آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 13 مرداد ماه 1394 = 04-08 2015

ایران: افزایش ۵ درصدی مرگ و میر معتادان

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار مرگ و میر معتادان در ۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵ درصد افزایش یافته است. علت اصلی این مرگ‌ها مسمومیت حاد، مصرف زیاد مواد مخدر و حمل مواد در شکم بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا جزینی در نشست خبری به گزارش 4 ماهه ستاد مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: در 4 ماهه گذشته 240 مورد فعالیت مطبوعاتی داشته‌ایم و همچنین برنامه‌های آموزش و پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر را در صدا و سیما 31 درصد افزایش داده‌ایم.

جزینی افزود: 349 مورد فعالیت در راستای اهداف برنامه پنجم انجام شده و در حال ارزیابی این برنامه ها هستیم و با مرور اقداماتی که در کشور صورت گرفته نشان می‌دهد ایران بزرگترین مرکز درمانی، پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در منطقه و همچنین در دنیا است.

وی با اشاره به وضعیت برخورد با مواد مخدر و قوانین آن افزود: این قوانین به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای عملکرد ما است. خط تلفن ملی پیشگیری از اعتیاد راه‌اندازی شد که طی 4 ماه گذشته 117 هزار و 400 نفر با این سامانه تماس برقرار شده است که در این میان 82 درصد زن و 18 درصد مرد بوده‌اند و 78 درصد از این تماس‌ها مربوط به مصرف‌کنندگان نبوده و تنها تقاضای راهکارهای پیشگیری و جلوگیری از سوءمصرف مواد را داشتند.

وی افزود: 39 درصد از این تماس‌ها سؤالاتی درباره شیشه، 29 درصد همسران و 28 درصد از این تماس‌ها متعلق به مادران بوده است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: ما نسبت به تقویت این خط اقدام کرده‌ایم چرا که مردم نیازمند اطلاع‌رسانی در بحث پیشگیری هستند در دانشگاه‌ها و محیط‌های آموزشی در بحث اطلاع‌رسانی از سوءمصرف مواد مخدر تفاهم‌نامه‌هایی را با برخی از دانشگا‌ه‌ها داشته‌ایم و با حضور در دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک اقدام اثربخش، تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده‌ایم و در ابعاد آموزشی و پژوهشی و علمی و فرهنگی در حال تعامل هستیم و در هفته جاری این تفاهم‌نامه را با دانشگاه آزاد و پیام نور به اجرا در خواهیم آورد.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم در محلات حضور پیدا کنیم و 3 هزار نمایشگاه‌ سیار پیشگیری ویژه دانش‌آموزان در سطح کشور راه اندازی شده همچنین کارگاه‌هایی با هدف آموزش و پیشگیری از سوءمصرف مواد در حوزه آموزش و پرورش در حال برگزاری است که در 4 ماهه گذشته 270 معلم در این کارگاه‌ها آموزش دیده‌اند.

جزینی گفت: همچنین 50 هزار نفر در محیط‌های کار تحت آموزش آثار سوءمصرف مواد، تا یک میلیون نفر تحت آموزش پیشگیری و جلوگیری از مصرف مواد مخدر در سطح محلات قرار گرفته‌اند همچنین درحوزه آموزش و پرورش درس‌هایی در کتب متوسط اول در حوزه این آموزش‌ها داشته‌ایم.

نیاز به کنترل خانه و خوابگاههای دانشجویی

جزیمی در ادامه گفت: البته هنوز تمرکز جدی در این بحث‌ها را شاهد نیستیم و این نقد را به برخی از مسئولان در حوزه‌های مربوطه داریم در آموزش و پرورش نیاز جدی به یک کارشناس مستقل در حوزه اعتیاد و مواد مخدر احساس می‌شود و در حوزه دانشگاه‌ها نیاز به کنترل خوابگاه‌های دانشجویی و همچنین نظارت بر عملکرد خانه‌های دانشجویی که زیرمجموعه وزارت بهداشت یا علوم فعالیت می‌کنند بسیار احساس می‌شود.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه گفت: 110 هزار تماس مردمی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم که در امر مقابله با فروش، توزیع و مصرف مواد مخدر مؤثر بوده است.

آموزش 12 هزار نفر از شاغلان در حوزه اعتیاد

وی بیان داشت: یکی از کارهایی که قرار است طی ماه‌های جاری انجام شود آموزش پیشگیری از اعتیاد در ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی بوده است که طی آن 12 هزار نفر از شاغلان تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

جزینی در رابطه با برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد گفت: طی 4 ماه گذشته 82 مرکز غیرمجاز شناسایی شده که 20 مرکز آن پلمب شده در این راستا توصیه می‌شود که شهروندان برای مراجعه با مراکز ترک اعتیاد حتماً از طریق سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر یا از طریق سایت بهزیستی استان‌ها یا دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به شناسایی و دارای مجوز بودن این مراکز اقدام کنند.

وی ادامه داد: در سال جاری تا سقف 10 میلیون تومان به افرادی که در حوزه اشتغال بهبودیافتگان کارآفرینی داشته‌اند پرداخت می شود که در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با شهرداری تهران منعقد کرده‌ایم.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اشتغال بهبودیافتگان افزود: در 4 ماه گذشته 2378 نفر بهبودیافته در 4 ماه گذشته در مراکز خوداشتغالی مشغول شدند که 882 نفر از آنها زن و مابقی مرد هستند. 2070 سازمان مردم‌نهاد هم اکنون در زمینه اشتغال بهبودیافتگان مشغول به فعالیت هستند که قریب به 18 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

جزینی درباره عملکرد این ستاد در حوزه درمان معتادین به مواد مخدر، گفت: در حال حاضر 600 مرکز با 4843 تخت پوشش‌های دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان بهزیستی در حال خدمت‌رسانی به معتادین هستند، 4 درصد این مراکز دولتی و 96 درصد آن خصوصی است.

وی در ادامه تصریح کرد: 351 تیم سیار برای ارائه خدمات کاهش آسیب‌های مواد مخدر فعال هستند، 43 هزار نفر در سطح زندان‌ها تحت پوشش درمان سوءمصرف مواد قرار دارند، 43 هزار و 500 نفر در سال گذشته تحت آموزش فنی و حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار مرگ و میر در بین معتادان گفت: آمار مرگ و میر در 4 ماهه اول امسال بین معتادان 596 نفر مرد و 70 نفر زن گزارش شده که 5 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است این آمار در سال گذشته 3 هزار نفر بوده است.

علت مرگ معتادان

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: علت اصلی این مرگ و میرها به ترتیب مسمومیت حاد، مصرف زیاد مواد و موادی که در شکم حمل می‌شده بوده است همچنین تزریق و عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان‌ها از دیگر علل مرگ و میر‌های معتادان در امسال بوده است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح انسداد مرزها، گفت: اعتبارات لازم برای انسداد مرزها کافی نبوده ولی امیدواریم تا پایان سال بحث انسداد مرزها را به طور کامل به پایان برسانیم.

برخورد با عطاری های عرضه کننده موادمخدر

جزینی درباره ساماندهی عطاری‌‌ها گفت: سازمان‌های مسئول در حال پیگیری این موضوع هستند عطاری‌ها داروهای ترک اعتیادی دارند که طبق آزمایش‌های انجام شده در آنها مواد مخدر شیشه موجود است که هم وزارت بهداشت و هم نیروی انتظامی موظف به نظارت و برخورد با این مراکز غیرمجاز فروش هستند.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار کشفیات این چنین گفت: 213 تن مواد مخدر در 4 ماهه نخست امسال کشف شده است که این آمار با 21 درصد افزایش نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است از این مقدار 88 درصد کشفیات توسط ناجا صورت گرفته است.

کشف 2 میلیون قرص و آمپول روانگردان

وی گفت: در این بین سهم کشفیات سگ‌های موادیاب 23 تن بوده است، 911 فقره عملیات و درگیری انجام شده، 83 کارگاه ساخت شیشه در 4 ماهه نخست امسال با 880 کیلوگرم شیشه منهدم شده است، 2 میلیون قرص و آمپول روانگردان در 4 ماهه امسال کشف شده است، 49 تن مواد پیش‌‌ساز برای ساخت مواد مخدر صنعتی کشف شده است که 200 درصد نسبت به پارسال رشد داشته است.

وی گفت: در این درگیری‌ها 2 نفر از پرسنل نیروی انتظامی شهید و همچنین 20 نفر از قاچاقچیان به هلاکت رسیدند، 83 هزار و 600 نفر از قاچاقچیان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر دستگیر و 38 هزار نفر از معتادین و متجاهر جمع‌آوری شدند در مجموع 110 هزار پرونده برای این افراد تشکیل شده است.

جزینی گفت: امسال اولویت در ساماندهی و درمان معتادین متجاهر در اولویت قرار دارد و به دنبال بازتوانی این افراد هستیم چرا که 40 درصد از سرقت‌های خرد توسط این افراد انجام می‌پذیرد. در حال حاضر 5 هزار نفر از نیروهای بسیج در امر آموزش در فضای مجازی به ما کمک می‌کنند.

آمار منتشر شده از صادرات شیشه را تکذیب می کنم

جزینی در پاسخ به سؤالی درباره آمارهایی که از طرف افراد غیرمسئول داده می‌شود، گفت: هر آماری مربوط به مواد مخدر اگر خارج چارچوب این نهاد داده شود کذب است همچنین در صحبت‌هایی شنیده شده که ما در بحث صادرات شیشه آماری داریم که بنده به شدت تکذیب می‌کنم چرا که در حال حاضر جلوی عبور پیش‌ساز‌های مواد مخدر صنعتی از کشور به طرف افغانستان را گرفته‌ایم و در این بحث کشفیات خوبی داشتیم.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در پاسخ به سؤالی درباره تولید واکسن مرفین گفت: این واکسن روی حیوانات و در فضای آزمایشگاهی آزمایش شده و جواب گرفته و ثبت اختراع واکسن نیز انجام شده است آنچه ما تقاضا کردیم از وزارت بهداشت و مسئولین این بوده است که هر اقدامی در تسریع روند ثبت و تولید این محصول لازم است انجام گیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: