آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 10 شهریور ماه 1394 = 01-09 2015

تحت فشار قرار دادن خانواده یک فعال یارسان

خبرگزاری هرانا – پدر رضا شاهمرادی، کنشگر آئین یارسان ساکن استرالیا به اداره اطلاعات بیجار استان کردستان احضار و تحت بازجویی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پدر سالخورده رضا شاهمرادی، کنشگر کرد آئین یارسان ساکن استرالیا پس از هر بار دیدار با فرزندانش در خارج از ایران به اداره اطلاعات بیجار احضار و مورد بازجویی قرار می گیرد.

رضا شاهمرادی دراین ارتباط و با اشاره به زمان آغاز این احضارها به خبرنگار هرانا گفت: “از زمانی که پدر و مادرم اقدام به گرفتن پاسپورت کرده اند و خواستند برای دیدار برادر دیگرم که ساکن آمریکاست به ترکیه بروند، بالافاصله برای ارائه پاره ای توضیحات احضار شدند.”

برادر این فعال کرد یارسان سجاد شاهمرادی، دانشجوی سابق دانشگاه تهران است که پس از بازداشت به دلیل فعالیت های خود از ایران خارج و پس از پناهندگی از مسیر ترکیه در آمریکا زندگی می کند.

این فعال کرد یارسان همچنین با اشاره به این نکته که پدر ایشان “پس از دیدار برادرم دوباره احضار شدند”، دلایل اقامه شده توسط بازجویان را “ارائه جزئیات کامل سفر و وضعیت برادر” ایشان و همچنین “مسائل یارسان” عنوان کرده است.

شاهمرادی همچنین با ذکر این مطلب که “بار دیگر یک ماه پیش و زمانی پدر و مادرم برای سر زدن رفته بودند ماجرا تکرار شد. بازجو از ایشان خواسته بود که هر جا می خواهید بروید مجاز هستید. اما قبل از آن باید به ما بگویید که ما در جریان باشیم.”

این فعال کرد یارسان ساکن استرالیا با ذکر این نکته که تحریکات سپاه و بسیج منطقه، مسائل پیش آمده پس از وقایع سالل ۸۸ و فعالیت های فرزندان ایشان از دلایل این احضارهاست می گوید که “اگر من یا برادرم فعالیتی دارم این ربطی به پدرمان ندارد. پدرم آدمی معمولی است که در روستا زندگی می کند. و کاری هم به کار کسی ندارد و دلیلی نیست که بخواهد به کسی توضیح بدهد.”

رضا شاهمرادی همچنین تاکید کرد که این احضارها “فضای استرس و جو روانی و فشار” بر خانواده ایشان ایجاد کرده است و همچنین گفت که بازجویان با ذکر این نکته که “میخواهند اطلاعات خود را بروز کنند” به پدر ایشان ” تاکید کرده اند که هر جا میخواهید بروید بایداطلاعات را در جریان بگذارید.”



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: