آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 مرداد ماه 1394 = 04-08 2015

آمار بی‌سوادان آذربايجان‌غربی تکان‌دهنده است

متاسفانه در حال حاضر آذربايجان غربي با وجود بيش از 183 هزار بي سواد در رتبه 28 کشوري قرار دارد، رتبه‌اي که نشان مي‌دهد اين استان با ضعف جدي در اين حوزه مواجه است. به گزارش مهر، کمبود فضاي آموزشي، کمبود کلاس درس و تراکم بالا به همراه فرسوده بودن برخي از مدارس و کلاس‌هاي درس در کنار بالا بودن آمار بيسوادي در روستاهاي استان از مشکلاتي است که سالهاست آموزش و پرورش استان با آن دست و پنجه نرم مي‌کند. در کنار اين مشکلات پايين بودن تعداد آمار نفرات برتر کنکور از اين استان نيز موجب شده برنامه ريزي‌هاي اصولي در بخش آموزش و پرورش استان نياز به کار جهادي داشته باشد کاري که به تنهايي از حوزه آموزش و پرورش استان خارج بوده و نيازمند همت همه نهادها و مسئولان باشد. قرار گرفتن استان در رتبه‌هاي آخر شاخص بيسوادي کشور نشان دهنده مشکل و ضعف جدي در اين بخش است که به دليل اهميت آن ساير بخش‌هاي استان در توسعه را نيز تحت شعاع قرار مي‌دهد شاخصي که نمي‌توان به راحتي از آن کنار گذر کرد. کشاورزي بودن استان به دليل کمک کودکان به خانواده‌ها به همراه مرزي بودن استان و نياز به فرهنگسازي خانواده براي رغبت فرزندان بازمانده از تحصيل براي فراگيري علم در کنار بي‌توجهي مسئولان در سالهاي گذشته اين مشکل را دامن زده که ريشه کن کردن آن به زمان و توجه زياد و جدي تر نياز دارد. مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه هم اکنون اين استان رتبه 28 بيسوادي کشور را دارد گفت: هم‌ اکنون183 هزار بيسواد در آذربايجان غربي وجود دارد که متاسفانه با توجه به ظرفيت‌هاي استان شايسته نيست. فريدون سيدمصطفوي عنوان کرد: براي بهبود اين وضعيت نيازمند همت جدي مسئولان استان هستيم. وي با بيان اينکه فضاي آموزشي استان نيز چندان رضايت‌ بخش نيست و در اين راستا شاهد وجود 500 کلاس درس به صورت کانکس هستيم افزود: توسعه فضاي آموزشي و علمي استان نيازمند تلاش هر چه بيشتر خيرين است تا بتوانيم زيرساخت‌هاي مورد نياز در راستاي ارتقاي شاخصه‌هاي آموزشي را ايجاد کنيم. مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي به علل بالا بودن آمار تعداد بي سوادان در استان اشاره کرد و ادامه داد: نداشتن اطلاعات و آمار دقيق از تعداد بيسوادان، عدم احساس نياز در بيسوادان براي کسب سواد و دانش با توجه به شرايط موجود، مرزي بودن استان و وجود روستاهاي پراکنده و صعب‌العبور از دلايل بالا بودن تعداد بيسوادان در استان است. سيد مصطفوي اضافه کرد: با توجه به پراکنده بودن روستاهاي آذربايجان غربي سياستي پيش گرفتيم تا با انتخاب يک روستاي مرکزي در بين چند روستاي همجوار، شرايط و تسهيلات آموزشي را در آن منطقه فراهم کنيم. وي معيار با سوادي را تنها دارا بودن توان خواندن و نوشتن عنوان کرد و اظهارداشت: از سال 90 تا 92 در استان 66 هزار نفر موفق به دريافت کارنامه قبولي شده است. مدير کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي افزود: 40 ميليارد تومان طي طرحي تشويقي براي گسترش سواد در ريشه کن کردن فاز بندي شده بيسوادي براي سال تحصيلي جاري مصوب شده است.

وي ادامه داد: طبق اين طرح افرادي که بتوانند براي هر فرد بيسواد، خواندن و نوشتن بياموزند، به طور مستقيم مبلغ560 هزار تومان از اداره کل آموزش پرورش دريافت خواهند کرد. مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي با بيان اينکه ريشه کني بيسوادي در استان به زماني پنج ساله نياز دارد، گفت: برنامه‌هاي جامع و کاملي در راستاي فرهنگ سازي، با همکاري رسانه ملي در اين حوزه در حال انجام است. استاندار آذربايجان غربي نيز در آخرين جلسه شوراي آموزش و پرورش استان که در اوايل ماه جاري برگزار شد با بيان اينکه آذربايجان غربي در شاخص‌هاي توسعه از جمله سطح سواد، بهداشت و ميزان سرانه درآمد خانواده‌ها نسبت به استانهاي ديگر پايين تر است افزوده بود: اين امر تلاش مضاعف مردم و مسئولين را مي‌طلبد تا قدمي در راستاي توسعه انساني و محروميت زدايي استان برداشته شود. قربانعلي سعادت معتقد است: پايين بودن شاخص سواد در آذربايجان غربي باعث شد تا اين استان جزو استانهايي باشد که طرح شتاب بخشي سوادآموزي در آن اجرا مي‌شود. بر اساس اعلام استاندار آذربايجان غربي مقرر شده هر سال به 50 هزار نفر بيسواد آموزش‌هاي لازم ارائه شود که در اين راستا بايد طبق مصوبه هيات دولت، دستگاه‌هاي اجرايي نيز در خصوص جذب و شناسايي و معرفي بيسوادان همکاري‌هاي لازم را انجام دهند. استاندار آذربايجان غربي در اين نشست تاکيد کرده بود: بايد سهميه‌بندي‌ها و مکانيزم اجراي طرح به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ تا دستگاه‌هاي اجرايي نيز بتوانند با استناد به اين مصوبات هيات دولت به وظايف خود عمل کنند.

سعادت افزوده بود: سازمانها و دستگاه‌هاي اجرايي که به مردم خدمات ارائه مي‌دهند بايد افراد تحت پوشش خود را شناسايي و با مکانيزم‌هاي تشويقي ضمن تشويق به سواد آموزي همکاري و اقدام لازم را براي معرفي اين افراد به آموزش و پرورش را نيز انجام دهند. معاون نهضت سواد آموزي اداره کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي نيز در اين خصوص به مهر گفت: 38 هزار و 268 نفر از بيسوادان استان در سال گذشته تحت پوشش آموزش‌هاي سواد‌آموزي قرار گرفتند محمدرضا نجفي با بيان اينکه51 هزار 200 نفر سهميه سال گذشته استان در امر سوادآموزي بود که 73 درصد سهميه استان براي سوادآموزي محقق شد ادامه داد: آذربايجان غربي امسال از نظر تعداد افراد تحت پوشش در طرح سوادآموزي در کشور در رتبه سوم بعد از استان خوزستان و سيستان و بلوچستان قرار گرفته است. معاون نهضت سواد آموزي اداره کل آموزش و پرورش آذربايجان غربي گفت: اين استان با تعداد سه هزار نفر آموزشيار موفق به تحت پوشش قرار دادن افراد بيسواد شده و اين تعداد متغير است. نجفي با اشاره به اينکه کار سوادآموزي مشکل است و به همين علت هم‌اکنون اکثر نيروهاي آموزش دهنده آزاد هستند و حضور معلمان استاني در اين امر کمرنگ است ياد آور شد: طبق سرشماري سال 90 در گروه سني 10 تا 49 سال، روستاييان آذربايجان غربي بيشتر ميزان بيسوادان را به خود اختصاص داده اند و در اين ميان بانوان نيز بيشترين ميزان بيسوادان را تشکيل مي‌دهند. معاون نهضت سوادآموزي مديرکل آموزش و پرورش آذربايجان غربي تعداد بيسوادان استان را 183 هزار نفر عنوان کرد و گفت: مسايل فرهنگي مطرح در روستاهاي استان موجب شده تا بسياري از دختران روستايي از تحصيل باز بمانند. وي اظهار داشت: آشنا نبودن با کارکردهاي سواد، تعصبات قومي و بومي و کمبود مدرسه و معلم زن نيز از جمله عواملي است که بر ميزان بيسوادي در جامعه به خصوص در گذشته و در ميان جامعه زنان دامن زده و استقبال از کلاسهاي نهضت سواد‌آموزي را کاهش داده است. نجفي گفت: پراکندگي بيسوادان به علت پرداکندگي جغرافيايي استان بالاست به همين علت ثبت‌نام بي‌سوادان نيز فرد به فرد بوده و در تمام ايام سال انجام مي‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: