آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 مهر ماه 1394 = 06-10 2015

ایران؛ افزايش نگران کننده آمار اعتياد در دختران

رييس سازمان بهزيستي کشور گفت: در حال حاضر شيشه به عنوان پرمصرف‌ترين ماده مخدر در جامعه در حال رواج است. از سوي ديگر تعداد آمار اعتياد زنان و دختران نيز در حال افزايش است.

به گزارش ايسنا، انوشيروان محسني‌بندپي در همايش سراسري درس‌هاي آموخته شده از کارزارهاي رسانه‌اي پيشگيري از اعتياد با تاکيد بر مصرف شيشه که ديروز در مجموعه فرهنگي تلاش برگزار شد، افزود: با وجود آنکه آموزش و پرورش زيربار نمي‌رود، اما اعتياد در مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد؛ بنابراين شاهد وجود اعتياد در خانواده‌ها، محيط‌هاي اجتماعي و کاري هستيم و بايد از ابزارها و راهکارهاي مختلف به منظور آگاهي رساني به مردم در زمينه مصرف شيشه بهره ببريم، چراکه استعمال اين ماده مخدر اثرات مخربي بر سلامت فرد دارد و افراد با يکبار مصرف نيز به آن اعتياد پيدا مي‌کنند.

بندپي تاکيد کرد: در اين شرايط لازم است در جهت متوقف کردن رشد اعتياد تلاش کنيم و در ادامه از ميزان شيوع آن بکاهيم. اعتياد پديده بسيار مخربي است که ابعاد جهاني دارد.

رييس سازمان بهزيستي کشور با ارائه آمارهايي از وضعيت ابتلا به اعتياد در کشور اظهار کرد: بيش از نيمي از طلاق‌ها، 25 درصد آمارهاي همسرآزاري و کودک‌آزاري و 35 درصد از جرايم به اعتياد مربوط است. بندپي در ادامه گفت: در حال حاضر آمار معتادان سرگردان در خيابان‌ها حدود 120 هزار نفر در کشور مي‌شود که در شهر يزد 4، 5 هزار نفراز معتادان جمع‌آوري شده‌اند که به گفته استاندار يزد اين کار موجب کاهش جرايم پس از دو، سه ماه شد.

وي افزود: مرکز پيشگيري و مبارزه با مصرف مواد اعتيادآور دو، سه هفته پيش عملکرد خود را به وزارت کشور ارائه داد. استراتژي اول سازمان بهزيستي، پيشگيري از اعتياد و ارتقاي آگاهي و دانش مردم است تا منجر به تحميل رفتار شود.

بندپي تاکيد کرد: يکي از ظرفيت‌هايي که از آن مي‌توان بهره برد رسانه‌هاست، البته بايد از ظرفيت‌هاي رسانه‌اي مديريت شده و برنامه‌ريزي شده و مبتني بر شواهد استفاده شود. تلويزيون به عنوان رسانه ملي در زندگي ما حضور دارد و اين رسانه مي‌تواند نقش ارزنده‌اي در زمينه پيشگيري از مصرف موادمخدر ايفا کند؛ علاوه بر آن مي‌توان از ظرفيت‌هاي رسانه‌هاي شنيداري و مکتوب نيز بهره برد.

وي تاکيد کرد: بايد سازوکاري در جهت بهره‌گيري هدفمند از ظرفيت‌هاي رسانه‌ها طراحي کنيم. نخستين هدف ما در اين زمينه بايد افزايش آگاهي و حساسيت جامعه درباره اعتياد باشد. هرچقدر بتوانيم در اين زمينه به موفقيت دست يابيم، مردم کمتر به سمت موادمخدر سوق مي‌يابند.

رييس سازمان بهزيستي کشور اضافه کرد: بيش از 50 درصد از معتادان متاهل هستند و اگر هر يک از آنها يک فرزند نيز داشته باشند، تعداد زيادي از افراد جامعه درگير معضل اعتياد مي‌شوند. اين در حالي است که آمار معتادان کشور يک ميليون و 300 هزار نفر است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: