آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 مرداد ماه 1394 = 02-08 2015

سراب روانسر در معرض خشک شدن است

رئیس اداره محیط زیست شهرستان روانسر از کم‌آبی شدید سراب روانسر خبر داد و گفت: این سراب در معرض خشک شدن است.

محمد حسین فلاحتی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه کرمانشاه، از کاهش شدید دبی سراب روانسر خبر داد و افزود: این سراب در گذشته 4000 لیتر در ثانیه دبی داشت که اکنون به 270 لیتر در ثانیه رسیده‌ است.

فلاحتی تصریح کرد: در سال‌های گذشته هرگز خشک شدن سراب روانسر را نداشتیم، اما اکنون با این روند کم‌آبی امکان خشک شدن آن وجود دارد.

به گفته این مسئول روند کاهش آب سراب روانسر امسال بسیار زود و از اواخر اردیبهشت آغاز شد.

رئیس اداره محیط زیست سراب روانسر با بیان اینکه آب این سراب از کوه‌های شاهو سرچشمه می‌گیرد، یادآور شد: سراب روانسر در نهایت به رودخانه قره‌سو کرمانشاه می‌ریزد.

به گفته این مسئول خشکسالی و کاهش بارندگی، چاه‌ها و موتور پمپ‌های غیرمجاز و به علاوه کشت محصولات پرمصرف مانند ذرت مهمترین دلیل کم‌آبی سراب روانسر است.

فلاحتی با بیان اینکه از آب این سراب برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، عنوان کرد: خشک شدن این سراب زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: در این سراب انواع ماهیان رودخانه‌ای از جمله کپور، انواع لاک‌پشت و قورباغه زندگی می‌کنند که خشک شدن سراب حیات آنها را تهدید می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست روانسر عنوان کرد: ما در روانسر گونه‌های جانوری مانند سیاه‌گوش(نوعی پستاندار)، سمندرخال زرد، کل و بز و ... را داریم که خشکسالی حیات آنها را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

فلاحتی در خصوص اقداماتی که برای حفظ سراب روانسر انجام شده نیز خاطرنشان کرد: تعدادی از چاه‌های غیرمجاز پر و تعدادی از موتورپمپ‌ها نیز متوقف شده‌اند و برخورد با مابقی آنها نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه به کشاورزان گفته شده بود از کشت بعد از خرداد که نیاز به آب زیاد دارد خصوصا کشت ذرت خودداری کنند، افزود: متاسفانه این موضوع رعایت نشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: