آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 11 مهر ماه 1394 = 03-10 2015

عامل اصلی 60 درصد طلاق در ایران

مسائل جنسی؛ عامل اصلی ۶۰ درصد طلاق ها در ایران

یک متخصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه در بیش از پنج کلانشهر ایران از جمله تهران که دلایل طلاق مورد بررسی قرار گرفته است، بیش از 60 درصد طلاق ها به دلیل عدم تفاهم جنسی بوده است. سرویس اجتماعی معتدلان:مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری ،با اشاره به افزایش آمار خیانت همسران به یکدیگر گفت:«دلیل اصلی طلاق در کلان شهرهای ایران، خیانت زوجین به یکدیگر اعلام شده است. البته نارضایتی های جنسی دلیل عمده خیانت همسران به یکدیگر مطرح شده است.»

انجام بررسی های میدانی درباره طلاق و برخی از عوامل آن در سطح برخی از شهرک‌های استان البرز و شهرهای اقماری تهران نظیر اسلامشهر، حاکی از نتایج نگران‌کننده ای بوده است.

در این بررسی علمی که با کمک دانشجویان گروه علوم اجتماعی یکی از دانشگاه های تهران انجام شده، در مدت شش ماه با حدود ٩٠٠ زن متأهل مصاحبه‌ هایی انجام شده است.

بر این اساس، درصد زیادی از خانم های مورد مصاحبه به داشتن رابطه نامشروع و رابطه فرا زناشویی با افراد غریبه یا حتی برخی از اقوام خود اذعان کردند.

همچنین بخشی از این ٩٠٠ زن، داشتن این رابطه را بدون اشکال و حق خود دانسته‌اند و البته درصدی از آنها از اینکه مرتکب این عمل می‌شدند، ناراضی بودند.

۶۵ درصد از ازدواج‌ها پس از خیانت، متلاشی می‌شوند!
بر اساس آمار، ۶۵ درصد از ازدواج‌ها پس از خیانت، متلاشی می‌شوند که بیانگر فاجعه و بحران در جامعه ایران و فروپاشی خانواده است.

ارتکاب قتل ناموسی و تولد کودکان نامشروع نیز از نتایج خیانت هستند.جامعه امروز ما نیازمند اراده‌ای استوار است تا ضمن آموزش مناسب اعضای خانواده برای تنظیم روابط درونی و حساسیت در قبال استفاده از فن آوری های نوین، زمینه سلامت خانواده و جامعه را فراهم نماید.
خانواده به عنوان مهم‌ترین نهاد جامعه، نقش بسزایی در انسجام اجتماعی دارد. با پیشرفت‌های صورت گرفته در عرصه فن آوری، این نهاد مهم در معرض آسیب و حتی فروپاشی قرار گرفته است.
سطح آسیب از مردان و زنان مجرد ایرانی به افراد متأهل رسیده است!
متأسفانه وضعیت خطرناک فعلی به حد هشدار رسیده و سطح آسیب از مردان و زنان مجرد ایرانی به افراد متأهل رسیده است!

بدون شک ازدواج و عشق زناشویی یکی از شیرین‌ترین تجربه‌هایی است که هر انسان در طول عمر خود مشاهده و حس می‌کند؛ اما این تجربه شیرین به عنوان خشت اول بنیان نهاد خانواده همواره خطرها و تهدیدهایی را در کمین خود دارد.
سایت انتخاب خبر در بخش یازدهم مجموعه گزارش هایی تحت عنوان «سونامی آسیب های اجتماعی، سال ۹۵ دامن کشور را خواهد گرفت»، در گفت و گو با مجید ابهری، متخصص علم رفتاری به موضوع «افزایش نارضایتی جنسی در بین همسران» به عنوان یک آسیب روانشناختی که متأسفانه دامنه آن امروز در حد گسترده به صورت خیانت همسران به یکدیگر از یک طرف و افزایش آمار طلاق از طرف دیگر، نمایان شده،پرداخته است.

بیش از ۶۰ درصد طلاق ها در ایران به دلیل عدم تفاهم جنسی همسران بوده است!
به گفته این آسیب شناس اجتماعی، برای طلاق دو گروه از عوامل وجود دارد؛ دلایل محیطی و دلایل رفتاری و مرتبط با سبک زندگی.
مجید ابهری،مهمترین دلایل محیطی ایجاد کننده طلاق را بیکاری، تورم، گرانی، آلودگی های تنفسی و صوتی و محیط زیست و همچنین مهمترین دلایل رفتاری مؤثر در ایجاد طلاق را همسرگزینی نامناسب و عدم تفاهم اخلاقی و ضعف مهارت بر قراری تفاهم مطرح کرد.
وی با بیان اینکه در بیش از پنج کلانشهر ایران از جمله تهران که دلایل طلاق مورد بررسی قرار گرفته است، بیش از ۶۰ درصد طلاق ها به دلیل عدم تفاهم جنسی بوده است، افزود:«ضعف تفاهم جنسی و ناتوانی های جنسی مردان و یا زنان موجب اصلی طلاق بوده است که به دلایل فرهنگی، هیچ کدام از زنان و مردانی که مورد بررسی قرار گرفته اند، این دلایل را عنوان عنوان نمی کنند، بلکه دلایل واهی دیگری را به عنوان طلاق مطرح کرده اند!»

وجود روابط گسترده فرا زناشویی و فرا خانوادگی در بین زوجین ایرانی!
ابهری، از وجود روابط گسترده فرا زناشویی و فرا خانوادگی در بین زوجین ایرانی خبر داد و گفت: «ناتوانی جنسی یا خیانت مردان به زنان و یا زنان به مردان اکنون از اصلی ترین دلایل افزایش آمار طلاق در ایران محسوب می شود.»
این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد:«گسترش شبکه های ماهواره ای و توسعه سریال های ترکی که خیانت در آنها محور اصلی زندگی زناشویی است، موجب شده که متأسفانه این فرآیند رفتاری در بین خانواده های ایرانی نیز نفوذ کرده و گسترش پیدا می کند.»
وی ادامه داد:«بنابراین برقراری روابط فرا زناشویی و فرا خانوادگی و خیانت زوجین به یکدیگر از اصلی ترین دلایل رفتاری منجر به افزایش آمار طلاق در ایران قلمداد می شود.»
ابهری در پاسخ به پرسشی در رابطه با آمار خیانت زوجین در جامعه ایران گفت:«بیش از ۱۵ درصد طلاق ها در کشور به دلیل ایجاد روابط فرا زناشویی ناشی از افزایش بیوه های جوان، زندگی و ازدواج سفید و همینطور ناتوانی های جنسی مردان و زنان و فاصله گرفتن از ارزش های دینی و اخلاقی بوده است.»
قبح طلاق در جامعه ایران از بین رفته است!
اما امروزه طلاق دادن و طلاق گرفتن در جامعه ایرانی مد شده و از طرفی افراد جامعه از طریق طلاق و تجردگرایی ابراز هویت می کنند.

اما این پدیده چگونه قابل ارزیابی است؟

مجید ابهری در همین رابطه می گوید:«:از نگاه رفتارشناسی و آسیب شناسی اجتماعی، از بین رفتن و کم رنگ شدن قبح طلاق در جامعه منجر به آن شده که زوجین در عوض این که به دنبال راه حل و مشاوره و حل مشکلات زناشویی خود باشند، به سهولت به دنبال طلاق بروند.»
این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه امروز اولین راهکاری که زوجین برای خلاص شدن از مشکلات موجود انتخاب می کنند،طلاق است،اظهار داشت:«اکنون از هر سه ازدواج در ایران، حداقل یکی منجر به طلاق می شود و عمر زندگی نیز در ایران بین ۱ تا ۳ سال می باشد که در این مدت اگر زوجین طلاق نگیرند، تا ۵ سال زندگی ادامه پیدا می کند و اگر تا ۵ سال طلاق نگیرند، حدود ۸۰ درصد از زندگی ها بقا و دوام پیدا می کنند.»
وی تأکید کرد:«متأسفانه مطرح شدن تعدادی از دلایل طلاق در سطح جامعه منجر به از بین رفتن زشتی و قبح طلاق شده، که همین فرآیند رفتاری موجب افزایش آمار طلاق در کشور شده است.»
برگزاری جشن طلاق ایرانیان در«آنتالیا»ترکیه!
ابهری در ادامه در پاسخ به این پرسش درخصوص اینکه اخیراً افراد در ایران به دلیل گستردگی پدیده طلاق در جامعه اقدام به برگزاری جشن طلاق می کنند و در ضرورت برگزاری آن هم بعضاً اعلام شده است که این جشن، منجر به کمتر آسیب دیدن فرزندان طلاق خواهد شد،گفت:«برگزاری جشن طلاق همسران در ایران، هیچ ارتباطی به آسیب دیدن یا آسیب ندیدن فرزندان خانواده ندارد.»
این آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه ۸۵ درصد از افرادی که در کشور جشن طلاق برگزار می کنند، فاقد فرزند هستند و این بهانه که برای آسیب کمتر به فرزندان این جشن برگزار می شود، یک دلیل غیرمنطقی و واهی است،تصریح کرد:« این جشن و این مراسم صرفاً به دلیل چشم و هم چشمی و بوسیله نوکیسه گان و تازه به دوران رسیده ها انجام می شود و افرادی از طبق نوکیسه و تازه به دوران رسیده در ایران که درآمدهای نجومی دارند،برای اینکه نشان دهند که از جدایی، ناراحت و غمگین نیستند، جشن طلاق برگزار می کنند و اخیراً نیز مد شده است که اینگونه زوجین حتی در ایران نیز اکتفا به برگزاری جشن طلاق نمی کنند و میهمانان خود را به آنتالیا ترکیه دعوت کرده و در آنجا جشن طلاق برگزار می کنند!

راهکارهای مقابله با افزایش آمار طلاق در ایران
وی با اشاره به راهکارهای کاهش آمار خیانت همسران و کاهش طلاق در کشور گفت:«اگر مهارت های زندگی و بازگشت به سبک زندگی اسلامی- ایرانی در دستور کار خانواده ها و نهادهای فرهنگی کشور قرار بگیرد و همسرگزینی مناسب در سطح جامعه ترویج شود، جامعه با کاهش آمار طلاق مواجه خواهد شد.»
ابهری تأکید کرد:«بنابراین به جای اینکه همسرگزینی، اینترنتی و تلفنی و خیابانی باشد، باید همسرگزینی از طریق مراکز مشاوره و یا خانواده ها انجام گیرد،همچنین مهارت های زندگی به فرزندان و جوانان، آموخته شود و ارزش های معنوی و دینی در زندگی زناشویی پررنگ شود؛ در این صورت می توان آمار طلاق در جامعه را کاهش داد.»



mashayekhi October 3, 2015 04:39 PM

چشم آقایان و جمهوری اسلامی روشن ، این هم یکی دیگر از هدیه های جمهوری اسلامی به ایران و ایرانیها ! چشم ملت ایران روزی باز خواهد شد که دیگر هیچ چیزی در این کشور وجود نخواهد بود !
فساد بیداد میکند والی کسی صداش در نمییاد !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: