آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 مهر ماه 1394 = 05-10 2015

اتاق بازرگانی: نگرانی ما فراتر از هشدار وزرا است

رئيس اتاق بازرگاني: نگراني ما فراتر از هشدار 4 وزير به رئيس جمهور است

خراسان: حسين بردبار:رئيس اتاق بازرگاني ايران نگراني اعلام شده در نامه 4 وزير خطاب به رئيس جمهور درخصوص وضعيت بازار سرمايه را جدي مي‌داند و مي‌گويد که بخش خصوصي نگراني فراتر از اين موضوع را دارد. گفت و گوي خراسان با محسن جلال پور را در ادامه مي‌خوانيد:

به عنوان رئيس پارلمان بخش خصوصي، ديدگاه شما درمورد نامه‌اي که چهار تن از وزرا به رئيس جمهور نوشتند چيست؟

-من قبلا هم به وزراي محترم عرض کرده ام که مهم‌ترين نيازي که کشور بعد از توافق دارد ،پرداختن به فضاي اقتصادي است و من فکر مي‌کنم در کشور بايستي همان تلاشي که براي رفع اين موضوع مهم درعرصه بين‌المللي اتفاق افتاد و تيم گسترده‌اي براي آن تلاش کردند ،درسطح اقتصادي نيز بايد تلاش شود.اين هشدار را من جدي مي‌دانم. سرمايه‌هاي ملي ما که بنگاه‌هاي اقتصادي هستند يکي پس از ديگري به دليل شرايط رکودي از عرصه کار دربازار خارج مي‌شوند. شايد اين نگراني بيش از نگراني دربازار سرمايه ما را نگران مي‌کند.

آيا اين نامه مي‌تواند به موضوع کاهش سود بانکي ربط داشته باشد؟

-يکي ازعوامل اين مطلب، کاهش سود بانکي است، عوامل متعددي دخيل است، موسسات مالي غيرمجاز، نقدينگي فراوان سرگردان، بحث‌هايي که در جامعه در مورد حضور برخي از فعاليت‌هاي غيرشفاف اقتصادي وجود دارد، مسائل مربوط به ماليات ها، مسائلي که در مورد تعرفه‌ها بايد باشد، همه اين‌ها بايد ديده شود و در قالب بسته‌اي اين مسائل بررسي گردد.

ديدگاه شما درمورد کاهش نرخ سود بانکي چيست؟

-کار لازمي است و درشوراي پول واعتبار نيزدرباره آن بحث هست. يک پيشنهاد ما اين است که از موسسات مالي غيرمجاز ماليات گرفته شود که خوشبختانه اين موضوع اخيرا به تصويب مجلس هم رسيد اما از آن جايي که نقدينگي سرگردان درجامعه داريم بايد راهکار جامع ومانعي براي کاهش سود بانکي درنظر گرفته شود که مشغول بررسي آن هستيم ولي اجراي آن زمان مي‌خواهد.

يعني الان زمان اجراي آن نيست، چون نرخ سود بانکي با تورم فاصله حداقل 6درصدي دارد؟

-اينجا اين سوال مطرح است که آيا کاهش نرخ سپرده بانکي منجر به آن نمي‌شود که سپرده‌هاي بانک‌ها به سمت موسسات غيرمجاز مالي و اقتصاد زيرزميني برود و همين تسهيلاتي که بانک‌ها مي‌توانند بدهند نيز دچار اشکال نمي‌شود. بنابراين ما فکر مي‌کنيم که بايد موضوع بيشتر بررسي شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: