آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 تیر ماه 1394 = 05-07 2015

باشکوه‌ترين کاخ ساسانی نَم کشيد

در حالي قرار است باشکوه‌ترين کاخ ساساني در شهرستان سروستان فارس به ثبت جهاني برسد که اين اثر تاريخي اين روزها با مشکل نم زدگي و رطوبت دست و پنجه نرم مي‌کند. به گزارش مهر، در 9 کيلومتري جنوبي غربي شهر سروستان فارس بنايي تاريخي با نام کاخ ساساني در ميان دشتي وسيع و در مسير روستاي نظر آباد قرار دارد. اين بناي عظيم از سنگ و گچ ساخته شده و گنبدها، ايوانها، اتاقها و دهليزهاي متعددي دارد. در خصوص تاريخ ساخت کاخ سروستان نظرات متفاوتي وجود دارد ولي احتمالا اين بنا از آثار بهرام پنجم ساساني بوده که به وسيله «مهرنرسي» وزير معروف او که صدارت يزدگرد اول و يزدگرد دوم را نيز عهده دار بوده ساخته شده است. اين بنا که از باشکوه‌ترين کاخهاي ساساني محسوب مي‌شود، جنبه تقدس هم داشته و شامل يک ايوان ورودي و گنبدي در مرکز و حياط است. در اين کاخ نسبت به بناهاي ديگر اين دوره از فن معماري و پلان پيچيده و کامل تري استفاده شده است. آخرين بررسي‌هاي باستان‌شناسي در مجموعه کاخ سروستان نشان داد، اين مجموعه ساساني در دوره اوج شکوه خود حدود 30 هکتار وسعت داشته به طوريکه مجموعه کاخ سروستان قديمي‌ترين گنبد آجري کشور را در خود جاي داده است. اما آنچه امروز دوستداران ميراث فرهنگي را نگران کرده نم زدگي اين بناي باشکوه دوره ساساني است. کارشناسان اعتقاد دارند که بايد هرچه سريعتر براي رطوبت زدايي از اين بناي ارزشمند که قرار است به عنوان ميراث جهاني نيز ثبت شود اقدامات لازم صورت گيرد. مسئول فني ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس در خصوص نم زدگي کاخ ساساني به مهر گفت: کاخ اردشير ساساني در دشت سروستان واقع شده و داراي اهميت زيادي از جنبه‌هاي مختلف است. سيامک بصيري افزود: با توجه به وضعيت زمين در اين منطقه و به دليل اينکه اين کاخ در پايين ترين سطح دشت قرار گرفته همواره خطراتي آن را تهديد مي‌کند. چندين کار‌شناس از تهران و شيراز براي رسيدگي به مشکل نم‌زدگي به سروستان آمدند و قرار شد که براي خروج رطوبت، از کانال دفع نم يا ديگر شيوه‌هاي از بين بردن رطوبت استفاده کنند. وي افزود: به دليل اينکه آب در پايين ترين نقطه از سطح دشت حرکت مي‌کند اين امر منجر شده که در دراز مدت نم و رطوبت به خود بنا نيز سرايت کند به طوريکه هم اکنون بخشي از آن دچار نم و رطوبت شده است. مسئول فني ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان فارس با تاکيد بر اينکه نم و رطوبت مشکلاتي را براي بنا ايجاد کرده است، اظهار داشت: چندين کار‌شناس از تهران و شيراز براي رسيدگي به اين مسئله به سروستان آمدند و قرار شد که براي خروج رطوبت، از کانال دفع نم يا ديگر شيوه‌هاي از بين بردن رطوبت استفاده کنند. وي با اشاره به اينکه مشکل نم‌گرفتگي از زمستان سال 93 شدت گرفته است، افزود: يکي از راهکارهاي اساسي براي رفع اين نم و رطوبت ايجاد کانال در جداره خارجي کاخ ساساني از 15 تا 20 متري است به گونه اي که با ايجاد اين کانال فونداسيون را پايين تر برده تا عملا آب را از اطراف کاخ دور کنيم. بصيري اظهار داشت: در اين راستا با ايجاد کانال نسبت به عايق کاري و آجر کاري آن اقدام مي‌شود تا عبور آب از اطراف کاخ منتفي مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه براي تحقق اين امر به اعتبار نياز است، بيان کرد: تخصيص اعتبار براي ايجاد کانال در سال جاري در دستور کار است و به محض تخصيص اعتبار نسبت به ايجاد کانال اقدام خواهد شد.

وي در خصوص تهيه پرونده ثبت جهاني اين اثر نيز گفت: قرار است که اين کاخ همراه با پرونده کاخ فيروزآباد و کازرون يعني در قالب مجموعه ساساني استان فارس براي ثبت جهاني معرفي شود به همين علت در تلاشيم کار مرمتي آن را به زودي آغاز شود.

بنابراين گزارش کاخ ساساني سروستان اکنون نيازمند مراقبت وسيع و کارشناسانه است تا اقدامات رطوبت زدايي از کاخ مذکور انجام شده و زمينه مرمت و حفظ اين بناي ارزشمند فراهم شود.

به هر حال بنايي که قرار است در فهرست آثار جهاني به ثبت برسد بايد مورد مراقبت همه جانبه قرار گيرد که با اين تفاسير به نظر مي‌رسد بايد در روند رفع مشکل نم زدگي کاخ ساساني سروستان از سوي متوليان امر تسريع شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: