آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 9 شهریور ماه 1394 = 31-08 2015

فرار ماهیگیران ایرانی از اسارت دزدان دریایی

5 ‌ ماه اسارت ماهیگیران ایرانی که در ساحل روستایی در سومالی اسیر دزدان دریایی بودند، با فرار آنها پایان یافت.

5‌ماه پيش زماني كه لنج صيادي جابر با 17ملوان ساحل بندركنارك در استان سيستان و بلوچستان را ترك كرد تا براي صيد ماهي راهي آب‌هاي آزاد شود، هيچ‌يك از ملوانان از سرنوشت شومي كه در انتظارشان بود خبر نداشت. شناور آنها پس از چندين روز دريانوردي به محل صيد رسيد و تورها به آب انداخته شد اما هنوز مدت زيادي از اين ماجرا نگذشته بود كه لنج صيادي در محاصره دزدان دريايي مسلح قرار گرفت.

مردان مسلح كه همگي اهل سومالي بودند با تهديد اسلحه وارد لنج ايراني شدند و اين شناور را به همراه ملوانان آن ربودند. آنها سپس لنج ايراني را به محلي در نزديكي سواحل اين كشور منتقل كردند و در آنجا گروگان گرفتند.ماه‌ها از اين ماجرا گذشت و در اين مدت‌ تلاش‌هاي زيادي براي نجات صيادان ايراني انجام شد تا اينكه روز پنجشنبه خبري منتشر شد كه از فرار ملوانان ايراني از اسارت دزدان دريايي حكايت داشت. در اين ميان مديركل شيلات سيستان و بلوچستان با تأييد فرار صيادان كناركي گفت: درصورت نبود مشكل اين 17صياد بعد از 5‌ماه اسارت تا پايان هفته وارد كشور مي‌شوند.

محسن‌علي گلشني با اشاره به ناقص‌بودن اطلاعات درباره نحوه فرار اين صيادان اظهار داشت: 17صياد شناور كناركي فروردين‌ماه امسال در چنگال دزدان دريايي سوماليايي گرفتار شدند و مسئولان ايراني به‌صورت جدي در 5‌ماه گذشته پيگير آزادي آنان بودند. در اين ميان وزارت امورخارجه ايران و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط در اين مدت مكاتبات زيادي براي آزادي اين صيادان انجام دادند اما با توجه به اينكه موضوع دزدان دريايي بودند، يك سري عوامل بازدارنده در اين رابطه وجود داشت.

وي ادامه داد: صيادان كناركي كه در شناور خود حبس بودند پنجشنبه هفته گذشته با استفاده از هواي طوفاني موفق شدند ضمن خلع سلاح و دستگيري گروگانگيران با استفاده از موقعيت به‌وجود آمده فرار كنند. پس از فرار اين افراد، دزدان دريايي با چند فروند قايق تندرو به تعقيب آنان پرداختند اما موفق به دستگيري مجددشان نشدند و اين لنج صيادي موفق شد خود را از مهلكه نجات دهد و به يك ناو اروپايي برساند كه با همكاري نيروي دريايي ايران اين لنج صيادي تا پايان هفته وارد كشور مي‌شود.

گلشني درباره ديگر صيادان گرفتار در بند دزدان دريايي نيز گفت: برنامه‌ريزي لازم براي فراهم‌كردن شرايط آزادي تمام صيادان ايراني در حال انجام است. در همين حال خبرگزاري رويترز نيز با انتشار خبر فرار ملوانان ايراني گزارش كرد: لنج جابر توسط دزدان دريايي ربوده شده و پس از انتقال به روستاي سل‌هور‌مودوگ در نزديكي سواحل اين روستا گروگان گرفته شده بود. در اين گزارش آمده است: اطلاعات دقيقي درباره نحوه فرار ملوانان ايراني در دست نيست اما آنها موفق شدند با بريدن لنگر لنج، از دست دزدان فرار كنند. براساس اين گزارش علاوه بر لنج جابر، لنج ايراني ديگري به نام سراج با 20ملوان توسط دزدان دريايي ربوده شده بود كه همچنان در اسارات آنهاست.



فريبرز August 31, 2015 06:35 PM

بيچاره اين ماهيگيران، در دريا كه گرفتار دزدان دريايى هستند و وقتى به خشكى بر مى گردند اسير آخوندها!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: