آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 14 شهریور ماه 1394 = 05-09 2015

دلال دکل گمشده با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرد

دلال دکل گمشده ایران دستمزد خود در ماجرای خرید این دکل ۸۷ میلیون دلاری را ۳ میلیون دلار اعلام کرد و مدعی شد نمی داند پول پرداختی ایران برای خرید این دکل کجا رفته است.

به گزارش تسنیم، فردی که دلال دکل گمشده 87 میلیون دلاری ایران معرفی کرده در گفت‌وگو با رویترز به بیان توضیحاتی در این باره پرداخته است.

چهار سال پیش ایران 87 میلیون دلار برای خرید یک دکل حفاری نفت پرداخت کرد اما این دکل هیچ گاه تحویل ایران نشده است.

این فرد که خود را رضا مصطفوی طباطبایی معرفی کرده است هم اکنون در دبی زندگی می کند.

وی گفت: رسما در ماجرای گم شدن این دکل و پول پرداختی بابت آن متهم نشده است اما خانواده اش در ایران از دسترسی به میلیون ها دلار دارایی اش که در ایران قرار دارد منع شده اند.

به گفته وی در سال 2011 که به دلیل تحریم ها دسترسی ایران به دکل های حفاری اجاره ای سخت شد شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با طباطبایی وارد مذاکره شد و از او خواست دکلی را برای ایران خریداری پیدا کند.

طباطبایی که تاجر بازنشسته تجهیزات صنعت نفت در منطقه خلیج فارس است گفت که دکلی را با مالکیت شرکت رومانیایی «گروپ سرویسی پترولیر اس ای» یافت اما به دلیل تحت تحریم بودن شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران این معامله می باید از طریق یک شرکت تجاری که در ترکیه ثبت شده بود انجام می شد.

بنا به اظهارات وی این دکل 67 میلیون دلار قیمت داشت اما شرکت سرمایه گذاری مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران بر این اساس که دور زدن تحریم ها هزینه دارد پرداخت 87 میلیون دلار را مصوب کرد.

طباطبایی در ادامه اظهارات تایید نشده خود افزود: ایران به دلیل تحریم ها پول کافی برای پرداخت بهای دکل نداشت و به دلیل تاخیر در پرداخت پول، شرکت فروشنده قرارداد را لغو کرد.

این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته است کشورش 87 میلیون دلار بابت خرید این دکل پرداخت کرده است.

طباطبایی رقم دلالی خود در این معامله را 3 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: قرار بود من 3 میلیون دلار به عنوان دلال دریافت کنم اما بیشتر پول به جیب کسانی رفت که در این قرارداد دخیل بودند و در شرکت ایرانی فعالیت داشتند.

بر اساس این گزارش در هفته جاری فردی به نام م. ش که مشاور شرکت تاسیاست دریایی ایران معرفی شده است در تهران دستگیر شد و گفته می شود این دستگیری در راستای رسیدگی به پرونده مذکور قرار داشته است.

رویترز به نقل از یک سخنگوی شرکت تاسیاست دریایی ایران نوشت: سیاست این شرکت سکوت در برابر پرونده دکل نفتی است که در حیطه مسئولیت مدیریت کنونی این شرکت قرار نداشته است.

علی طاهری مطلق که در زمان انجام معامله مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران بود به رسانه های ایرانی گفته است شرکت ترکیه ای که واسطه خرید این دکل بوده در واقع به طباطبایی تعلق داشته است و این شرکت بخشی از پول پرداختی از سوی ایران را نزد خود نگه داشته است.

طباطبایی این سخن را رد کرده است.

طباطبایی گفت: در هیچ یک از نشست های بین شرکت تاسیاست دریایی، شرکت ترکیه ای و مالک دکل حضور نداشته و حتی نمی داند پول گم شده به حساب چه کسی انتقال داده شده است.

وی خود را از هرگونه خطا و اشتباه در این پرونده مبرا دانست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: