آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 7 شهریور ماه 1394 = 29-08 2015

ایران: آمار طلاق به 40 درصد رسيده است

رييس مرکز تحقيقات زن و خانواده گفت: وي با اشاره به اين‌که آمار طلاق در برخي از استان‌هاي کشور به 40 درصد رسيده است و اين يعني از هر 10 ازدواج، چهار مورد به طلاق مي‌انجامد.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا زيبايي‌نژاد افزود: اين در حالي است که در سال 1370 از هر 15 ازدواج يک مورد به طلاق مي‌انجاميد و اين سرعت تغيير سبک زندگي در خانواده‌ها را نشان مي‌دهد.

وي با بيان اين‌که خانواده يکي از محوري‌ترين کانون‌هاي تعليم و تربيت است و نقش مهمي در حال و آينده افراد ايفا مي‌کند، گفت: در جامعه کنوني کارکرد خانواده در حال تغيير است و به نهادهاي تخصصي واگذار شده است که اين واگذاري در برخي مواقع ضررهايي را در پي داشته است.

رييس مرکز تحقيقات زن و خانواده افزود: در گذشته خانواده در جهت تعليم و تربيت کودک کاملا فردمحور بود و همه نيازهاي فرزند را خود به دوش مي‌کشيد ولي در جامعه فعلي برخي از نيازها از سوي نهادهاي تخصصي به فرزندان ارائه مي‌شود که بايد در اين موارد دقت‌هاي لازم صورت بگيرد.

زيبايي‌نژاد اظهار کرد: زماني بود که خانواده‌ها توليدکننده بودند و اغلب نيازهاي زندگي را خود توليد مي‌کردند ولي در حال حاضر خانواده‌ها به سمت مصرف‌کنندگي حرکت مي‌کنند، به طوري که حتي در غذاخوردن هم گاها به نهادهاي بيروني وابسته هستند.

زيبايي‌نژاد افزود: جامعه امروز که تعابير مختلفي همچون جامعه پست‌مدرن، جامعه شبکه‌اي، عصر جهاني‌شدن و مدرنيته سيال از آن مي‌شود، جامعه‌اي است به سرعت در حال حرکت بوده و لحظه‌به‌لحظه در حال تحول است و اين سرعت، ارزش‌هاي اخلاقي، اجتماعي و خانوادگي را براي برخي افراد بي‌ارزش کرده است.

وي تصريح کرد: در جامعه جديد هويت 40 تکه‌اي براي افراد به وجود مي‌آيد، به اين معنا که فرد از جهان‌هاي مختلف عناصري را دريافت کرده و در خود، دروني مي‌کند بدون اين که احساس نفرت از آنها داشته باشد، به طور مثال در حالي که گناه کبيره مرتکب مي‌شود، نماز هم مي‌خواند و يا در حالي که بي‌حجاب است، دعا هم مي‌خواند و اين يعني تيپ شخصيتي افراد در چنين جامعه‌اي متفاوت است و قابل تشخيص نيست.

رييس مرکز تحقيقات زن و خانواده با اشاره به شعار جامعه مدرنيته سيال که اين مطلب را تداعي مي کند که «در لحظه زندگي کن و به فکر آينده نباش»، اظهار کرد: اين شعار در مباني ديني اشتباه است چون شخص را به گمراهي سوق مي‌دهد.

وي با بيان اين که جامعه مدرنيته سيال به دنبال تخريب بنيان خانواده و رواج فساد است، ادامه داد: زماني که امام عصر(عج) ظهور مي‌کند، بيشترين مصاديق فساد در جامعه مربوط به خانواده و مسائل جنسيتي است.

زيبايي‌نژاد گفت: پيش‌شرط حفظ دين و کانون خانواده اين است که فريب سخنان زيبا را نخوريم و بر مبناي شعارهايي که درباره برابري و استقلال مرد و زن در جامعه مطرح مي‌شود حرکت نکنيم، چون شعار برابري مرد و زن، شعاري کاملا ضد بنيان خانواده است و مشکلاتي را براي همسران ايجاد مي‌کند.

وي ابراز کرد: برابري مرد و زن زماني معنا دارد که اين برابري در اخلاق و منش و رفتار باشد و نه برابري در نقش‌ها، حقوق و مسووليت‌ها؛ چون مديريت، حقوق و مسؤوليت در خانواده نمي‌شود که يکسان و برابر باشد و اگر برابر شد آسيب‌زا خواهد بود.

وي با اشاره به اين مطلب که فيلم‌ها و سريال‌هاي اخير همه به دنبال نشان دادن توانمندي زنان هستند و چهره مردان را مخدوش و غيرمقتدر نشان مي‌دهند، بيان کرد: اين تحقير، چهره مديريتي و رهبري مرد در خانواده را مخدوش مي‌کند و تحقير اين جايگاه مشکلات بسياري را براي خانواده‌ها در پي خواهد داشت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: