آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 مهر ماه 1394 = 05-10 2015

شيوع طاعون در مناطق مركزی ایران

مدتي است طاعون نشخواركنندگان بدون سرو صداي رسانه‌اي در مناطق مركزي كشور در حال گسترش است. آمارها تلفات بيش از 300 قلاده از حيوانات منطقه را گزارش مي‌دهد.

به گزارش تابناک، ماجراي شيوه گسترده طاعون نشخواركنندگان (پي پي آر) از آنجا آغاز شد كه چهارپايان اهلي و عمدتا گوسفندان در منطقه به دور از نظارت‌ها وارد مراتع منطقه شدند و به جاي تغذيه در دامداري‌ها، براي ارزان تمام شدن هزينه توليد روانه اراضي ملي شدند.

هرچند با تلفات گسترده حيوانات غيراهلي در مناطقي از استان مركزي اين بيماري شناخته شد و معصومه ابتكار آمار اين تلفات را تا 300 قلاده كه به صورت لاشه كشف شده به دست آمده، عنوان كرد اما گويا منشا بروز اين بيماري از سهل‌انگاري هاي دامپزشكي در نگهداري از حيوانات اهلي منطقه بوده است.

اگرچه طاعون در حيوانات اهلي نمودي همانند ساير نشخواركنندگان ندارد و باعث مرگ و مير گسترده آنها نمي شود ولي حيوانات اهلي مي‌توانند عامل انتقال اين بيماري به ساير نشخواركنندگان باشند. براساس بررسي‌هاي صورت گرفته ابتلاي حيوانات اهلي منطقه دليل اصلي شيوع اين بيماري عنوان شده است.

به گفته آراسب دباغ مقدم عضو جامعه دامپزشكان عدم نظارت‌هاي مرتب دامپزشكي بر حيوانات اهلي منطقه مي تواند اين بيماري را از نگاه‌ها دور داشته و در مدت زماني باعث شيوع آن شود.

او خاطر نشان كرد: در حال حاضر بخش غالب دامداري‌ها در مناطق مركزي كشور به صورت سنتي است و چراي اين دام‌ها در مراتع باعث ايجاد زمينه بروز و انتقال اين بيماري مي‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: