آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 9 مرداد ماه 1394 = 31-07 2015

عفو بین الملل: اجازه ندهید سالار را فردا اعدام کنند

خبرگزاری هرانا ـ عفو بین‌الملل بار دیگر نسبت به خطر فوری اعدام سالار شادی‌زاده که متهم است در ۱۵ سالگی مرتکب قتل شده است هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رادیو فردا، این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای گفته است که تاریخ اعدام این نوجوان روز شنبه ۱۰ مرداد تعیین شده است، عفو بین‌الملل روز ششم مرداد نیز در این زمینه هشدار داده بود.

سالار شادی‌زادی هم اکنون ۲۴ ساله است و متهم است که در سال ۱۳۸۵ دوست خود را به قتل رسانده است.

آقای شادی‌زادی در بهمن‌ماه ۸۵ (فوریه ۲۰۰۷) دستگیر شد و این دستگیری پس از آن انجام شد که جسد یکی از دوستان وی در حیاط خانه آنها پیدا شد و مقام‌های انتظامی او را به ضربه زدن به گردن فرد مقتول متهم کردند.

عفو بین‌الملل پیشتر گفته بود که شرایط قتل و جزئیات اتهام وارده برای این سازمان روشن نیست.

سعید بومدوها، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل، روز چهارشنبه در این زمینه گفت: “اعدام سالار شادی‌زاده که در زمان دستگیری نوجوان بوده، یورش به حقوق بین‌الملل است، مقام‌های ایرانی بایستی فورا برنامه‌ اعدام وی را متوقف کنند و اطمینان دهند که حکم مرگ وی بی‌درنگ ملغی خواهد شد”.

وی افزود: “مقام‌های ایرانی متعهد به احترام به حقوق کودکان که برای اعدام یک نوجوان برنامه‌ریزی می‌کنند به بی‌اعتمادی دامن می‌زنند آن هم چند ماه پیش از برگزاری نشست بررسی عملکرد ایران در کمیته حقوق کودکان سازمان ملل”.

کمیته حقوق کودکان سازمان ملل قرار است در ژانویه ۲۰۱۶ پرونده ایران را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل برآورد می‌شود که دستکم ۷۲ نوجوان بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ در ایران اعدام شده‌اند و حداقل ۱۶۰ نفر دیگر در نوبت اعدام قرار دارند.

این سازمان می‌گوید که قوانین بین‌المللی اکیدا استفاده از مجازات مرگ برای جرایمی که افراد زیر ۱۸ سال مرتکب می‌شوند را ممنوع کرده است.

عفو بین‌الملل روز اول مرداد از آمار هولناک اعدام در ایران در سال ۲۰۱۵ خبر داد. به گفته این سازمان، دلیل افزایش اعدام‌ها در سال جاری میلادی نامعلوم است ولی عمده کسانی که اعدام شده‌اند به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر بوده است.



homa July 31, 2015 04:30 PM

عفوبین الملل تا بحال چکارکرده ائی این اولین جوان ۱۵ ساله ائی نیست که درزندان بسن بلوغ رسیده ومیخوان اعدامش کنند ایا ازتعداداعدامها ی رژیم کمترشده یا بیشتر لطفا بیدارشو

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: