آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 28 مرداد ماه 1394 = 19-08 2015

آثار جام زهر؛ نظامی های سپاه علیه امنیتی های "کیهان"

طیف تن داده به توافُق هسته ای در باند ولی فقیه، قادر به خاموش کردن صدای مُخالفان و جلوگیری از شقه شدن نخواهد بود و با از دست دادن فرمان هسته ای، تعیین مسیر نیز دیگر در اختیار آنها نیست.
****


منصور امان

آثار جام زهر؛ نظامی های سپاه علیه امنیتی های "کیهان"

لرزه "جام زهر" به طیف نظامی و امنیتی رسیده و نخستین شکافها را در آن کاویده است. حمله علنی مُعاون سپاه پاسداران به یک مُهره ارشد امنیتی که سردبیری روزنامه "کیهان" را نیز بر عُهده دارد، اختلاف در این مجموعه حساس برای ثبات "نظام" را آشکار کرده است.

آقای حمیدرضا مُقدم فر، مُعاون فرهنگی سپاه پاسداران، در یک موضعگیری که به رسانه های رسمی ارسال کرده، به آقای حُسین شریعتمداری به دلیل "سُخن گفتن از زبان رهبر" حمله برده و وی را مُتهم کرده که موجب "دوگانگی و شکاف بین نیروهای انقلاب" می شود.

آقای شریعتمداری یک روز پیش از این، در مُخالفت با توافُق هسته ای وین تاکید کرده بود: "حضرت آقا از نارسایی و عواقب فاجعه آفرین توافُق یاد شده اطلاع کامل دارند و با جُرات می توان گفت که ایشان به هیچ وجه از متن تهیه شده راضی نیستند."

واکُنش تُند پاسدار مُقدم فرد به این سُخنان از یکسو بیانگر شکل گیری صف بندیهای مُخالف پیرامون "جام زهر" در طیف نظامی و امنیتی است، و از سوی دیگر نشان می دهد که فاصله این جبهه گیریها از یکدیگر بدان بُعد و سطح رسیده است که دیگر قابل مُدیریت به گونه درونی و به دور از چشم نامحرم جامعه نیست.

در هفته های اخیر شکل گیری تدریجی دو رویکرد در برخورد به توافُق هسته ای در باند ولی فقیه مُشاهده پذیر گردیده است:

نخُست، دسته ای که حفظ و تثبیت منافع باند مزبور را در حمله به توافُق با هدف باجگیری و کُنترُل دولت و جناح میانه حُکومت می بیند و مایل است گُربه را دم حجله و پیش از جا اُفتادن توافُق بکُشد. بخشهایی از طیف نظامی و امنیتی و محفل جبهه پایداری از جُمله اینان هستند.

و سپس، گروهبندی دیگری که مسیر حفظ منافع را در جلوگیری از گُسترش پیامدهای سیاسی و اقتصادی توافُق وین، یا آنچنانکه خود می گوید "سوواستفاده از نتایج توافُق"، همچون تنش زدایی در رابطه با غرب و به ویژه آمریکا و باز شدن پای رُقبای اقتصادی می داند. اینان که بیشتر در رده های بالای باند آقای خامنه ای جا گرفته اند، تاکید دارند که با این تاکتیک می توان جلوی تحرُک جناح میانه حُکومت را گرفت و امتیازهای توافُق را به نفع خود مُصادره کرد.

در همین حال آشکار است که وعده گروه اخیر مبنی بر موکول ساختن جنگ منافع به بعد، در نهاد خود ترفندی برای جلوگیری از ایجاد بحث و جنجال گرد توافُق وین و به چشم آمدن هر چه بیشتر شکست ماجراجویی هسته ای نیز هست. آقای خامنه ای کوشش می کند مُنتقدان در باند خود را به این وسیله دست بسر کند.

بدون ارایه تضمین های واقعی و ترسیم چشم اندازهای روشن از چگونگی عملی شدن آنها، طیف تن داده به توافُق هسته ای در باند ولی فقیه، قادر به خاموش کردن صدای مُخالفان و جلوگیری از شقه شدن نخواهد بود. مُشکل تنها این است که چنین تضمین هایی وجود ندارد و با از دست دادن فرمان هسته ای، تعیین مسیر نیز دیگر در اختیار آنها نیست.

سر برون آوردن درگیری طیف نظامی سپاه پاسداران با طیف امنیتی "کیهان"، یک زاویه نزدیک از این ناتوانی است.



amir August 19, 2015 02:15 AM

مدارت ریخته در هم نوکر اغا زهر سو میرسد مشت و لگد بر پیکر زارت عجب پایان و فرجامی همه امت شده مات وهراسان از پی اغا
چه میبینم در این شطرنج بی سامان که اغا گوشه ای در انتظار کیش و مات سر در عبا دارد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش August 19, 2015 11:54 AM

اولین جام زهری که به جمهوری اسلامی خوراندند یواش یواش آثار خودش را نشان خواهد داد تازه ماجرا هنوز شروع نشده و جمهوری اسلامی مجبور است جام های زهر را یکی بعد از دیگری بخورد و بیرون کردن جمهوری اسلامی از کشور های منطقه جام زهر بعدی است که برایشان آماده خوردن کرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: