آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 11 مهر ماه 1394 = 03-10 2015

کاهش 40 سانتی‌ متری تراز دریاچه ارومیه

تراز دریاچه ارومیه سالانه 40 سانتی‌متر مکعب کاهش یافته است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: طی 20 سال اخیر هر سال 40 سانتی‌متر مکعب تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سیزدهمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد در تبریز گفت: با توجه به بارندگی‌ها، امسال هفت سانتی‌متر مکعب کاهش در تراز دریاچه ارومیه داشتیم و هدف برای سال‌جاری تثبیت شرایط است.

وی افزود: درحال حاضر در ایران 85 درصد از منابع آب تجدید پذیر برداشت می‌شود که بر اساس شاخص کمیسیون توسعه پایدار سازمان ملل این میزان برداشت آب بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: توسعه نامتوازن بخش کشاورزی، تغییرات اقلیمی، استمرار خشکسالی و برداشت بیش از حد مجاز از منابع آب تجدیدپذیر برخی از عوامل موثر در بروز تشدید بحران خشکسالی دریاچه ارومیه هستند.

تجریشی با اشاره به اهم خطرات و آسیب‌های احتمالی ناشی از تداوم خشکی دریاچه ارومیه، گفت: ایجاد ریزگردهای نمکی ناشی از توسعه کانون‌های تولید ریزگرد در دریاچه ارومیه و مناطق شوره‌زار مجاور آن، بیابان‌زایی و پیشروی آن در محدوده‌های کشاورزی و مسکونی، ایجاد بیماری‌های صعب‌العلاج در منطقه، تخریب و از بین رفتن اراضی کشاورزی، افزایش مهاجرت از مناطق مجاور دریاچه و بویژه تخلیه روستاهای نزدیک دریاچه برخی از آسیب‌های احتمالی ناشی از تداوم خشکی دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به اهم خطراتی که تداوم خشکی دریاچه ارومیه بر سلامتی دارد، گفت: تخریب بافت‌های ریوی در اثر ورود غبارات نمکی- سیلیسی و بروز بیماری‌های آسم و برونشیت و دیگر بیماری‌های پوستی و بروز بیماری سرطان از جمله خطراتی است که تداوم خشکسالی به وجود می‌آورد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تأکید کرد: کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، تامین آب از منابع جدید، اقدامات مطالعاتی و نرم‌افزاری، اقدامات حفاظتی و کاهش اثرات، کنترل و کاهش برداشت از منابع آب سطحی و زیرزمینی حوضه و تسهیل و افزایش حجم آب ورودی به دریاچه از طریق اقدامات فیزیکی و سازه‌ای برخی از موارد نقشه راه احیای دریاچه ارومیه است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: