آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 11 مرداد ماه 1394 = 02-08 2015

مصر و آمريکا همکاری امنيتی خود را از سرگرفتند

آمریکا و مصر روز یکشنبه گفتگوهای امنیتی رسمی را که شش سال پیش در بحبوحه ناآرامیهای سیاسی در مصر در پی بهار عربی به حال تعلیق در آمده بود، از سر گرفتند.

به گزارش آسوشیتدپرس از قاهره، دو روز پس از آن که آمریکا هشت فروند هواپیمای جنگنده اف-16 را در چارچوب یک بسته حمایت نظامی به مصر تحویل داد، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این گفتگوها را با مقامات مصری در قاهره از سر گرفت.

کری، که در نخستین مرحله از سفری دوره ای به خاورمیانه (غرب آسیا) به منظور برطرف کردن نگرانیهای اعراب درباره توافق هسته ای بین رژژیم ایران و قدرت های جهان بسر می برد، روز خود را با گفتگو با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر آغاز کرد.

کری بعدا با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار و سپس این کشور را به مقصد قطر ترک خواهد کرد؛ جایی که با وزرای امور خارجه کشورهای عرب منطقه خلیج فارس درباره موافقتنامه هسته ای رژیم ایران و پیامدهای آن برای منطقه بحث خواهد کرد.

به رغم ادامه نگرانیها درباره وضع حقوق بشر در مصر، دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال افزایش کمک نظامی به آن کشور است که درگیر تهدیدات فزاینده افراط گرایان اسلامی به ویژه در شبه جزیره سینا است.

در پی سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهور اسلام‌گرای مصر توسط ارتش در سال 2013، کمک نظامی آمریکا به مصر نیز تا پیشتر امسال به حال تعلیق در آمده بود.

گسترش روابط اقتصادی و تجاری آمریکا-مصر نیز در دستور کار سفر کری خواهد بود؛ سفری که درست چند روز پیش از آن انجام می شود که مصر یک آبراه موازی دیگر را به منظور فراهم کردن امکان عبور و مرور دو طرفه در کانال سوئز افتتاح می کند.

مقامات مصر امیدوارند این اقدام، اقتصاد بحران زده این کشور را تقویت کند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: