آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 مرداد ماه 1394 = 02-08 2015

خشکيدگی درختان بلوط بحرانی جدی

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: خشکسالی و خشکیدگی درختان بلوط دو بحران پیش‌روی این استان است.

عباس صلاحی اردکانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، کم‌آبی و خشکیدگی درختان بلوط را دو بحران پیش‌روی استان کهگیلویه و بویراحمد دانست و اظهار کرد: خشکیدگی درختان بلوط بحران مهمی است که نه تنها کهگیلویه و بویراحمد بلکه تمام ایران را دچار بحران می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه عوامل متعدد از جمله خشکسالی، ریزگردها، تغییر اقلیم، برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی و چرای دام‌ها در خشکیدگی درختان بلوط نقش دارد، بیان کرد: ضروری است اعتباری در این خصوص اختصاص داده شود تا جلوی بیماری درختان گرفته شود.

وی مقابله با این بحران را نیازمند مشارکت همگانی دانست و گفت: نجات جنگل‌های بلوط بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست و باید آموزش لازم به همیاران طبیعت مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول خشکسالی ناشی از کمبود آب را یکی از بحران‌های پیش‌روی این استان برشمرد و افزود: در آینده نه چندان دور شاهد مهاجرت برخی از مردم استان به مناطق دارای آب کافی خواهیم بود.

صلاحی با بیان اینکه بحران‌های پیش‌روی استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه جدی مسئولان قرار داشته باشد، بیان کرد: جلوگیری از مهاجرت مردم به سایر نقاط خوش آب‌ و هوای استان با تأمین آب مدنظر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین جمعیت استان در نواحی خوش آب‌ و هوا و دارای آب فراوان ساکن شدند و امکان مهاجرت سایر افراد به این مناطق نیز وجود دارد که این زنگ خطری برای کهگیلویه و بویراحمد به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه سخنان خود به تعریف الگوی کشت و مناسب با وضعیت استان اشاره کرد و گفت: تحقیقات برای تعریف الگوی کشت با توجه به شرایط آب‌ و هوایی و خشکسالی اخیر در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه در تحقیقات اولیه کشت برخی گیاهان همانند زعفران، پسته، رزماری و اسطوخودوس در مناطق گرمسیری استان وجود دارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: