آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 تیر ماه 1394 = 03-07 2015

سبک زندگی تغيير نكند سرطان فراگير می‌شود

معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: آمار ابتلا به سرطان در كشور قابل توجه است و در صورت رعايت نكردن مسائلي همچون تغيير سبك زندگي، اين بيماري در ايران همچون ساير نقاط جهان فراگير خواهد شد.
به گزارش ايرنا، دكتر رضا ملك زاده در پنجمين نشست حاميان موسسه خيريه ريحانه اردبيل (حمايت از بيماران سرطاني) با اشاره به افزايش 80 درصدي سرطان در جهان در 20 سال آينده افزود: در جهان ميزان ابتلا 182 نفر در 100 هزار و در ايران 132 به ازاي هر 100 هزار نفر است كه در مقام مقايسه شرايط ما آنچنان كه تبليغ مي‌شود وخيم نيست اما همچنان آمار ابتلا بسيار بالاست و بايد در اين زمينه چاره‌انديشي كنيم. وي اظهار كرد: آمارها نشان از ابتلاي دست‌كم 85 هزار نفر در سال به بيماري سرطان دارد كه حدود 55 هزار نفر آنها جان خود را از دست مي‌دهند و اين آمار همچنان رو به افزايش است. معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: در بين مردان سرطان‌هاي معده، مثانه، پروستات، روده بزرگ، ريه و در بين زنان پستان، روده بزرگ و مري از جمله سرطان‌هاي شايع هستند كه در اين ميان 50 درصد سرطان‌ها قابل درمان و 30 درصد قابليت پيشگيري دارند. ملك‌‌زاده بيان كرد: عواملي مانند افزايش اميد به زندگي، اضافه وزن، مصرف انواع دخانيات و مواد مخدر، كم تحركي، رژيم غذايي نامناسب (مصرف زياد غذاهاي پرچرب و سرخ كردني ها، گوشت قرمز، نمك و عدم استفاده از سبزيجات در بروز انواع سرطان‌ها) از جمله در استان اردبيل به عنوان يكي از كانون‌هاي سرطان به شيوع اين بيماري مهلك انجاميده است.
ملك زاده گفت: سرطان بيماري سن بالاست و افزايش طول عمر در كنار مواردي مانند اضافه وزن و چاقي 70 درصد از مردم درصد ابتلا را افزايش داده و مصرف سيگار، قليان و ترياك كه در برخي استان‌ها تا 17 درصد بين افراد بالاي 40 سال رايج مي‌باشد بر دامنه آن افزوده است.
وي افزود: مصرف فست فودها، غذاهاي چرب، برشته، نوشابه، مواد غذايي و آب‌هاي حاوي نيترات و مصرف بيش از حد نمك از ديگر عوامل سرطان زا هستند و در مقابل مصرف كلسيم، لبنيات، سبزيجات و گوشت سفيد مانند ماهي و ساير غذاهاي دريايي مي‌تواند در پيشگيري مؤثر باشد. معاون تحقيقات و فناوري وزير بهداشت با بيان اينكه پژوهش‌ها نشان از تاثير داروهايي مانند آسپرين، متفورمين و خانواده استاتين‌ها در پيشگيري از سرطان دارد، اظهار كرد: بودجه و تلاش‌هاي دولتي در زمينه پيشگيري از سرطان كفايت نمي‌كند و بايد نهادهاي غيردولتي در اين زمينه وارد عمل شوند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: