از انرژی های فسیلی استفاده نکنیم می توانیم آن را بفروشیم زیرا اکنون منبع درآمد کشور ما فروش انرژی فسیلی است پس اگر در مصرف آن صرفه جویی کنیم می توانیم از درآمد حاصل از فروش آن استفاده کنیم لذا باید سعی کنیم اشکال دیگری از انرژی های در دسترس را استفاده کنیم تا منابع درآمدزایی کشور افزایش یابد.

وی همچنین گفت:اگر منبع انرژی را داشته باشیم و از آن استفاده نکنیم به این معناست که آن منبع را نداریم لذا فرقی ندارد که آن منبع را در کشور داشته باشیم یا خیر به این معنا که ما در حال حاضر علاوه بر منابع انرژی فسیلی از منابع گسترده انرژی های تجدیدپذیر مثل خورشید و باد به وفور برخورداریم به طوری که پتانسیل انرژی بادی در کشور بیش از 30 هزار مگاوات است یعنی اگر کل نیروگاه های ایران حدود 70 هزار مگاوات باشد نیمی از این نیروگاه ها فقط ظرفیت نیروگاه بادی کشور است که بی استفاده مانده است.

ساتکین تاکید کرد: باید به خاطر تنوع بخشی و توسعه سبد انرژی از تمام امکانات استفاده کنیم و از این وضعیت مونوپلی و اتکای صرف به نفت خارج شویم.

کاهش قیمت نفت انگیزه‌ای برای حرکت به سمت انرژی تجدیدپذیر

وی یادآور شد: در حال حاضر که کاهش قیمت نفت را نیز داریم باید رویکرد توسعه سبد انرژی را بیشتر مدنظر قرار دهیم زیرا حتی اگر یک منبع انرژی از دیگر منابع به لحاظ بهره برداری گرانتر هم باشد با هدف استراتژیک توسعه بخشی به منابع انرژی خود مجبوریم که این رویکرد را داشته باشیم.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج (سانا) خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر گرانتر از انرژی های فسیلی است اما به دلایل مختلف باید به سمت این انرژی ها روی آوریم ولی بیش از اندازه گسترش ندهیم که از نظر اقتصادی تضعیف شویم، فقط باید آمادگی لازم را داشته باشیم تا چنانچه تکنولوژی های آینده قابلیت استفاده گسترده از انرژی های فسیلی را نداشته باشند و تکنولوژی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اقتصادی باشد بتوانیم از انرژی های ارزان قیمت غیرفسیلی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین باید آماده بهره برداری از انرژی اتمی را نیز داشته باشیم تا وقتی محدودیت ها برداشته شد دستمان بسته نباشد و شکل دیگری از انرژی برای استفاده داشته باشیم و نتیجتا اینکه بتوانیم از انرژی اتمی برق تولید کنیم.

ساتکین در خصوص میزان توجیه پذیری انرژی های نو در اقتصاد انرژی بین الملل توضیح داد: در این زمینه چند عامل دخیل است از جمله اینکه در کشور ما و یا کشورهای توسعه یافته باید سرمایه گذاری اولیه در بحث تکنولوژی پایین بیاید بطوری که اگر کشورهای توسعه یافته مثل آلمان و امریکا و یا چین و ژاپن تا به این حد بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر را گسترش داده اند به این دلیل است که سرمایه گذاری اولیه شان با توجه به اینکه صاحب تکنولوژی اند پایین است ولی ما خریدار صرف تکنولوژی هستیم قائدتا برای ما غیر اقتصادی می شود و از طرف دیگر انرژی های فسیلی در کشور ما ارزان است لذا انرژی فسیلی اقتصادی تر جلوه می کند.

صاحب تکنولوژی شویم تا انرژی های تجدیدپذیر اقتصادی شوند

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم پیرو کشورهای توسعه یافته انرژی های تجدید پذیرمان اقتصادی شود باید صاحب تکنولوژی شده و امکان ساخت در داخل را داشته باشیم و همچنین مباحث زیست محیطی را مدنظر قرار دهیم.

رئیس انجمن انرژی ایران ادامه داد: اگر می بینیم که انرژی های تجدیدپذیر در کشورهای توسعه یافته تا این حد توجیه دارد به این دلیل است که آنها بحث آلودگی محیط زیست بیش از حد برایشان جدی است اگر ما هم از آن دیدگاه به موضوع نگاه کرده و هزینه های رفع آلودگی محیط زیست را اگر مدنظر قرار دهیم به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر می شود زیرا انرژی های تجدیدپذیر همگی سازگار با محیط زیستند.

پدافند غیر عامل مهمترین دلیل برای نو شدن انرژیها در ایران

وی تصریح کرد: از مهمترین دلایلی که انرژی های تجدیدپذیر برای ما اهمیت دارند و ممکن است برای دیگر کشورها مهم نباشد جنبه پدافند غیرعامل است زیرا انرژی های تجدیدپذیر مصادیق بارز تولید پراکنده یعنی تولید در محل مصرفند زیرا در شرایط اضطراری مثل سیل، زلزله و جنگ کشور را از قطع کامل برق نجات می دهند.

ساتکین اظهار داشت: مثلا اگر اتفاقی مثل جنگ، زلزله و یا سیلی اتفاق بیفتد ممکن است یک نیروگاه1000 مگاواتی برق به یکباره از قطع شود که این اتفاق در زمان پیک مصرف برق بسیار دشوار است لذا اگر تولید در محل مصرف باشد که مهمترین شکل آن انرژی های تجدیدپذیرند که به کمک طبیعت در محل مصرف تولید می شوند با توجه به پراکندگی در مواقع اضطراری به راحتی از بین نمی روند یعنی ممکن است تخریب شوند ولی بطور کامل از بین نمی روند و به هر مقدار از پیرامون شان می توانند برق برسانند.

وی در ادامه در خصوص میزان تحقق پذیری برنامه اتحادیه اروپا جهت افزایش سهم انرژی های نو در قالب 2020 نیز گفت: تجربه نشان داده وقتی کشورهای توسعه یافته مثل امریکا و اروپا و یا آسیایی ها برنامه ریزی می کنند که کاری انجام دهند و برای آن زمان تعیین می کنند، اگر از آن برنامه جلو نزنند قطعا به هدف می رسند.

مدیر دفتر انرژی باد و امواج (سانا) اظهار داشت: کشورهای پیشرفته وقتی ادعایی می کنند به نتیجه می رسانند لذا وقتی اعلام کرده اند که تا سال 2020 به میزانی از انرژی های تجدید پذیر دست می یابند با اطمینان بالا به هدف دست می یابند.

وی همچنین دررابطه با برنامه مذکور اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر کاهش قیمت نفت گفت: اتحادیه اروپا این برنامه را با هدف کاهش نیاز به منابع سوخت فسیلی دنبال می کند لذا قطعا این مسئله یک چالش بسیار جدی برای کشورهایی مثل ایران است.

ساتکین یادآور شد: در حال حاضر به یکباره میزان درآمد نفتی ما نسبت به سالهای قبل نصف شده و اگر چنین اتفاقی نیز بیفتد یعنی اگر اروپایی ها به هدفی که تعریف کرده اند برسند درآمد نفتی ما بیش از این کاهش می یابد لذا باید به فکر راه چاره باشیم و تنها راه نجات مان نیز این است که از اشکال دیگر انرژی های در دسترس استفاده کنیم که یکی از مهمترین منابع ما انرژی باد و خورشید است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: