آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 15 مهر ماه 1394 = 07-10 2015

پتروشيمی مياندوآب نيمه تمام رها شد

کلنگ احداث مجتمع‌ پتروشيمي‌مهاباد و مياندوآب سال 83 به زمين زده شد، با وجود اينکه پتروشيمي‌مهاباد اواخر ماه جاري افتتاح مي‌شود اما پتروشيمي‌مياندوآب با 14 درصد پيشرفت همچنان راکد است.

به گزارش مهر، کلنگ احداث پتروشيمي‌مياندوآب سال 83، بارقه‌هاي اميدي براي توسعه اقتصادي و بهبود وضعيت بيکاري اين شهر را روشن کرد، اما اين طرح اسير پيمانکار ناکارآمد شد و هم اکنون باکمبود منابع اعتباري مواجه است.

انتظار بيش از يک دهه‌اي مردم مياندوآب براي آغاز عمليات احداث واحد پتروشيمي‌در اين شهرستان با توجه به شرايط موجود، چند سالي طول مي‌کشد، چرا که با وجود مطرح شدن ايجاد شهرک تخصصي پتروشيمي‌از سال 92 تا کنون اتفاق خاصي در راستاي احداث اين واحد نيفتاده است.

پروژه پتروشيمي‌مياندوآب همراه با پتروشيمي‌مهاباد در سال 83 بعنوان يکي از طرح‌هاي ملي دولت در منطقه کلنگ‌زني شد و در سال 84 نيز زمين مورد نياز، براي اجراي طرح تأمين و ديوارکشي شد که متاسفانه تا کنون اقدام عملي خاصي در راستاي اجراي اين طرح انجام نشده و طرح از پيشرفت فيزيکي ناچيزي برخوردار است.

حالا بعد از گذشت بيش از 11 سال مسئولان به اين نتيجه رسيده‌اند اجراي مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب با اين روند فعلي امکانپذير نيست و بايد تغيير کاربري دهد تغييري که بي‌شک تأخير طولاني در اتمام آن نيز به همراه خواهد داشت.

هر چند اقتصاد و وضعيت اشتغال مياندوآب به نسبت مهاباد مطلوب نبود ولي طرح پتروشيمي‌مهاباد اجرايي شده و هم‌اکنون در مراحل پاياني فاز اول قرار دارد، ولي طرح پتروشمي‌مياندوآب، يک طرح روي کاغذ با تکه زميني خالي است که مردم همچنان چشم انتظار اجراي آن هستند.

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي در خصوص تأخير 11 ساله اين طرح و پيشرفت فيزيکي ناچيز اين پروژه به مهر گفت: متاسفانه با وجود اين دو مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب و مهاباد همزمان آغاز شده‌اند اما مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده است.

جعفر صادق اسکندري با بيان اينکه پتروشيمي‌مياندوآب نيز همانند مجتمع پتروشيمي‌مهاباد با يک هدف يعني توليد پلي اتيلن سبک و سنگين کلنگ‌زني شده و مقرر بود محصول توليدي آن PVC باشد افزود: به دليل نبود حمايت مالي مناسب در مياندوآب اين طرح راکد باقي مانده است.

وي ادامه داد: در اين راستا براي تسريع در روند اجراي اين طرح هم‌اکنون مجتمع در زمينه توليد محصول تغيير کاربري داده و اين تغيير کاربري نيازمند زمان مناسب براي خريداري دستگاه و... است که بي شک موجب طولاني شدن روند اجراي کار خواهد شد.

رئيس صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي با بيان اينکه هم‌اکنون بخش خصوصي جديد پاي کار آمده است گفت: در زمان حاضر انتخاب پيمانکار جديد در دست بررسي است که پيش بيني مي‌شود با مشخص شدن آن و خريد دستگاه‌هاي مورد نياز طرح وارد فاز اجرايي شود.

اسکندري يادآور شد: با تغيير کاربري محصول مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب به UPVC و نيز حمايت بخش خصوصي مي‌توان به انتظار بيش از يک دهه اي مردم اين شهرستان پايان داده و شاهد شتاب در روند اجراي طرح باشيم.

نماينده مياندوآب، شاهين دژ و تکاب نيز در خصوص اين طرح اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون وضعيت مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب از نظر پيشرفت فيزيکي چندان مناسب نيست و از نظر مالي با مشکل جدي مواجه است.

مهدي عيسي‌زاده با بيان اينکه علت اينکه پروژه پتروشيمي‌مهاباد بر خلاف مجتمع اين شهرستان تاکنون به نتيجه خاصي نرسيده، اين است که در مهاباد چند بانک عامل در آن دخيل و سهامدار هستند در حالي که در مياندوآب چنين نيست افزود: متاسفانه بانک عامل مجتمع پتروشيمي‌مياندوآب هيچ کمک مالي براي کمک به راه‌اندازي آن انجام نداده و کار را به تأخير مي‌اندازد. در اين باره نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌از ابزار قانوني براي راه اندازي اين مجتمع استفاده مي‌کنند و اميدواريم عمليات اجرايي پروژه پتروشيمي‌مياندوآب از سال 94 آغاز شود چون بهانه‌اي براي راه‌اندازي آن وجود ندارد. عيسي‌زاده تاکيد کرد: اگر دولت از بخش خصوصي براي جذب سرمايه‌گذار در مجتمع‌هاي پتروشيمي‌کشور حمايت کند، هم براي کشور خودمان و هم براي کشور همجوار سودآور است.

به هر حال مردم آذربايجان غربي و بويژه شهرستان‌هاي مهاباد و مياندوآب اميدوار هستند وعده‌هاي مسئولان که طي 10 سال گذشته شاهد عدم تحقق آن‌ها بودند عملياتي شده و به توسعه منطقه و افزايش ميزان اشتغال بينجامد.

صنعت پتروشيمي‌ايران هم اکنون اولين صادرکننده پلي‌اتيلن به اتحاديه اروپا و دومين صادرکننده اين محصول به چين محسوب مي‌شود که در صورت تحقق وعده‌هاي مسئولان و به نتيجه رسيدن طرح‌هاي پتروشيمي‌مياندوآب و مهاباد، استان زرخيز آذربايجان غربي مي‌تواند با توجه به پتانسيل‌هاي ويژه سهم قابل توجهي در تأمين اين ماده اوليه پرمخاطب داشته باشد.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: