آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 تیر ماه 1394 = 05-07 2015

ایران: بازداشت معلمان به جای پاسخ

کاوه قریشی/روزآنلاین: همکاران اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران چهار روز بعد از بازداشت او می‌گویند این فعال حقوق معلمان باید پیش از "ملتهب شدن" فضا آزاد شود. میلاد درویش از فعالان حقوق معلمان و فعال«حقوق مزدبگیران» هم به روز می‌گوید اسماعیل عبدی که از قبل نیز ۹ سال و نیم حبس تعلیقی دارد، همچنان بدون ملاقات در بند ۲ زندان الف به سر می‌برد.

اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه، ۶ تیرماه، پس از آنکه جهت ابلاغ حکم ممنوع الخروجی به شعبه ۶ دادسری اوین مراجعه کرد، بازداشت شد. در پی این بازداشت، تعدادی از معلمان و فعالان مدنی و فرهنگی برای اعلام همبستگی با او مقابل دادسرای اوین تحصن کردند.

آقای عبدی به گفته هم‌صنفی‌هایش، هفته گذشته به همراه جمعی دیگر از معلمان عضو کانون صنفی معلمان ایران در آستانه سفر به ارمنستان متوجه شد که ممنوع الخروج است و به تهران بازگشت.پس از آن شعبه ششم دادسرای اوین او را برای ابلاغ علت ممنوع الخروجی احضارکرد که به بازداشت او منجر شد.

پیشتر هم نزدیکان دبیر کل سازمان معلمان به روز گفته بودند که او در بند ۲ الف، از بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران، نگهداری می‌شود.

اینک میلاد درویش، فعال صنفی به روز می‌گوید اسماعیل عبدی طی چهار روز گذشته چند بار، آنهم در حضور بازجو، با خانواده‌اش تماس گرفته است.

اتهامات آقای عبدی روشن نیست، ولی به نوشته سایت کلمه او دو ماه پیش "در آستانه تجمع اعتراضی معلمان در ۱۷ اردیبهشت، از سوی وزارت اطلاعات احضار و تهدید شده بود که در صورت ادامه فعالیت صنفی، به زندان خواهد رفت."

وی در اردیبهشت‌ماه گذشته، همزمان با تجمعات اعتراضی معلمان در سراسر کشور، احضار و سپس تهدید شد که از هیات مدیره کانون صنفی معلمان استعفا دهد؛کاری که او انجام داد اما مورد قبول هیات مدیره کانون صنفی معلمان قرار نگرفت و او در سمت خود ابقا شد.

به گفته میلاد درویش، هیات مدیره کانون معلمان ایران محمدرضا نیک‌نژاد از دیگر اعضای این کانون را تا برگزاری مجمع عمومی به عنوان جانشین دبیر کل کانون معلمان انتخاب کرد است.

آقای نیک‌نژاد هم در چهارمین روز بازداشت همکار خود با انتشار گزارشی در سایت کانون صنفی معلمان، به تشریح چگونگی بازداشت او پرداخته و نوشته است: "امروز بدنه آموزش و پرورش و به ویژه کنشگران آن، بیش از پیش ملتهب است و گروه زیادی از معلمان نگران وضع اسماعیل عبدی هستند. زمزمه‌هایی از آغاز اعتراض به خاطر دبیر کل کانون به گوش می‌رسد و همچنان که کنشگران صنفی در کمتر از چند ساعت توانستند هشتاد تن را برای حضور در کنار عبدی و بدرقه‌اش تشکیل دهند، امروز نیز به یاری شبکه‌های اجتماعی گسترده، قدرت بسیج چند روزه را دارند."

او ابراز امیدواری کرده است "پیش از آن که فضای میان کنشگران صنفی سراسر کشور بیش از این ملتهب شود و کار از دست همه بیرون رود" اسماعیل عبدی آزاد شود.

میلاد درویش نیز به روز می‌گوید در ماه‌های اخیر علاوه بر اسماعیل عبدی که موافق تجمعات اخیر معلمان بود، علی‌اکبر باغبانی، دبیرکل سابق کانون صنفی معلمان و علیرضا هاشمی، دبیر کل سازمان معلمان ایران نیز که هر دو از مخالفین تجمعات سکوت اعتراضی بودند، بازداشت شدند.

اسماعیل عبدی با انتخاب حسن روحانی اعلام کرده بود معلمان با جدیت مطالبات خود را از دولت پیگیری می‌کنند. او در مصاحبه ای گفته بود: "برخورد با معلمان در این دولت به مانند گذشته حالت امنیتی ندارد اما هنوز هم دولت در برآوردن مطالبات معلمان ناکار‌امد است."

آقای درویش که خود نیز از فعالان حقوق معلمان است و سابقه بازداشت دارد با اشاره به این مصاحبه می‌گوید: "اما اکنون می‌بینیم به جای جواب دادن دولت به مطالبات مورد نظر آقای عبدی او به زندان افتاده است."

اسماعیل عبدی در سال ۸۹ هم بعد از نشست شورای مرکزی کانون صنفی معلمان به اتفاق محمود بهشتی لنگرودی و علی اکبر باغانی بازداشت شد. او با قرار وثیقه از زندان آزاد و به ۱۰ سال حبس که به مدت ۵ سال تعلیقی است محکوم شده بود. محمود بهشتی لنگرودی، در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است اما علی اکبر باغانی که به یکسال حبس تعزیری و ۱۰ سال تبعید به شهرستان زابل محکوم شده بود در زندان به سر می‌برد.

میلاد درویش می‌گوید: "اسماعیل عبدی یکی از بهترین و وفادارترین عناصر فعال در زمینه حقوق مزد بگیران ایران است و امیدوارم حکم تعلیقی او به اجرا در نیاید."

اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران فلزکار مکانیک، از تشکل‌های کارگری، بازداشت اسماعیل عبدی، ‌دبیر کل کانون صنفی معلمان را محکوم کرده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: