آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 مهر ماه 1394 = 05-10 2015

ایران؛ آمارهايی تکان‌دهنده از دلايل افزايش سرطان

شيوه‌هاي بد زندگي و عوامل محيطي، دو موردي هستند که نقش مهمي را در افزايش ميزان ابتلا به سرطان ايفاء مي‌کنند. تغذيه نامناسب، کاهش فعاليت‌هاي بدني، افزايش وزن و آلودگي هوا نقش بسيار تعيين‌کننده‌اي در افزايش ابتلا به بيماري سرطان دارند و با اصلاح بسياري از عادت‌هاي غلط در زندگي مي‌توان تا حدود زيادي از ابتلا به بيماري سرطان جلوگيري کرد.

به گزارش عصر ايران، دکتر علي مطلق رئيس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت در مورد اينکه آيا ميزان سرطان در کشور رو به افزايش است يا خير، گفت: ميزان سرطان بر مبناي شاخص‌هاي مختلفي ارزيابي مي‌شود ولي مهمترين شاخص استاندارد براي اين منظور شاخص ASR است که مطابق اين شاخص در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر ميزان ابتلا به بيماري سرطان در خانم‌ها 128 مورد و در آقايان 134 مورد بوده که اين رقم خوشبختانه کمتر از ميزان متوسط جهاني است که در مورد آقايان 205 و در مورد خانم‌ها 165 مورد است.

وي با بيان اينکه ميزان بروز سرطان در جهان رو به افزايش است، خاطرنشان کرد: در سال 2012 ميلادي تعداد موارد جديد سرطان در جهان 14 ميليون نفر بود که اين رقم در 18 سال آينده به 2 برابر افزايش مي‌يابد. بنابراين در ايران نيز متناسب با جهان، اين رقم رو به افزايش خواهد بود. رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت شيوه‌هاي زندگي ناسالم و عوامل محيطي را در کنار افزايش اميد به زندگي از عوامل مهم ابتلا به سرطان ذکر کرد و گفت: بايد با اصلاح روش‌هاي زندگي و رفع عادات غلط، زمينه‌هاي ابتلا به بيماري سرطان را کاهش دهيم.وي با بيان اينکه ترک دخانيات يکي از موارد مهم در اصلاح شيوه‌هاي زندگي است، خاطرنشان کرد: حدود 11 درصد از ايراني‌ها سيگار مي‌کشند.

دکتر مطلق به يکي از موارد ديگر در زمينه اصلاح شيوه‌هاي زندگي براي پيشگيري از بروز سرطان اشاره کرد و گفت: کمي کمتر از 50 درصد آقايان و بيشتر از 50 درصد از خانم‌هاي ايراني اضافه‌وزن دارند که اين شاخص با افزايش بيماري‌هاي غير واگير مانند سرطان ارتباط مستقيم دارد.

رئيس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت يکي ديگر از شاخص‌هاي زندگي ناسالم را عدم استفاده از ميوه و سبزيجات در خانواده‌هاي ايراني به مقدار لازم دانست و گفت: ميزان مصرف ميوه و سبزيجات بايد در طول روز 5 وعده يا 400 گرم باشد که متاسفانه فقط 10 درصد از خانواده‌ها اين ميزان مصرف را دارند. وي ادامه داد: مطابق بررسي‌هاي انجام‌شده 35 درصد از ايراني‌ها حداقل فعاليت بدني مناسب را ندارند و مابقي افراد نيز فعاليت مطلوب ورزشي و بدني را در طول هفته انجام نمي‌دهند. دکتر مطلق در ادامه به عوامل محيطي در زمينه ابتلا به سرطان اشاره و خاطرنشان کرد: در کنار شيوه‌هاي زندگي ناسالم، عوامل محيطي نيز نقش موثري در بروز سرطان دارند که يکي از اين عوامل ميزان بالاي گاز دي‌اکسيد کربن در شهرهاست؛ به طوري که ميزان سرانه توليد گاز دي‌اکسيد کربن در شهرهاي بزرگ هم‌اکنون بيش از هفت تن به ازاي هر نفر جمعيت در يک سال است. اين رقم از متوسط جهاني آن که 6/4 تن به ازاي هر نفر جمعيت است، بيشتر است. وي ادامه داد: در زمينه ذرات کمتر از 10 ميکرون نيز در حاليکه ميزان متوسط جهاني در شهرهاي بزرگ 60 ميکروگرم در متر مکعب است، اين رقم در شهرهاي بزرگ ما به حدود 115 ميکروگرم مي‌رسد. دکتر مطلق در پاسخ به اين پرسش که استرس چه ميزان در ابتلا به سرطان مي‌تواند موثر باشد، گفت: بررسي نقش عوامل محيطي در ايجاد سرطان‌ها کار بسيار سختي است ولي برخي از مطالعات نشان داده است که استرس بالا با تاثير بر سيستم‌هاي ايمني بدن، زمينه ايجاد برخي از سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد.

رئيس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت در پاسخ به اين پرسش که راهکارهاي وزارت بهداشت و دستگاه‌هاي بهداشتي در زمينه عدم ابتلا به سرطان چيست، گفت: در زمينه رفع عوامل محيطي مانند آلودگي هوا بايد سياستگذاران حوزه سلامت و دولت اقدامات موثري انجام دهند ولي در مورد رفع شيوه‌هاي غلط زندگي، نقش مردم بسيار پررنگ است.

وي ادامه داد: عدم استفاده از دخانيات، داشتن فعاليت‌هاي منظم بدني يعني حداقل 150 دقيقه در هفته فعاليت متوسط بدني، مصرف ميوه و سبزيجات به ميزان 400 گرم در روز و عدم استفاده از فست‌فودها و غذاهاي کنسروي نقش موثري در پيشگيري از ابتلا به بيماري سرطان ايفا مي‌کنند. وي گفت: 40 درصد از سرطان‌ها قابل پيشگيري هستند که اين پيشگيري بيشتر به شيوه‌هاي زندگي مرتبط است. رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت همچنين در مورد ميزان سرطان‌ها در کشور گفت: بيشترين موارد سرطان‌ها خصوصا در آقايان سرطان‌هاي دستگاه گوارش، معده، روده بزرگ و مري است و در خانم‌ها نيز سرطان پستان شايع است. دکتر مطلق در پاسخ به اين پرسش که چه علامت‌هايي در بروز سرطان بايد جدي گرفته شود، گفت: علامت‌هايي مانند ترشحات خوني از هر نقطه از بدن مانند خلط خوني، ادرار خوني، خونريزي از مدفوع، وجود توده در هر نقطه از بدن، کاهش وزن به طوري که 10 درصد از وزن بدن در مدت 6 ماه کاهش يابد و تعريق شبانه از مواردي است که بايد به آن توجه شود و افراد داراي اين علائم حتما بايد براي بررسي به پزشک متخصص مراجعه کنند. وي ادامه داد: اين علامت‌ها بسيار مهم هستند ولي وجود هر کدام از اين علامت‌ها به اين معني نيست که فرد حتما به سرطان مبتلا شده است. رئيس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت افزود: سرطان هيچ وقت مساوي با مرگ نيست زيرا 50 درصد از سرطان‌ها در بزرگسالان و 70 درصد در کودکان درمان‌پذير هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: