آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 20 تیر ماه 1394 = 11-07 2015

نقدينگی از مرز 800 هزار ميليارد تومان گذشت

خراسان - طبق گزارش جديد بانک مرکزي،حجم نقدينگي اقتصاد کشور در ارديبهشت ماه امسال با رشد 23.2 درصدي نسبت به ارديبهشت 93 به رقم 800 هزار و 447 ميليارد تومان رسيده است. نقدينگي در دو ماهه اول امسال نسبت به اسفند 93 رشد 2.3 درصدي داشته است. کارشناسان بدهي بانک هاي تجاري به بانک مرکزي، برداشت بانک ها از بانک مرکزي به دليل نداشتن نقدينگي و بدهي دولت به بانک مرکزي را علت افزايش نقدينگي در کشور دانسته اند.

طبق اين گزارش در حالي که حجم پول (نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم و حساب هاي جاري بانکي) نسبت به ارديبهشت 93 با کاهش 1.8 درصدي به حدود 111 هزار ميليارد تومان رسيده است، حجم سپرده هاي غيرديداري (حساب هاي سرمايه گذاري کوتاه و بلندمدت و قرض الحسنه پس انداز) با رشد 28.4 درصدي بر 689 هزار ميليارد تومان بالغ شده است.

در خصوص دلايل افزايش نقدينگي حيدر مستخدمين حسيني معاون وزير اسبق اقتصاد اظهار کرد: در دولت يازدهم يکي از دلايل شتاب گرفتن رشد نقدينگي افزايش بدهي بانک هاي تجاري به بانک مرکزي است، که آن هم ناشي از تعهداتي است که قبلا بر دوش دولت بوده و دولت آنها را بر گردن بانکها نهاده بود تا به نوعي استقراض غير مستقيم از بانک مرکزي داشته باشد. به گزارش نسيم، وي افزود: عامل ديگر اين است که بانکها به دليل نداشتن نقدينگي، از بانک مرکزي برداشت کرده اند که اين مسئله بر ميزان نقدينگي افزوده است. اين مقام سابق بيان کرد: از طرف ديگر دولت تعهداتي داشته که در بودجه ديده نشده و در قبال آن از بانک مرکزي برداشت کرده است، اين رقم بدهي دولت به بانک مرکزي هم چيزي در حدود 105 هزار ميليارد تومان برآورد شده است که البته اين رقم مرتب در حال تغيير است.

طبق گزارش يادشده بدهي بانک ها به بانک مرکزي در يک سال گذشته با رشد 21 درصدي به 83 هزار ميليارد تومان و بدهي بخش دولتي به بانک ها با افزايش 31 درصدي به 104 هزار ميليارد تومان رسيده است. در اين ميان، بدهي بانک هاي غيردولتي به بانک مرکزي نيز در يک سال گذشته رشد 275 درصدي را تجربه کرده و از حدود 4.3 هزار ميليارد تومان به بيش از 16 هزار ميليارد تومان رسيده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: