آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 مهر ماه 1394 = 06-10 2015

ایران: خودروسازان در آستانه ورشکستگی

سایت چرخان: خودروسازان در آستانه ورشکستگی با اجماع عمومی مردم مبنی بر نخریدن خودروهای گران. سایپا بازنده میدان خواهد بود.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان به زمین گیرشدن خودروسازان اعتراف کرد و گفت: با توقف خرید خودرو از سوی مردم و کاهش ورود نقدینگی به سیستم مالی خودروسازان، پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز متوقف شده است. با ادامه یافتن این وضعیت تیراژ تولید قطعات کاهش یافته و به دنبال آن با کمتر شدن میزان تولید خودرو باز هم شاهد افزایش قیمت این محصول خواهیم بود.

نعمت بخش اشاره کرده است که: از مردم می‌خواهیم با توجه به دلایل ذکر شده نسبت به تأمین خودروهای مدنظر خود با قیمت‌های فعلی اقدام کرده و در انتظار کاهش قیمت‌ها نباشند

این اظهار نعمت بخش اما به نوعی خط و نشان کشیدن به مشتریان نیز قلمداد می شود و حال این مردم هستند که باید نشان دهند که واقعا قرارست پول هایشان را خرج خودروهای گران بکنند یا نه؟

هفته های اخیر شاهد یک سری تحرکات در فضای مجازی بوده ایم و کاربران صفحه به صفحه و سایت به سایت به همدیگر توضیه کردند که تا زمانی که قیمت های بالا رفته بدون دلیل، پایین نیایند خودرو نمی خریم.

البته دولت هم در روزهای اخیر به این ماجرا دامن زده است و در پاره ای مصاحبه ها اشاره کرده بودند که قیمت خودرو را کاهش می دهیم. حال توپ در میدان خودروسازان است و دولت و مردم به نوعی خودروسازان را با این معضل تنها گذاشته اند. البته مردم نز باید هوشیار باشند تا دوباره فاقلگیر نشوند.

این نکته البته صحیح است و نمی‌توان به وعده های دولتی که خود بانی افزایش قیمت خودرو بوده است برای کاهش قیمت خودرو دل بست. اما نکته مهم‌تر در این میان همین امر است که اکنون کاهش خرید خودرو از سوی مصرف کنندگان به هر بهانه ای (حتی با تصور اینکه قیمت خودرو کاهش خواهد یافت) منجر به ان شده است که خودروسازان تلویحاً از مردم بخواهند که خودرو بخرند!

این درخواست نیز البته در ظاهر از سر ناچاری نیست بلکه هشداری در پشت ان نهفته است که در صورت عدم خرید افراد کاهش تیراژ تولید منجر به افزایش قیمت خواهد شد. این هشدار به کنار، بگذارید این مطلب را با کمی بحث تخصصی پیرامون رقابت ادامه دهیم:

نقش رفتار مصرف کنندگان بر قیمت گذاری خودرو

این واقعیت که در صورتی که مصرف کنندگان به سمت کالایی هجوم بیاورند و بازار را دچار التهاب کنند خودروساز هم فرصت مناسبی برای افزایش تدریجی و نامحسوس محصول اش پیدا خواهد نمود. در بازاری که عقلانیت بر آن حاکم باشد در صورت افزایش حتی یک ریال به قیمت خودرو مصرف کننده بایستی علامت سوالی در ذهن اش پدید آید نه اینکه او هم تلاش کند چند ریالی بر آن بیفزاید تا منفعتی از این آشفته بازار ببرد.

در صورتی که مصرف کنندگان همیشه هوشیار بوده و تخلف ها و افزایش های بی رویه را رصد کنند همانگونه که اکنون شاهد هستیم تولیدکنندگان متخلف زمین گیر خواهند شد.

عاقبت پراید چه خواهد شد؟

اکنون مشکل اصلی شرکت سایپا به معنای واقعی کاهش قیمت محصولات اش نیست بلکه در صورت کاهش عمومی قیمت خودرو متضرر واقعی شرکت سایپا خواهد بود و خودروسازهای دیگر سود می برند. دلیل آن هم این است که مشتریانی که مثلا 19 میلیون برای خرید پراید آماده نموده بودند اکنون اگر قیمت پراید به 11 یا 12 میلیون نزول کند، بدین معنی است که می شود پژو را با حدود 19 یا 20 میلیون خرید. در این صورت سایپا بسیاری از مشتریان بالقوه خود را از دست خواهد داد و این مشتریان به سمت ایران خودرو خواهند رفت تا با همان پول خودروی بهتر و با کیفیتی بخرند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: