آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 13 شهریور ماه 1394 = 04-09 2015

توافق هسته ای؛ پاسخ کاخ سفید به تهدید خامنه ای

کاخ سفید واشنگتن روز پنج شنبه اعلام کرد تا زمانی که رژیم ایران بطور عملی به تعهداتش در اجرای مفاد توافق هسته ای وین اقدام نکند، تحریم ها لغو نخواهد شد.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت: رژیم ایران پیش از هرگونه رفع تحریم باید گام هایی جدی بردارد.

این در حالیست که پیش تر خامنه ای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان گفته بود: در صورتی که تحریم ها لغو نشود، هیچ توافقی اجرا نخواهد بود.

خامنه ای گفت: برخی از مقامات آمریکایی از تعلیق تحریم ها سخن به میان آورده اند، که به گفته وی موضوعی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: در صورتی که تحریم ها صرفا به حال تعلیق در بیاید، جمهوری اسلامی نیز تنها تا حدی به تعهدات خود عمل خواهد کرد.

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در اجلاسی در نیویورک بسر می برد، روز پنج شنبه در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا گفت: اگر امریکاییها در موضوع توافق هسته ای به تعهداتشان عمل نکنند، نباید از ما هم انتظار عمل به تعهد را داشته باشند.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اظهارات خامنه ای و لاریجانی گفت: ما به طور شفاف اعلام کرده ایم که رژیم ایران پیش از رفع هر تحریمی باید گام هایی جدی برای عقب راندن برنامه اتمی اش بردارد. این گامها شامل کاهش ذخیره اورانیوم غنی سازی شده با غنای بالا به میزان 98 درصد، از کار انداختن هزاران سانتریفوژ و هسته راکتور اتمی اراک، ارائه اطلاعات به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تکمیل گزارش درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه اتمی می شود و لازم است که رژیم ایران به رژیم بازرسی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور مشاهده پایبندی آنها به توافق و راستی آزمایی این موضوع ، ایجاد کرده است، پایبند باشد.

وی افزود: تنها پس از آنکه تمامی این گام ها به همراه گام های دیگر به طور موثر اجرایی شد آنگاه رژیم ایران شاهد آغاز رفع تحریمها خواهد بود. خبر خوب این است که تمامی این موارد در توافق هسته ای وین آورده شده است و این همان چیزی است که ما بر روی آن تمرکز کرده ایم و آن پایبندی رژیم ایران به توافق است.

در همین حال به نوشته واشنگتن پست، ‌گروهی از مسئولان بلندپایه سابق نظامی و تحلیلگران اطلاعاتی در گزارشی جدید گفته اند: توافق هسته ای با رژیم ایران منافع آمریکا را تهدید می کند و احتمال درگیری نظامی در خاورمیانه را افزایش می دهد.



ali September 3, 2015 02:11 PM

مثل اينکه مقام عظما تازه سر اين معامله و فشار آنرا کم کم حس ميکند و دردش گرفته فکر کنم همين روزها اين آقاي ظريف را بازداشت کنند چرا که کلمه ي لبخند سد علي اشاره به او بود خلاصه کلام آقا دردش گرفته و چي بزاد خدا ميداند اين علي گدا همه را باخود غرق ميکند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: