آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 مرداد ماه 1394 = 04-08 2015

توافق اتمی؛ کار سخت اوباما برای قانع کردن کنگره

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: علیرغم تلاش های کاخ سفید، تعداد کمی از دموکرات‌های کلیدی کنگره در لابی‌های شخصی هفته گذشته اوباما اعلام کردند که از توافق هسته‌ای با رژیم ایران حمایت می‌کنند.

به گفته مقامات دولت آمریکا، اوباما تاکنون میزبان حدود 100 دموکرات مجلس نمایندگان در کاخ سفید بوده است. هم‌چنین مقامات دولتی و اعضای کابینه با بیش از 175 عضو کنگره دیدار کرده‌اند.

همزمان اعلام شد که اکثریت قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با امضای طرحی که توافق هسته‌ای دولت اوباما با رژیم ایران را محکوم می‌کند، حمایت خود را از آن اعلام کرده‌اند.

پیتر راسکم، نماینده جمهوریخواه کنگره از الینوآ مدعی شده است، مجلس نمایندگان رای کافی دارد تا توافق هسته ای را رد کند اما نبرد واقعی جلب حمایت کافی از میان دموکراتهاست تا بتوانیم از حق وتوی رئیس جمهور عبور کنیم.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: ما دست از تلاش برنمی داریم. رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم امنیتی وی به تلاش خود در هفته های آینده ادامه می دهند.

این هفته قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با قانون‌گذاران آمریکايی دیدار و درباره‌ توافق هسته‌ای به آنها توضیح دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، قانون‌گذاران آمریکايی که از زمان حصول توافق هسته‌ای در اواسط ماه ژوییه برای بازبینی آن شصت روز فرصت دارند می‌توانند توافق را رد یا تایید کنند.

رییس‌جمهور آمریکا هشدار داده است که در صورت رد توافق در کنگره آن را وتو خواهد کرد.

حداقل 44 دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا و 13 دموکرات در سنا، باید به جمهوریخواهان بپیوندند تا وتوی اوباما را رد کنند. یعنی کنگره برای خنثی کردن وتوی رییس‌جمهور به دو سوم آراء نیاز دارد که غیرمحتمل به نظر می‌آید.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: